Toshiba laptop wordt erg heet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frankbrinky

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2011
Hallo allemaal,

Ik heb nu al z'n 3 jaar een Toshiba Tecra R950, en hij wordt (al een tijdje) al snel heel heet en daarbij blaas hij ook als een gek.
Onderstaand gegevens van mijn laptop:
gegevens latop.png

Ik heb speedfan gedownload om te kunnen zien hoe warm hij wordt en hieronder zijn daar de gegevens van te zien:
Op het moment van maken van deze speedfantest was ik alleen met Word 2013 bezig en ik op de achtergrond was ik een (slechte kwaliteit) youtube filmpje aan het luisteren.
speedfan.png

Ik hoorde van iemand dat het gek is dat mijn videokaart altijd aan staat, wat zeggen jullie hiervan?
We hebben toen samen de videokaart uitgeschakeld, maar dan gaat de resolutie van mijn scherm raar doen, en daarbij wordt mijn laptop dan nog steeds heet. dus heb de instellingen weer gezet op hoe het stond.

Ik heb ook al gelezen dat er stof in kan zitten, maar door de ventilatiegaten te kijken met een zaklamp ziet het er allemaal schoon uit.

weet iemand wat het probleem kan zijn? zou het toch de stof zijn? en is het verstandig om dit zelf schoon te maken?

Groetjes Frank

Laatst bewerkt:
Is inderdaad waarschijnlijk stof. Laptop open maken en goed schoon maken is de oplossing.

Ik raak niet echt 'opgewonden' van de temperaturen, zeker niet als er 'video' wordt afgespeeld.

Schoonmaken kan geen kwaad maar ik loop ook niet te gillen van deze temps eerlijk gezegd.

Dit is een processor die vrij warm mag worden, maar dit vind ik ook ietwat ongewoon, belasting is 1,7%, is niet veel.
Stofvrij maken zou ook mijn eerste keuze zijn. Misschien dat je ook wat energiebesparende maatregelen hebt uitstaan in Bios/windows. Intel Speedstep of Enhanced Intel speedstep kun je nog inschakelen (de 3 Ghz lijkt erop te wijzen dat speedstep uitstaat).
Zelf van binnen schoonmaken? Openmaken van een laptop is niet gemakkelijk; en een erg kwetsbaar geheel. Beter om het te laten doen door iemand met verstand van zaken.
P.S. Van buiten niets te zien? Kijk NIET met de zaklamp in de uitsparingen waar hete lucht uitkomt, maar waar lucht naar binnen moet komen, vaak de onderkant. Daar verzamelt stof het snelst (en op de ventilator zelf). Plaatsen van laptop op harde ondergrond is voor luchttoevoer ook belangrijk. Het hard blazen van de koelventilator kan ook betekenen dat ie te weinig luchttoevoer heeft.

Laatst bewerkt:
Niks mis mee inderdaad. Maximum temp van die processor is 105 graden

Ontstoffen is de boodschap (geen makkelijk toestel, dat merk je nog wel ...) en naar de toekomst toe: een laptop is geen schootdier ... gebruik hem enkel op een gladde, harde en stofvrije ondergrond.

bedankt voor alle reacties, gelukkig kan het volgens jullie geen kwaad :thumb:
Het is gewoon erg vervelend dat wanneer ik rustig aan het werk ben mijn laptop zo hard aan het blazen is.

Ik ga hem niet zelf schoonmaken denk ik, ik heb een aantal video's gezien hoe het moet. en dit lijkt mij inderdaad te lastig om zelf te doen. (ben toch bang dat ik iets kapot maak)

Groeten!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan