Top 5% verwijderen per artikelnummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Feijtert

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
Hallo,

Ik ben op zoek naar een uitbreiding op onderstaande code. Ik heb het zelf geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Onderstaande code verwijderd de bovenste 5% en de onderste 5% van de waarden uit het bestand. Echter in de eerste kolom staan meerdere artikelnummers. Nu zou ik graag zien dat de code per artikelnummer de onderstaande bewerking kan uitvoeren.

Alvast hartelijk dank!

SELECT
*
FROM
tblYourTable
WHERE
ID >
(Select Max([Aantal in uit]) From
(Select TOP 5 Percent [Aantal in uit] from [tblOutliers] Order By [Aantal in uit] Asc)) And <(Select Min([Aantal in uit]) From
(Select TOP 5 Percent [Aantal in uit] from [tblOutliers] Order By [Aantal in uit] Desc))

Waarom staan er in de eerste kolom meerdere artikelnummers? Lijkt erop dat je database niet is genormaliseerd. Dan worden je queries ook veel ingewikkelder.
Sla je subqueries op gebruik die. Het is voor jezelf leesbaarder en ook voor Access.

HTH:D

Guus,

Bedankt voor je reactie! De reden dat er meerdere artikelnummers in de 1e kolom staan, is dat dit een geïmporteerd bestand uit Excel betreft. De gegevens worden vanuit een ERP systeem in Excel geïmporteerd.

Dan zul je er voor moeten zorgen dat je artikelnummers gescheidem in aparte rijen worden aangeleverd.
Als deze uit een beetje professioneel ERP pakket komen zou dat geen probleem moeten zijn.

Tardis

Het is een ERP systeem uit de jaren '90 (ASQ). Het aantal artikelnummers kan variëren van 3000 tot 9000. Het totaal aan artikelnummers variëert van 40000 tot 80000. Is het alleen mogelijk om de query uit te voeren wanneer de artikelnummers gesplitst zijn?

Alvast bedankt!

Kun je een voorbeeldje plaatsen? Het is lastig voor ons om de situatie exact na te bootsen.

Dat begrijp ik. In de bijlage staat de afzet per artikelnummer. Iedere regel staat voor 1 order. Nu is het de bedoeling dat per artikelnummer de bovenste 5% en de onderste 5% van alle waarden die in kolom 2 staan verwijderd worden. De huidige query doet dit echter voor het gehele bestand.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan