Toshiba laptop opstart probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

geersdijkhier

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2008
Hoi,

Ik heb hier een Toshiba laptop van 1,5 jaar oud. van de een op de andere dag start hij niet meer op. Na 20 seconden gaat de fan even harder draaien en daarna valt hij uit?

Wat kan dit zijn? gr.

Hallo. Krijg je nog andere meldingen in de vorm van piepjes. Maar vermoedelijk draait je computer te warm bij belasting. De fan wilt wel koelen maar trekt het niet.

Start eens op in veilige modus, minder belasting. Ben eens benieuwd of hij dan wel blijft draaien. Kijk dat eens rustig af.

Controleer ook de koeling van de laptop. Doet de kleine ventilator het eigenlijk nog wel? Zo niet, dan vervangen. Iets dat je moet laten doen, is het laten schoonmaken en controleren van de binnenkant van de laptop. Stof ophoping zorgt voor warmte-ontwikkeling en hoe heter de laptop van binnen wordt, des te langzamer gaat indien dat wordt ondersteund de processor draaien. ;)

Let wel dat kan een van de ooorzaken zijn.

Nee dat is het denk ik niet. Ik zit zelf derde jaar ICT-beheer MBO dus ik weet er wel wat vanaf. Ook al ben je in de bios, dan nog gaat hij na 20 sec. uit. Ook als ik load default setting en dan f10 (save) doe dan laat hij een licht blauw scherm zien en slaat hij de settings niet op en dan gaat de fan weer harder blazen en gaat hij uit. iemand nog iedeeen?

De laptop open maken en stof verwijderen? Misschien is de CPU wel te warm.

En deze.

Als de laptop vastslaat, kunt je dan nog op CTRL & ALT & DELETE drukken. Komt het taakbeheer dan tevoorschijn. Zo ja, dan moet je het in de software zoeken. Zo nee, dan is het de hardware.

En deze.

Als de laptop vastslaat, kunt je dan nog op CTRL & ALT & DELETE drukken. Komt het taakbeheer dan tevoorschijn. Zo ja, dan moet je het in de software zoeken. Zo nee, dan is het de hardware.

Maar in 20 seconden is windows nooit al opgestart, dus kan ik ook niet in taakbeheer komen. ;)

De CPU wordt automatisch uitgeschakeld als de fan niet meer draait.
Ik zou je laptop laten (schoon) maken. Of zelf kun je dit ook wel. Ik denk dat Pity aardig in de richting zit.

Heb je trouwens veilige modus geprobeerd.

Laatst bewerkt:
Hallo

Jammer genoeg vermeld je geen typenr ... , had je misschien specifieke info gekregen.

Probeer of het deftig stofvrij maken helpt.

Hoe je dit snel en grondig kunt doen staat hier beschreven # 19

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Indien deze laptop niet sterk vervuild is , zal er enkel een stofwolkje uitkomen.

Indien er echte plukken stof uitkomen , kan er veel meer aan de hand zijn.

In extremis kan dan zelfs de g.p.u./motherboard chipset zijn losgekomen v/h motherboard.

Peter

Ja. Dom van mij. Het is een Toshiba L670-143. Core i5 met 4 Gig. Ik heb hem vandaag uit elkaar gehaald. De koelpasta leek behoorlijk verdroogd, maar ik heb het schoongemaakt en nieuwe aangebracht en de fan schoongemaakt maar ook dit helpt helaas niet. :(

Er moet ergens een oozaak zitten. Haal de batterij eens uit de laptop en werk alleen op de netstroom. Wat gebeurt er?

Druk na deze vijf seconden ingedrukt te houden eens een paar keer op de aan-⁄uit-knop. Wat gebeurt er?

Schroef aan de onderkant van de laptop de plaatjes eens los om de processor en het geheugen eens goed aan te drukken. Wat gebeurt er?

Deze zou je eens kunnen toepassen nu je alles hebt schoongemaakt.

Wellicht zit het ook ergens niet goed met de voeding.

Als ik de accu er uit haal en start doet hij hetzelfde. Hij boot en gaat windows 7 laden. Dan op ten duur na +/- 20sec. hoor je de fan harder gaan draaien en dan ineens is ie uit.

Hallo

Ik heb hem vandaag uit elkaar gehaald

Om de meeste laptop's zuiver te maken , hoef je deze niet te demonteren , zeker niet als je het zuiver maken doet op de door mij beschreven manier.

Heb je de heatpipe radiator niet vergeten zuiver te maken ????

Dit :

http://www.paulstravelpictures.com/...oshiba-A105-Laptop-Disassembly-Guide-070.html

Deze foto is uiteraard van een ander model , en is enkel bedoelt voor de duidelijkheid.

Controleer (of laat controleren) of de c.p.u. fan nog steeds pulsen afgeeft naar het motherboard toe (gele draad) (indien niet , denkt de laptop dat de fan niet draait)

Indien dit alles echter inderdaad korrekt is , resteerd slechts 1 conclusie volgens de geleverde info ... motherboard defekt (losgekomen chipset ???).

Peter

Ok. ik ga dit vanavond nog even bekijken dan. De koelribben zijn echt helemaal schoongespoten met de compressor. hoe kan ik testen of de fan nog pulsen geeft via de gele draad?

Hallo

Persoonlijk controleer ik dit d.m.v. een oscilloscoop.

Een logicprobe is uiteraard ook bruikbaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Logic_probe

Zo goed als zeker heb je geen van beide in uw bezit , en zul deze moeten lenen van een bevriende kennis.

Een t.v. winkel met eigen technische dienst bezit dit uiteraard wel.

Veel zullen ze wel niet vragen om dit even te meten voor u.

Slechts 1.5 jaar oud ... is er geen garantie meer aanwezig ???

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan