Totaal optellen van 2 velden binnen een formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systeempje

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2009
Beste lezers,

Ik heb even wat hulp nodig zelf heb ik al zitten brainstormen en proberen maar ik kwam er niet uit.

Wat ik momenteel heb is een Tabel met de velden:
  • Naam (tekst)
  • Adres (tekst)
  • Postcode (tekst)
  • Plaats (tekst)
  • Datum
  • Aantal keer (nummeriek)
  • Bedrag (valuta)
  • Totaal (valuta)

Ik heb een formulier gemaakt waar ik alle velden staan.
Wat ik nu in dit formulier wil is dat daar in het veld "Totaal" het bedrag komt van het veld "Bedrag" x "Aantal keer".

Hoe kan ik dat makkelijk en simpel doen?

Wat ik geprobeerd heb is om onder besturingselementbron een berekening uit te voeren, echter dit werkt niet fijn en netjes.

Oplossing

Een optie is om een Query of onderliggende Query te gebruiken en hierin de formule te maken.
En andere optie is met VBA, hiermee ben ik momenteel nog bezig...... verslag volgt.....

Laatst bewerkt:
misschien moet je je database ontwerp ook onder handen nemen. wat jij geschetst heb is niet echt relationeel. aantal keer en bedrag horen niet in die tabel thuis. veld Totaal hoort alleen in een datawarehouse thuis. Totaal is meestal een proces gegeven, wat inhoud dat het een waarde is die kan veranderen, afhankelijk van andere velden. Die moet je niet opslaan.

Beste lezers,

Ik ben verder gegaan met dit probleem.

Nu zit het zo adresgegevens en bedragen + totaalveld staan in 1 tabel.
Totaal wordt ingevuld via een VBAcode in het formulier.

Zoals Guus al zei, het is niet echt netjes met 1 tabel....

Wat kan ik het beste doen voor het optellen van 2 bedragen?
2 tabellen, een met adresgegevens en een tabel met bedragen?
of
1 tabel met adresgegevens en de Query bijwerken?

Bedragen moet ik snel kunnen raadplegen...

Mooie van een formulier (met relatie) is natuurlijk dat je een + krijgt voor het record waarin je de bedragen snel kan oproepen (in een tabel).

Wat is netjes...

Laatst bewerkt:
E.e.a. hangt toch vooral af wat je wilt met de getallen; waar komen ze vandaan, hoe bepaal je bijvoorbeeld het aantal, het bedrag etc. Het riekt allemaal naar bestellingen/verkopen of iets dergelijks, en dan neem ik toch eigenlijk aan, dat je daar ook nog wel datums bij hebt?
Als je van elke persoon maar één record wilt bijhouden, dan zou ik dat overigens gewoon in één tabel doen. Splitsen in meerdere tabellen volgens het Normalisatieproces is op zichzelf wel goed, maar het is een middel om bepaalde zaken en taken beter te kunnen uitvoeren. Als daar in jouw geval geen noodzaak toe is, dan zou ik dat ook niet overwegen.
We kunnen waarschijnlijk beter helpen, als we enig inzicht hebben in wat je wilt bereiken met de db.

Zie bijlage voor een voorbeeldje,

Normaal gesproken worden de klantgegevens uit een andere tabel gehaald, deze staat gekoppeld met een relatie (niet in deze database).

Vraag is kan ik het beter zo houden? of kan ik de bedragen beter in een andere tabel zetten en deze koppelen door middel van een relatie?
Een query vindt ik zelf niet handig aangezien ik ze of in de tabel wil opzoeken of in de tabel via een + (relatie).

(Bijlage verwijderd)

Laatst bewerkt:
Het voorbeeld is nog steeds niet heel erg verhelderend; je hebt een tabel met één record, een een formulier dat een aantal velden herberekent als je de waarden verandert. Maar op deze manier heb je dus ook geen historie van transacties en veranderingen. Is dat niet belangrijk?

Normaal staat de adressen gekoppeld elke nieuwe order krijgt een nieuw offertenummer. Dit historie is er wel. Het is verder een simpele database. In dit voorbeeld heb ik ook niet alles kunnen vermelden.

Het gaat peur om advies. het totaalbedrag berekenen gaat dit goed of kan ik hier beter een aparte tabel voor gebruiken?

Laatst bewerkt:
Er is weinig mis met de manier waarop je het nu doet; als je toch maar één record gebruikt per klant, zie ik geen voordeel in het opsplitsen van de tabel.
Wel wil je, neem ik aan, voorkomen dat de waarden steeds opnieuw worden aangepast als je het formulier opent? Oftewel: een berekening mag per (trans)actie maar één keer worden bijgewerkt.

Oke dan laat ik het hierbij!

Klopt, volgende stap is inderdaad dat medewerkers achteraf niks meer kunnen veranderen aan de bedragen.
Dit is een volgende vraag, maar eerst ga ik zorgen dat de database goed functioneerd.

Bedankt

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan