• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

toon sheet name op basis van 2 criteria die in betreffende sheet voorkomen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

estrelle2008

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 dec 2014
Hallo!

Nieuw hier (en op fora in het algemeen), en redelijk hopeloos, want al weken zoekende/proberende...
Mijn excel kennis is niet toereikend voor een klusje dat ik als vriendendienst wilde oppakken, en google/internet/professionele "live" excelgebruiker hebben me tot nu toe niet verder kunnen helpen.

Hypothetisch:
In een workbook met meerdere (gelijkgestructureerde) sheets, heb ik ook een rekenmodule-blad zitten. In het rekenmodule dienen twee landcodes ingevuld te worden, en vervolgens zou er in een cel de sheet name moeten komen te staan, waarin beide waarden samen voorkomen (en dat zou telkens maar 1 sheet kunnen zijn). Ik hoop dat ik dan met de data uit die "doel"-sheet verder kan rekenen. De verdere berekeningen zijn niet mijn probleem, maar bij de selectie van de sheet waaruit de data moet komen, loop ik dus gelijk vast.

Weet iemand of dit mogelijk is en hoe?

Ik weet niet goed waar ik het nu moet zoeken, heb al diverse dingen geprobeerd zonder succes: in databasefuncties en VBA die ik (nog) niet beheers, , of toch 'simpelweg' in een custom formule (IF, INDEX, LOOKUP,...?) Tot nu toe krijg ik met alle pogingen resultaat #REF! of N/A (aargh)

Van wat ik tot nu toe begrijp uit google searches moet het kunnen wat ik wil, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik loop echt vast :-(

Groetjes, Esther

Hoi,

Probeer een voorbeeldbestandje te maken of het bestand te posten.(Alleen als er geen gevoelige informatie in Staat!)
Dit maakt het voor ons(de helpers) eenvoudiger je probleem te begrijpen.

Grtz

Edit: aan je probleem te horen is dit misschien wel met INDEX of VERT.ZOEKEN in combinatie met een ALS en/of SOM functie op te lossen.

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage WeightBook2.xlsxHoi,

Er staan idd gevoelige gegevens in, ik heb zo goed mogelijk een dummy gemaakt met voorbeeld en toelichtingkolom. Ik hoop dat het zo duidelijk is waar ik heen wil?

Groetjes, Esther

EDIT: WeightBook2 hopelijk ietsje duidelijk. Het gaat dus om de benodigde formule in C4 !Rekenen (en later hoop ik dan C5 zelf te kunnen)

Laatst bewerkt:
Heel raar dit.
Had net je bestand een heel eind af. ook de formule waar je om vroeg.
Na het opslaan is het ineens weg:S
Iemand een Idee hoe dit komt? ook als ik bestand 2 opsla en weer op ga zoeken is die onvindbaar..

="!"&B2&B3 is de formule voor C4 naar mijn mening

Edit: Voor C5: =VERT.ZOEKEN(B5;ALS(C4=A27;NLDE!A30:B58;ALS(C4=A28;NLBE!A30:B49;ALS(C4=A29;NLFR!A30:B56;DENL!A30:B56)));2;0)

Laatst bewerkt:
Oeps, mijn fout vermoed ik... Ben nog beetje onbekend hier. En had bestandje willen vervangen wat niet direct helemaal goed ging. Sorry!!!!

Ik kan nu al janken van geluk met het eerste antwoord.. HET WERKT! Het ziet er zo simpel uit, ik ben zo lang op zoek geweest en was veel te moeilijk bezig. Zo ontzettend blij hiermee!
De tweede formule ga ik nu even uitpuzzelen, of ik m snap.. want copy/paste werkt hier helaas niet en geeft als result #NAME? Ik wil het ook graag snappen, want ik zal hierop voort moeten borduren.

Duizendmaal bedankt alvast!!!

VERT.ZOEKEN bestaat uit de volgende dingen:
ZOEKWAARDE: in de formule B5
Tabelmatrix: Hier begint die lange riedel als-functies. Ik vergelijk iedere keer de C4 met A27,28,29... De sheetnamen. Als een antwoord de correcte waarde geeft. dan geeft die de tabelmatrix van die waarde. Als C4=A27 dan gebruikt die de tabel van !NLDE.
Kolomindex_getal: Dit is de 2 op het einde. Dit betekent simpelweg dat als de waarde gevonden is in de 1e kolom van de Matrix, de waarde van de 2e kolom weergegeven wordt. Bij een 4 zou dit dus de 4e kolom zijn etc..
Benaderen: Die laatste 0 zorgt ervoor dat de waarde niet exact overeen hoeft te komen. Het maakt in dit geval geen verschil omdat er geen typfouten etc inzitten. Voor de zekerheid zet ik die er altijd bij.

Hoop dat je weer een beetje op weg kann,

Grtz
Edit: Weet niet waarom copy paste in je voorbeeld niet zou werken, bij mij doet die het.
=VERT.ZOEKEN(B5;ALS(C4=A27;NLDE!A30:B58;ALS(C4=A28;NLBE!A30:B49;ALS(C4=A29;NLFR!A30:B56;DENL!A30:B56)));2;0)

Ik denk dat jij vergeet de Zone aan te passen.
Sommige waarden bestaan niet in alle Sheets. Dus als je NLDE verändert en die 15 blijft staan gaat het mis. Cell B15 heb ik het over.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het verticaal zoeken en de ranges. Dank je wel voor de duidelijke toelichting. Dit leert een stuk prettiger dan in het wilde weg googlen en proberen :-)
(Moet ik als laatste optie niet -1 ipv 0 gebruiken om de hoogste nadere waarde te vinden, overigens? Of snap ik dat puntje toch niet zo goed?)

Ik krijg de formule met knip/plak of reconstrueren in C5 echter niet werkend, lijkt wel een syntaxis fout? Formule stap voor stap doorgenomen en ook al cfr helpfunctie Excel quote tekentjes om sheet names gezet, helpt niets.
Zou je het bestand met de werkende formule nog eens retour willen posten? Kan ik vergelijken of ie 't bij mij dan ook doet of/en wat er tot nu fout gaat?

Ook de formule C4 is me nu duidelijker; 't is niet echt het opzoeken van de sheet name, maar het 'samenstellen' ervan dmv een text string, klopt toch he?
Nu ik dit begrijp, kom ik wel vooruit in mijn vraagstelling aan mijn vriendin: de workbook zal groeien en eenzelfde route kan theoretisch met verschillende middelen worden uitgevoerd, dat zou betekenen dat de criteria dan toch op meer dan 1 sheet kunnen voorkomen.

En.. in dat geval zou ze natuurlijk graag het laagste tarief vinden uit alle beschikbare sheets die aan de criteria voldoen. Dus uiteindelijk moet ik data uit verschillende sheets gaan vergelijken en beoordelen. Poeh... daar begint het me een beetje bij te duizelen. Dus ik ben blij met elke tip die me verder op weg kan helpen (of me in elk geval uit de verkeerde zoekrichting houdt)!

Morge,

1. Die laatste 0 kann een 1 of een 0 zijn. Bij een 1 kies je ervoor dat de waarde die gezocht wordt precies overeen moet komen met een waarde in de tabel/Matrix. Bij een 0 is de dichtsbijzijnde ook goed. Dit heeft nu echter geen effect omdat de waardes exact overeen komen.

2. Zoals ik al zei werkt de formule in C5 nu alleen voor !NLDE. Dit komt door de keuzelijst in cell B5. Deze is gebasseerd op de waardes van !NLDE.

Ik zal vanmiddag kijken of ik je verder nog kann helpen.

Grtz

Bekijk bijlage WeightBook2.xlsx

De formule in C4 berekent de waarde die je uiteindelijk will hebben. Hoe je die waarde creeert maakt niet zo veel uit. In dit geval is het gewoon de tekst maken die je wil inderdaad:thumb:.

Ik ben niet heel ervaren met minimalen en maximalen. Misschien als je je verdiept dat je iets kann vinden in de functies =MIN en =MAX. En de kans is groot dat je met een goede beschrijving van je volgende Problemen hier gewoon weer hulp krijgt;)

Grtz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan