• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 5 selecteren met meerdere gelijke waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jur92

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2013
Hallo,

Ik heb in groot spreadsheet ongeveer 40 waarden staan met tekst. Nu wil ik uit deze 40 waarden dmv een formule (geen filter) een top 5 hebben.
Probleem zit er echter in dat in het bereik van de 40 waarden, meerdere gelijke waarden zitten (bijvoorbeeld 3x 4; 2x 5). Wanneer ik de functie GROOTSTE gebruik, pakt hij slechts 1x 5.
Vervolgens wil ik de bijbehorende tekst bij iedere waarde toevoegen aan de top5.

Dus als overzicht zou dit voor bijgevoegd Excel sheet (dit is een greep uit Excel sheet met 40 waarden) moeten geven:
top 5:
1. roos - 8
2. kip - 8
3. poes - 7
4. noot - 4
5. vis - 4

Helaas geeft excel mij bij nummer 1 en 2: roos - 8 en niet bovenstaande.

Zou iemand mij kunnen helpen hiermee?

Bekijk bijlage helpmij hoogte waarde.xls

De 2e Excel sheet lijkt inderdaad op wat ik zoek, ik vroeg me wel af waar jij de waarde 1000 vandaan haalt (hier deel je door)
Ik krijg de formule echter niet in mijn eigen werkblad toegevoegd (ook niet in geval van overkopiëren, krijg hierbij foutmelding: '#NB'; 'waarde niet bekend').
Nu vroeg ik mij of je de top5 kan invoegen bij bijgevoegd bestand..

Daarnaast heb ik vanmiddag vastgezeten op een ander punt: namelijk bepaalde acties weergeven die tussen bepaalde data moeten gebeuren.

Als toelichting op attachment: de naam 'A' heeft actie 'kopen', de bijbehorende waarden zijn X en Y en de actie (kopen) moet uitgevoerd worden op 14-01-2013. Is het mogelijk om in Excel alle acties (dus 'kopen' in dit geval), namen (dit geval A) en data (dit geval 14-01-2013) tussen een bepaalde tijdsperidoe te weergeven. Dus dat ik alle namen en acties te zien krijg die tussen 5-1-2013 en 20-1-2013 uitgevoerd dienen te worden.

Bekijk bijlage help mij waarde.xlsx

Om unieke getallen te krijgen wordt er rij()/1000 bij op geteld.
Dit getal is zo klein dat het net genoeg invloed heeft om 2 gelijke waarden van elkaar te kunnen onderscheiden.
Het zijn matrix formules wat inhoud dat je deze moet afsluiten met <CTRL><SHIFT><ENTER>
Ee verschijnen dan automatisch accolades {} om de formule

Bijlagen

En dan denk je wat van Excel te weten :P.......

Ik ga dit morgen in mijn model proberen te implementeren. Voor nu in ieder geval: HEEEEL erg bedankt! Zowel popipipo en plongske erg bedankt voor snelle reacties en hulp :)!

Heb de formule vandaag (succesvol) in Excel geimplementeerd. Nu wil ik echter nog 1 ding toevoegen: de acties en namen die tussen de gegeven data inliggen, hoeven alleen weergegeven te worden wanneer deze onder kopje 'Uitgevoerd': leeg zijn/niet ingevuld of 'Nee' bevatten.
Ben hier inmiddels ruime tijd mee bezig geweest en heb een ALS functie ingebouwd: 1 = Ja en 2 = Nee en lege cel. Echter krijg ik de genoemde toevoeging niet gerealiseerd...

Heb hiervoor in U26 de volgende formule ingevuld: =ALS(RIJ(C1=2;ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(RIJ(A1);B4:H34;4;0);"";ALS(RIJ(C1=1;ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(RIJ(A2);B5:H35;4;0);"")), maar krijg hierbij de foutmelding: teveel argumenten ingevuld.
Wil dus dat wanneer een actie tussen de data inligt, alleen wordt weergegeven wanneer er bij Uitgevoerd een lege cel of Nee staat. Zouden jullie me nog een laatste keer willen helpen en eventueel kunnen toelichten waarom mijn formule niet klopt.
Bekijk bijlage test doc cie top - actie.xlsx

=IF(AND($H4>=$N$26;$H4<=$N$27;I4<>"ja");MAX(B$3:B3)+1;"")
Voeg dit toe in kolom B

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan