• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Toon eerste rij in gegevens validatie lijst gebaseerd op ander lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

glda19

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
Hi
Alle cellen op blad 1 van y9 tot ab10 zijn opgebouwd met gegevens validatie

Iedere lijst op het datablad heeft een lege cell in bovenaan.

Als in cell y9 het volgende kies:
voltijds dan moeten alle cellen y10 tot ab10 leeg worden
4/5 dan moeten alle cellen z10 tot ab10 leeg worden

Dus zou ik willen dat de juiste gegevens validatie lijst de lege rij geeft.
bedankt voor de medewerking

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat heeft niks met er op azen te maken.
Wel met het feit dat je mensen op meerdere fora voor je aan het werk zet die daarom wellicht dubbel en dus onnodig werk zitten te doen.

Bv.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Target.Address(0, 0) = "Y13" Then If Target <> "Halftijds" Then Range("y14:ab14").Offset(, Abs(Target = "4/5")).ClearContents
End Sub

@hvs
Eerst en vooral bedankt
en uw waarde y13 moet y9 zijn en y14:ab14 moet y10:ab10 zijn maar bon dat is een klein foutje

Maar kun je mij die ofset eens uit leggen
en waarom bij target.adress(0,0) staat

Maar bon, dat is dan de fout in je bestand over Y9.

.Offset(, Abs(Target = "4/5"))
Als target = 4/5 dan geeft dat waarde -1 retour; ABS(-1) = 1
Als target <> 4/5 dan geeft dat een nul (0) retour.
Dus bij WAAR: Offset(,1) en bij ONWAAR: Offset(,0)

target.address(0,0) = target.address(rijabsoluut,kolomabsoluut)
target.address = "$Y$9"
target.address(0) = "$Y9"
target.address(0,1) = "$Y9"
target.address(1,0) = "Y$9"
target.address(1,1) = "$Y$9"
target.address(0,0) = "Y9"

Hsv bedankt het werkt

De cellen worden leeg maar er treed nu volgend probleem op:
Als de gekleurde cel op rij 10 geen waarde bevat dan krijg ik geen gekleurde cellen op de kalender.
Zou dit komen door de laatste en functie. Zou ik in de laatste en functie niet beter een verwijzing bijvoegen baar cel y9=halftijds.
De vo die ik gebruik op de cellen te laten kleuren is de onderstaande code.
En in de laatste vo op het werkblad Afwezigheid Sjabloon

Code:
=EN(OF($Y$9="4/5";$Y$9="Halftijds");OF(TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$X$10;TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$Y$10;EN(TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$Z$10;IS.EVEN(VERT.ZOEKEN($AA$10;Datablad!$G$17:$H$18;2;ONWAAR)+GEHEEL(B5-DATUM(2016;2;29)/7)))))

En zou het mogelijk zijn om de cellen die leeg zijn bij voltijds en 4/5 deze van invoer te beperken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
2de Vraag heb ik zelf opgelost
Doorde cellen die leeg zijn bij voltijds en 4/5 te locken en te unlocken bij halftijds heb ik zelf gevonden
en staat onder de code voor het leeg maken van de cellen

Code:
If Range("y9") = "4/5" Then Range("z10:aa10").Locked = True
 If Range("y9") = "Halftijds" Then Range("z10:aa10").Locked = False

probeer logisch mee te denken met je formule !
Als AA10 niets bevat, dan krijg je een error omdat die vert.zoeken niets vindt en krijg je natuurlijk geen kleurtjes
Verander in je voorwaardelijke opmaak
Code:
VERT.ZOEKEN($AA$10;Datablad!$G$17:$H$1[COLOR="#FF0000"]9[/COLOR];2;ONWAAR)
en in datablad G19;H19 geef je 2 nullen in.
Kwestie van een rommelige layout te depanneren met nog een rommeliger formule.
(je had anders ook nog iets kunnen doen met "als.fout" of iets dergelijks)

Waarom moest je anders zonodig AA10 leegmaken ? Maak de tekstkleur anders rood bij voltijds.

Laatst bewerkt:
cow18
sorry dat ik het moet zeggen maar is wel uw eigen formule die ik een beetje gewijzigd hebt om namen in plaats van nummers te kunnen gebruiken.
Dus je geeft kritiek op uw eigen formule.
zie deze link https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/954483-voorwaardelijk-opmaak-probleem
Post #14
uw eigen form hier
Code:
=EN($Y$9="halftijds";OF(WEEKDAG(B5;2)=$Z$10;WEEKDAG(B5;2)=$AA$10;EN(WEEKDAG(B5;2)=$AB$10;IS.EVEN($AC$10+GEHEEL((B5-DATUM(2016;2;29))/7)))))
En ga het op lossen met een select case

hallo, in #17 was het van "wij, programmeurs, ...", tja.

Een VO is bij momenten een tijdvretende toepassing, dus hoe je het bereik, het aantal en de gebruikte formule binnen de perken.
Het is niet interessant dat een derde gebruiker daar nog veel aan knoeit.
Je had beter mijn formule gehouden.
Daarna ergens in een vrij deel van je werkblad je 4 cellen (3 met je dagen en je vierde met alternerende week) met je gewenste uitzicht (maandag...vrijdag en ene week of andere week)
Dan gebruikte je die om je cellen Z10:AC10 netjes in te vullen.
Mijn formule en het idee er achter vind ik nog steeds netjes, de jouwe vind ik overkill.
Maar het is jouw projectje.

Die select case is de meest logische keuze, die zag je al van mijlen ver afkomen met 20 kleurtjes in het vooruitzicht.

Bij gebruik van u formule,hoe dan de cellen invullen met de naam van de dag

jij vult de 1e rij in, VO maakt gebruik van de 2e rij.
Mits nog wat extra sleutelen kan je de VO-formule nog vereenvoudigen door in de 2e rij nullen in te laten vullen als er in de 1e rij bv. voltijds staat.

Maar aub, zoek hier niet verder op, ga voor je select case, ik hou me er niet meer mee bezig.

De lengte van dit projectje lijkt veel meer op een heel individueel en persoonlijk leertraject dan iets anders.
Niks mis mee, het internet staat vol van dergelijke jaarkalenders met persoonlijke touch.
Daarbij wordt, heel dapper, aangereikte adviezen door jou in de wind geslagen.

VO hou je best beperkt en zo simpel mogelijk.
Nu is beperkt met je 365 dagen wel ok, maar straks 20 kleurtjes en in welke volgorde die zullen moeten afgewerkt worden ???
Heeft staking voorrang op ziekte of als ze al ziek waren toen de staking begon niet en anders wel, ik zeg maar iets.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Is uw goed recht om er niet meer met bezig te zijn. Kan er ook niks aan doen dat deze die ons sap system hebben gemaakt het zo gemaakt hebben.
Kan dus de boel niet wijzigen. In sap is het nog ingewikkelder.
Mag blij zijn dat ik niet in wisselende ploegensyteem werk. Daar is de berekening van ziekte nog veel ingewikkelder.
En die uitbreiding van dat halftijds is op vraag van een collega. En ik heb totaal niks te maken met wie er beslist heeft van dat ze op die manier halftijds mogen nemen. Er zijn er zelf die 4/5 nemen in 2 halve dagen in de namiddag

Wist ook niet op voorhand dat het zo ingewikkeld ging worden.
Maar het einde is nabij.
De formule doet wat ze moeten doen en da's nu voldoende.
Kan zijn dat het eenvoudiger kan.
Maar wil het ooit zelf eens af hebben

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan