toshiba satellite L30-106 psl33e bios usb function

Status
Niet open voor verdere reacties.

sleutelmen

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2012
hallo
ik heb een laptop
toshiba satellite L30-106 psl33e
bij die laptop zit geen usb boot function in de bios er zitten wel usb poorten aan de laptop
hoe kan ik vanaf een usb op die laptop opstarten
in de bios bij boot staat alleen hdd/fdd/cd of dvd/lan
heb de nieuwste bios versie

onderdelen:

intel pentium dual core inside
ati radeon xpress 200m series
windows vista home basic
hitiachi hts541660JF9

Als je wel van CD/DVD kunt opstarten dan kun je een Plop opstart-cd branden via het downloaden van plpbt-5.0.14.zip, die uitpakken en het plpbt.iso bestand daarin te branden naar CD/DVD via (bijv.) ImgBurn (optie "Write image file to disc").

Geen 100% garantie, want de USB poort moet OHCI compliant zijn, maar tot heden heb ik er goede resultaten mee geboekt.

Tijs.

ik heb twee ohci usb poorten van usb1.1
en nog 1 ehci van 2.0
er zitten maar twee poorten aan de laptop

Laatst bewerkt:
Prima, dan lijkt het me dat het gaat werken. Je had dus (wat mij betreft) liever direct uitgezocht en teruggemeld of Plop voor je werkt. :P

Tijs.

Dat lijkt niet ondersteund door je verhaal over de boot-opties in je startposting. Dus is het volgens mij niet mogelijk om rechtstreeks te booten van USB-stick en dat je (dus) een tussenoplossing nodig hebt zoals een Plop opstart-cd / Plop opstart-floppy.

Tijs.

ja klopt
er staat geen usb optie in de bios
maar is er geen driver die dat wel kan ondersteunen
omdat ik niet weet wat een plop opstart cd is

Laatst bewerkt:
Een driver heb je niets aan zonder besturingssysteem, en bij starten vanaf usb ben je daar nog niet aan toe op dat moment.
Ik trek me terug van deze discussiedraad: mijn tip heb je en dat moet genoeg zijn, wat mij betreft, en andere tips heb ik niet voor je.

Tijs.

is al opgelost gewoon vanaf oude windows nieuwe windows geinstalleerd

Mooi gedaan. Als je had gemeld waar je die USB opstart voor nodig had dan had ik die tip er nog wel bij kunnen geven.
Overigens had je ook vanaf een (gebrande) opstartbare Windows installatie-cd/-dvd hetzelfde kunnen doen.

Je hebt in ieder geval nu een optie mocht je ooit tóch vanaf memory-stick moeten/willen opstarten, bijv. als heel Windows niet meer wil starten, je Ubuntu Linux wilt testen vanaf memory-stick etc.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan