• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totaal overzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronaldvm1964

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2008
Berichten
189
Zie bijlage voor het bestand.

Mijn vraag is of iemand het volgende in een macro kan zetten.
Er zijn 2 werkbladen nm 2010 (elk jaar veranderd dit) en resultaat, hier moet de resultaten komen te staan. Werkblad 2010 kan langer/korter zijn dan de 1553 regels die er nu staan.
Op werkblad "resultaat" moet in kolom B5 het totaal aantal colli's komen te staan die voldoen aan kolom J (2010) die liggen tussen -5 en +5 en dan bij elkaar geteld (2010-regel 84 t/m 1493).
Op werkblad "resultaat" moet in kolom B6 het totaal aantal colli's komen te staan die voldoen aan kolom J (2010) die liggen lager liggen dan -6 en hoger dan +6 en dan bij elkaar geteld. (2010 regel 2 t/m 83 en 1494 t/m 1554)
Regels om 0 in kolom J mogen verwijderd worden.
Dit zelfde geldt voor kolom B10 / B11 maar dan gebaseerd op het aantal regels van -5 en +5.

Uitkomsten wat het moet zijn staan in kolom C op werkblad "resultaat"

Op B16 t/m B29 wil ik het aantal boekingen van -5 t/m +5, wat de uitkomsten moet zijn staan staat in Kolom L.

vanaf regel 33 t/m 56 wil ik nog de top van de min en top 10 van de plus hebben.
Gebaseerd op: totaal van artikelnr (kolom H), aantal boekingen wat er gedaan zijn onder dat artikelnr (kolom I), Max = de hoogste boeking die gemaakt is (kolom J) en Min = de laagste boeking die gemaakt is (kolom K).

Ik hoop dat het duidelijk is, mocht er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag.

Groetjes,
Ronald
 

Bijlagen

  • Boekingen 2010.zip
    91,9 KB · Weergaven: 21
Ronald,

Als je een programmeur zoekt dan moet je verder zoeken.

Als je hulp wilt, dan verwachten wij wel iets van de mensen en dat is een beetje kennis.
Als je totaal geen kaas gegeten hebt van VBA dan kun je hier stoppen want dan gaat dit veel te ver boven je pet.

Denk er nog maar eens goed over na.
 
Ronald,

Als je een programmeur zoekt dan moet je verder zoeken.

Als je hulp wilt, dan verwachten wij wel iets van de mensen en dat is een beetje kennis.
Als je totaal geen kaas gegeten hebt van VBA dan kun je hier stoppen want dan gaat dit veel te ver boven je pet.

Denk er nog maar eens goed over na.

Heb wel verstand van VBA en in dit bestand wat ik nu gestuurd heb, heb ik een groot gedeelte van vba eruit gegooid wat goed werkt alleen dit stukje ontbrak nog, heb bij ons het werk gevraagd die kwamen er ook niet uit. Ik kan wel verder maar dan alleen met draaitabellen, misschien dat ik dat ook ga doen.
Bedankt ieder geval, zet straks de status opgelost.
 
Ronald,

Hier alvast een start.

Kijk maar eens goed naar de formules die gebruikt zijn in de cellen (ipv kolommen)
B10, B11, B16 en B17.

De rest moet je denk ik zelf op kunnen lossen, zo niet dan hoor ik het wel.
 

Bijlagen

  • Boekingen 2010.zip
    87,4 KB · Weergaven: 9
zie bijlage, 2 draaitabellen.
Opgelet : omdat gezipt het bestand > 100 kB was zijn er een aantal rijen in 2010 geschrapt. Maar het gaat hem om het idee.
- een gedefinieerde naam om de gegevens te bepalen
- 2 extra kolommen om de zaak beter op te delen.
- een berekend veld in de draaitabel om absoluut van colli te verkrijgen
 

Bijlagen

  • boeken.zip
    97,6 KB · Weergaven: 28
In B5, B6, B10 en B11 heb ook ik het met formules geprobeerd
 

Bijlagen

  • Boekingen 2010.zip
    88 KB · Weergaven: 11
In B5, B6, B10 en B11 heb ook ik het met formules geprobeerd

Dit ziet er goed uit, ik kon iedergeval de rest ook invullen B16 t/m B29.
Echter als ik in B1 een andere datum invoer krijg ik de melding in regel 10 en 11 #GETAL! ook al zet ik deze weer terug op 31-12-2010, en voor volgend jaar moet natuurlijk 2011 gebruikt worden.

Nu moet ik nog een manier zoeken naar de top 10 van de min kant, hier moet gekeken worden naar de hoogste min totaal en het aantal boekingen wat gedaan zijn op dat artikelnummer
En de top 10 van de plus kant, hier moet gekeken worden naar de hoogste plus en het aantal boekingen wat gedaan zijn op dat artikelnummer.

Gr,
Ronald
 
dat lukt toch via die draaitabel van 2 reacties geleden, maar die was op de som, die had ik moeten aanpassen op max of min
 
dat lukt toch via die draaitabel van 2 reacties geleden, maar die was op de som, die had ik moeten aanpassen op max of min

Is dat de draaitabel vanaf regel S35, heb een tijdje op staan bestuderen maar ik kom er niet helemaal uit wat er gebeurd.
Eigenlijk bedoel ik juist alle boekingen van een artikelnr bij elkaar geteld en het aantal boekingen wat er gedaan is en max is de grootste boeking die gedaan is en min is de kleinste boeking.
Gr,
Ronald
 
ja, inderdaad, dat is een gewone draaitabel, waarvan je enkel de top-10 te zien. Je moet dus enkel nog aangeven welke zaken je wenst te zien. Ik had er wel een berekend veld bijgezet, zodat je met de absolute waarde van de collis rekent. Misschien is dat niet gewenst.
Geef anders eens in een tabelletje hoe dat tabelletje er voor een aantal artikels eruit zou zien. Die artikels hoeven daarom niet tot die top-10 te behoren. Dan fabriceer ik er wel iets bij.
 
ja, inderdaad, dat is een gewone draaitabel, waarvan je enkel de top-10 te zien. Je moet dus enkel nog aangeven welke zaken je wenst te zien. Ik had er wel een berekend veld bijgezet, zodat je met de absolute waarde van de collis rekent. Misschien is dat niet gewenst.
Geef anders eens in een tabelletje hoe dat tabelletje er voor een aantal artikels eruit zou zien. Die artikels hoeven daarom niet tot die top-10 te behoren. Dan fabriceer ik er wel iets bij.

Ga ik doen, van het bestandje wat jij gestuurd heb, daar vul ik de top 10 van deze gegevens.
Dit wordt wel morgenochtend.

Gr,
Ronald
 
ja, inderdaad, dat is een gewone draaitabel, waarvan je enkel de top-10 te zien. Je moet dus enkel nog aangeven welke zaken je wenst te zien. Ik had er wel een berekend veld bijgezet, zodat je met de absolute waarde van de collis rekent. Misschien is dat niet gewenst.
Geef anders eens in een tabelletje hoe dat tabelletje er voor een aantal artikels eruit zou zien. Die artikels hoeven daarom niet tot die top-10 te behoren. Dan fabriceer ik er wel iets bij.

Zie bijlage.
Ik heb vanaf regel 35 de top 10 van de min & plus kant ingevuld zoals deze moet zijn aan de hand van de gegevens die in werkblad 2010 staat. Mocht er meerdere artikelnr's het zelfde aantal verschil hebben dan op artikelvolgorde.
Aantal boekingen = het totaal aantal boekingen wat van dat artikelnummer geweest zijn in de periode.
Max = hoogste boeking (dit kan positief en negatief zijn), min = laagste boeking (dit kan positief en negatief zijn).
 

Bijlagen

  • Boekingen 2010.zip
    98,5 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
met de gegevens uit #6 en die draaitabel kom ik tot dit resultaat
aangezien ik met een berekend veld werkte die de absolute waarde van colli neemt, kon ik dit bereiken met 1 draaitabel, die stond in mijn laatste post met bijlage.
 

Bijlagen

  • Resultaat Draaitabel.xlsx
    82,4 KB · Weergaven: 13
  • Resultaat Draaitabel.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 12
met de gegevens uit #6 en die draaitabel kom ik tot dit resultaat
aangezien ik met een berekend veld werkte die de absolute waarde van colli neemt, kon ik dit bereiken met 1 draaitabel, die stond in mijn laatste post met bijlage.

Dit klopt nog niet helaas. Bij artikelnr. 19074 zie ik in draaitabel 19 + en 5 meldingen, terwijl er dit 17 + en 7 meldingen. Plussen en minnen bij elkaar en daar de top-10 weer uit met als doelstelling: Plus is top-10 van de hoogste plus aantal en min is top-10 van de laagste min aantal.
 
ik kan maar 1 iets besluiten, we werken niet met dezelfde gegevens, voor je artikel 19074 heb ik 9 records, 5 met een positieve en 4 met een negatieve colli.
Ik ben beginnen werken met de gegevens van reactie #6.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan