• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totaal gemiddelde van maandgegemiddelde berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

WV1302

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Bekijk bijlage overzicht 5a.xlsx

Ik zou het totaalgemiddelde moeten hebben van twee cijfers die op zich al een maandgemiddelde zijn.
Dus voor december 2014 is dat =GEMIDDELDE(B5:O5;B11:O11;B17:O17;B23:O23;B29:J29) en voor januari 2015 is dat =GEMIDDELDE(AL5:AS5;AF11:AS11;AF17:AS17;AF23:AS23;AF29:AQ29). Die cijfers kloppen. Dat is 2,19 voor december en 0,5 voor januari.

Maar januari is nog maar juist bezig dus als ik het de formule =GEMIDDELDE(Y11;BC11) neem (de twee gemiddelden dan kom ik op 1,35 uit ipv op 2,09 (zie bijlage).
Weet er iemand hoe ik dit kan oplossen?

functie gemiddelde vervangen door optellen en delen door aantal dagen
zie bijlage

is nu niet meer 2,09 maar dat komt omdat we nu weer de 3 de zijn :)

mvg
Leo

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik was wat snel met roepen dat alles duidelijk was.

@Leotaxi, ik was wat snel met te roepen dat alles klaar was. :o:o
Je formule werkt perfect, maar hoe zit het met de andere maanden zoals maart enz...?
Als ik dan "=(Y6+BC6+CG6)/(28+(VANDAAG()-"31/12/2014"))" ingeef staat die teller niet op nul, maar geeft hij het gemiddelde aan van die drie maanden ook al is het nog lang geen maart. Weet je soms toevallig ook hoe ik de nummers van de maanden die nog moeten komen op nul krijg tot ik aan die maand begin?

thx

ja, alles wat je in de optelling zet wordt gedeeld door aantal dagen verstreken tussen vandaag en 1 december 2014
dus om niet iedere te veel aan te passen, beter deze dan, en als in een onbegonnen maand toch al gegevens staan
deze pas bijvoegen in formule als maand begonnen is,

=(Y6+BC6)/(VANDAAG()-"30/11/2014")

mvg
Leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan