• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tot waar telt excel door

• Onderwerp starter Onderwerp starter RdS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RdS

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Als ik een formule gebruik in bijv een Vlookup, is het nodig om een range aan te geven.

Wat voor effect heeft het als ik Kolom B:D opgeef, ipv B1:D100

Heeft dit veel effect op de calculatie snelheid van het werkboek of kijkt excel altijd tot de laatste active cel (als ik B:D aangeef)?

Je zou een "named range" kunnen gebruiken in de "Name Manager".
B.V.

Name: MyTable
Refers to: =OFFSET($A$1,0,0,COUNTA($A:$A),1) 'De laatste 1 (een) is voor kolom A'

en dan gebruik je de formula als volgt:

=VLOOKUP(D1,MyTable,1) ' als het te zoeken nummer in D1 staat.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Jolivanes,

Waarom laat je het argument "benaderen" leeg.
Bij het weglaten kan het een foutief resultaat opleveren opdat niet in oplopend volgorde is gesorteerd.
Weggelaten geeft hetzelfde resultaat als "WAAR" of een 1.
"Onwaar" of 0 (nul) zou bij een getal die niet in de lijst staat "#N/B" weergeven, maar dan weet je tenminste waarom.

#HSV
Het ging my meer om de named range dan de VLookUp formula want dit is waar het om ging in de originele vraag.
Het is natuurlijk wel zo dat als we een voorbeeld geven het een goed voorbeeld moet zijn, als de vragensteller ook inderdaad een exacte match wilt hebben.
Dat weet ik niet.
In het bijgevoegde bestand staat de verklaring (niet in het nederlands jammer genoeg)
Hopelijk is dat beter.
Groetjes

Bijlagen

Ik snap het principe van Named ranges.
Echter ik wil graag weten wat de calculatiesnelheid van excel beinvloed.

Offset is juist niet de oplossing aangezien offset continue hercalculeert.

Als mijn formule aangeeft zoek in Kolom B (ook al staat er maar data tot B67), vertraagt dit de calculatie? (omdat B ook cel B68 t/m 1.040.000 bevat)
Gaat excel dus ook in die loze cellen kijken?

Het calculeert het aantal argumenten in kolom B en niet rij 68 t/m 1048576.
Met volledige kolommen werken (B:B) vertraagt het bestand pas.

Als mijn formule aangeeft zoek in Kolom B (ook al staat er maar data tot B67), vertraagt dit de calculatie?
Gaat excel dus ook in die loze cellen kijken?
Nee, normaalgesproken niet. Excel houdt ook een Usedrange bij en kijkt niet buiten die grenzen. Maar als jij die grenzen verlegt krijg je wel onnodige berkeningen. Daarom is het een good parctice om nooit met formules als som(A:A) te werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan