• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 5

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoo7

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2014
Hoi,

Ik heb een probleempje met het maken van een top 5. Ik heb al vanalles opgezocht en geprobeerd, maar kom er niet uit.Ik heb een excel waar telkens gegevens ge update middels een upload worden. Vanuit daar wil ik diverse top 5 lijsten maken. In eerste instantie dacht ik dit op te lossen met draaitabellen.

De top 5 moet echter de 5 items zijn met de laagste score. Er zijn echter ook items zonder waarnemingen. Deze ziet de draaitabel als waarde nul. Deze kan ik er met een filter uithalen en dan de top 5 oplopend sorteren. Nadeel is echter dat als waardes daarna wijzigen en ik de draaitabel vernieuw de filter niet meer klopt omdat nieuwe waardes niet automatisch aangevinkt worden. Hetzelfde geldt als ik gewoon de items wegvink die geen waardes hebben. Die kunnen na de update wel een waarde hebben. De echte excel heeft 40 draaitabellen. Het is veel werk en foutgevoelig deze weer goed te zetten.

Daarom op zoek gegaan naar een andere oplossing. Hiervoor een op zich mooie matrixformule gevonden. Deze ziet echter de items zonder waarneming als een 0. Deze items komen dan automatisch in de top 5 en dat is nu net niet de bedoeling. Als de lege cel omzet in een "" dan struikelt de matrixformule terwijl hij dit niet doet als ik =kleinste() gebruik, maar dan heb ik alleen de score en niet de naam..

Weet iemand hier een oplossing voor?

Bijgaand een klein proefbestandje om e.e.a. te verduidelijken.

Vriendelijke groet, Arno

Bijlagen

Hoi Cobbe en Plongske,

Dit gaat werken! Heb ik een avond op zitten zweten:shocked: Weet nu veel manieren hoe het niet moet:d

Met rang() had ik idd ook lopen experimenteren. Crux zit hem bij beide in het manipuleren van de dataset waardoor alleen unieke waarden ontstaan. Die kan ik in mijn sheet wel direct toepassen op de dataset. Als het maar ver genoeg achter de komma is gaat dat nergens invloed hebben

Ik ga even experimenteren vandaag welke van de 2 het gemakkelijkse in te passen in de sheet.

Bedankt voor jullie moeite
Groet Arno

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan