• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 25% omzet and relatief omzet%

• Onderwerp starter Onderwerp starter dek8
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dek8

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2018
Hi! Fijn dat ik via dit forum u om hulp kan vragen!
Ik heb een excel geattached incl nadere info over gevraagde formules (in Engels).
Ik heb met een heleboel omwegen het wel voor elkaar gekregen (sorteren.op), maar moet sneller/beter kunnen. Ik moet nl ditzelfde nog 5 keer doen.
Hopenlijk is het duidelijk, heer hartelijk dank!
Gr.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
=D2/SUMIF($C$2:$C$36;C2;$D$2:$D$36)
Probeer het eens met deze formule, sorteren hoeft daarvoor niet

Yes, heel hartelijk dank, die werkt! Dan is één van mijn drie vragen opgelost (kolom G)! In de kolommen H en I staan de overige twee vragen die voortborduren op kolom G.

Kolom h: ik wil een rank aangeven van dat % in kolom G (formule staat er al in, maar is per land dus heel veel werk)
Kolom i: ik wil weten of dat % in kolom G tot de top 25% (of een aan te passen %) valt

Dank!

Code:
=IF(D2>=25;"Yes";"No")
Deze formule werk denk ik in kolom I

Kolom H heb ik geen oplossing voor, de formule RANKIF bestaat nl niet.

dek, in kolom i vergelijk je de omzet met 23 om op jouw antwoorden te komen.
maar 23 is niet de kleinste van de beste 25%
dat is 21 en dan krijg je andere antwoorden.
licht eens toe hoe je aan die antwoorden komt.

welke excel gebruik je?

Hi Sylvester, excel 2008.
Ik begrijp je bericht niet helemaal, sorry! In kolom i doe ik nog niets omdat ik de formule niet weet. Maar ik zie wel dat ik klein foutje heb gemaakt, nu hersteld in versie 2. Misschien doelde je daar op?

Waar het op neer komt: de getallen van ranks 1,2,3 en 4 uit kolom H van het voorbeeld zijn samen >25%. In cel i wil ik bij cellen een 'yes' hebben, maar idealiter zonder die kolom rank überhaupt nodig te hebben. Nu regel ik e.e.a. met sorteren op grootte (dus ook al zonder rank te gebruiken), dan een extra kolom toevoegen, daarin cumulatief % bepalen gesorteerd op grootte etc en dan steeds per land dit trucje doen. Echter, ik zoek naar één formule die ik in zijn geheel en ineens voor alleen landen kan gebruiken. Ik hoop duidelijk.
Gr

Bijlagen

Code:
=IF(D2>=25;"Yes";"No")
Deze formule werk denk ik in kolom I

Kolom H heb ik geen oplossing voor, de formule RANKIF bestaat nl niet.

Hi! Nee, dit werkt niet vrees ik. Het gaat om de revenue % per land die bij elkaar in de top25% zitten van dat land

dek, vertel je redenering eens voor de antwoorden in kolom I

als ik de omzet voor nederland optel en er dan 25% van neem kom ik op 94,75
als ik de 3 hoogste waarden van de omzet neem (42,26,25) dan zit ik al op 93
dan kan 23 er niet meer bij of vind jij van wel? omdat met de eerste 3 waarden de 25% nog niet gehaald zijn?

zoiets ?
Met een draaitabel voor die top-25% bedrijven

Bijlagen

Laatst bewerkt:
dek, vertel je redenering eens voor de antwoorden in kolom I

als ik de omzet voor nederland optel en er dan 25% van neem kom ik op 94,75
als ik de 3 hoogste waarden van de omzet neem (42,26,25) dan zit ik al op 93
dan kan 23 er niet meer bij of vind jij van wel? omdat met de eerste 3 waarden de 25% nog niet gehaald zijn?

Hi!

Ja, dat is inderdaad redenatie. Ik tel de 23 erbij. Dit is arbitrair en maakt niet zo heel veel uit.

Echter, ik kijk niet naar de absolute getallen, maar naar de %'s. De grootste drie bij elkaar (11,1%/6,9%/6,6%) is 23,5%. Daar pak ik dan inderdaad de vierde (6,1%) nog bij omdat ik in dit geval wel minimaal de 25% wil aantikken.

Helder?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan