• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hovawart

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2004
Oke weer een probleempje waar ik niet uit kom.

Ik nu een wedstijdoverzicht, met namen, punten & wedstrijdsklasse e.d.

Ik wil nu een top 10 genereren per Wedstrijdklasse en per geslacht.

Top 10 Senioren man & Vrouw
Top 10 Volwassenen man & vrouw
Top 10 Jeugd man & vrouw

Ben zelf aan het proberen geweest met GROOTSTE & ALS functie, maar werd te omslachtig en loopt er op vast ( m'n hersens ).

Heeft er hier iemand nog frisse hersens ???

Hoi Hovawart,

Frisse hersens op maandagmorgen????

Het kan ongetwijfeld veel eenvoudiger, maar het is een (complexe) oplossing:
=VERGELIJKEN(WAAR;((E$9:E$22)=GROOTSTE((C$9:C$22>"Sen")*(D$9: D$22="M")*(E$9:E$22);H9));0)
Invoeren als een matrix-formule (Shift + Ctrl + Enter tegelijk indrukken na invoeren)

Even een uitleg:
In het bereik C9:C22 staan de leeftijdscategorien,
In het bereik D9: D22 het geslacht van de personen,
In het bereik E9:E22 het aantal punten dat deze persoon heeft.
In H9 staat het nummer van de top10

De uitkomst is het regelnummer van de rij waar deze persoon staat. Met index(A$1:A$22;I9) kun je de naam van de persoon terug krijgen.

Ik hoop dat je 'm kunt volgen, zet anders even een voorbeeldje op het forum.

Jeroen

Dacht dat aardig wat kom in Excel, maar dit gaat me nog effe te ver.
Zou je 'm in het bestandje kunnen zetten, misschien dat het me dan wat duidelijker wordt.

BvD

Bijlagen

Vertikaal zoeken

Indien per Selectie apart ingevuld dan kan het ook zo
zie bijlage

mvg Imod

Bijlagen

Dat wil ik nu net wel doen, maar kan er geen vinden ( verkeerde bestandje gepost ?? )

ps. Het is de bedoeling dat het invoerblad ( = wedstrijd), onveranderd blijft, dwz bij iedere wedstrijd opnieuw te gebruiken.
Bij wedstrijd no. 1 kunnen er bijv. 7 deelnemers met klasse 6 zijn, en volgende wedstijd kunnen het er best wel eens 15 zijn. Dan wil ik nog steed alleen de Top 10 kunnen bepalen.

Daar zit bij mij de moeilijkheid, hoe los ik dit (eenvoudig ) op ??

Perfect, hij doet wat ik wil, maaarrr....

Ik graag ook wat leren, en het lukt me niet de formule te analyseren.
Zou/Wil je 'm voor tekstueel kunnen beschrijven ?

(1. indien A1:A3 = ""M" EN indien A1:A3="O", dan...)

Vooral het stukje

VERGELIJKEN( WAAR........=Grootste...

dat pak ik niet

Alvast bedankt voor de hulp

Hoi Hovawart,

De formule:
=ALS($A3>SOMPRODUCT((Blad1!$E$3:$E$99=B$2)*(Blad1!$G$3:$G$99=B$1));"";INDEX(Blad1!$D$3:$D$99;VERGELIJKEN(WAAR;((Blad1!$L$3:$L$99)=GROOTSTE((Blad1!$G$3:$G$99=B$1)*(Blad1!$E$3:$E$99=B$2)*(Blad1!$L$3:$L$99);$A3));0)))

De formule kan je opsplitsen in 4 stukken:
- somproduct-functie
- grootste-functie
- vergelijken-functie en
- index-functie
(- en matrix-formule)

De somproduct-formule:
Je hebt een lijst in E3:E99 met daarin M/V Stel B2=V dan is E3 waar; E4 onwaar; E5 waar en E6 onwaar.
Je hebt ook een lijst G3:G99 met daarin de leeftijdscategorie, Stel B1=4 dan wordt G3 onwaar; G4 waar; G5 waar en G6 onwaar
Het product van deze (korte) reeks is {(waar*onwaar=0);(onwaar*waar=0);(waar*waar=1);(onwaar*onwaar=0)}. De som is 1. Doe je dat voor de totale reeks met V en 4 dan komt daar 2 uit.

De grootste(reeks;n):
De functie grootste gebruik je om de ne grootste getal uit een reeks te bepalen. Mijn reeks pas ik echter wat aan, in plaats van de lijst L3:L99 te nemen (alle deelnemers), maak ik hier een matrixformule van. Zelfde voorbeeld als daarnet (G3=B2)*(E3=B1)*L3 oftewel 1*0*492=0; (G4=B2)*(E4=B1)*L4 oftewel 0*1*924=0; (G5=B2)*(E5=B1)*L5 oftewel 1*1*2524=2524 enzovoorts. De grootste waarde uit deze reeks is 2524 en daarna 184, de rest is gelijk aan 0. Door deze waarde te vergelijken met de reeks L3:L99 krijg je als oplossing van (L3:L99=grootste(..)) de reeks (ONWAAR;ONWAAR;WAAR;ONWAAR;....).

De Vergelijken-functie:
Nu weten we welke waarde de grootste is maar nog niet waar dat deze waarde staat, dat doe je met vergelijken:
Omdat de reeks het antwoord had (ONWAAR;ONWAAR;WAAR;ONWAAR;....), moeten we uitzoeken waar WAAR staat, VERGELIJKEN(WAAR;reeks;0) (die 0 is overbodig)

De Indexformule:
De uitkomst van de vergelijkenformule is 3 (de derde waarde is WAAR).Met index kun je vervolgens alle gewenste gegevens uit je tabel selecteren, voor de naam neem je de reeks D3:D99; voor de vereniging F3:F99 enzovoorts.

Omdat GROOTSTE((Blad1!$G$3:$G$99=B$1)*(Blad1!$E$3:$E$99=B$2)*(Blad1!$L$3:$L$99);$A3)) een matrix-formule is, moet de formule op een bijzondere wijze worden ingevoerd. Nadat de formule ingetypt is moet deze niet met Enter in de cel worden gezet maar met Shift+Ctrl+Enter tegelijk ingedrukt.

Kopieren kan overigens wel gewoon.

Hele uitleg, ik hoop een beetje begrijpelijk, zo niet kijk dan eens naar het resultaat van =(Blad1!$G$3:$G$99=B$1)*(Blad1!$E$3:$E$99=B$2)*(Blad1!$L$3:$L$99) en speel met andere waarden in B1 en B2. Dan wordt het hopelijk duidelijk.

Jeroen

je bent geweldig. Bedankt voor de uitleg.
Ik weet wel wat ik de komende uurtje te doen heb.....

Iedereen bedankt voor de reactie & hulp

dit probleempje is opgelost, de volgende ????

Oke, extra moeilijkheid:

in de verschillende klasse ( zowel man als vrouw ), worden de zelfde punten behaald. Toch wil deze goed laten weergeven.

Met index krijg ik het niet voor elkaar...

is dat formule techinsch mogelijk,

of toch maar een macrootje in elkaar knutselen ??

Hoi Hovawart,

Heel simpel:

In de totaalkolom op blad1 zet je de formule:
L3: =som(H3:K3)+(1000-rij())/10000)

Iedere som is nu uniek (zolang die op een andere rij staat) en verschilt iets van een andere som. Kolom L moet je natuurlijk wel op 0 decimalen zetten anders denken de deelnemers dat ze gefopt worden.

Jeroen

Jeroen toppie !!

Van jouw kan ik nog wat leren.
Nog enige suggesties voor intressante studieboeken ??

Bedankt voor de hulp

mvg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan