• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totaal percentage ipv. gemiddelde percentage

• Onderwerp starter Onderwerp starter BeNL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BeNL

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2007
Beste,

Ik stuit op een probleem in mijn programma, als een bepaald soort in een volgend stadium komt (bijvoorbeeld stadium 2) wordt het verschil berekend inclusief de wegval.
Nu gebruik ik de percentages van de wegval om tot een totale wegval te komen, dit doe ik nu echter door "=gemiddelde()", wat natuurlijk niet goed is.

Wat ik zou moeten hebben, is het totaal aantal planten in het begin (maar alleen diegene die in een volgend stadium zitten) - het aantal wat ook werkelijk in dat stadium zit.
Dan heb ik het verschil, en dit verschil zou ik dus weer moeten delen door het totaal aantal.

Kortom is het probleem dat alleen select aantal planten opgeteld mag worden, in een bepaald stadium. Hoop dat het logisch overkomt, zo niet, zeg het gerust.

Bijvoorbaat dank,

BenLoomans

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Willem,

Heel erg bedankt voor je reactie, maar begrijp dat het een beetje onduidelijk is.
Ik heb hetzelfde principe even bijgevoegd, maar dan veel overzichtelijker.

Al nemen we bijvoorbeeld het aantal in het rode vlak (in stadium 3)
Dan moet de wegval gedeeld worden door het aantal planten
wat in het vorige stadium aanwezig was, in dit geval dus;

Stadium 2
4600 planten

Stadium 3
350 planten wegval

=

350 / 4600 = 7,61%

Nu gebruik ik de formule "gemiddelde()" om het gemiddelde te nemen tussen
de wegvalpercentages 11,1% en 5,4%, wat uiteraard niet mag, dit geeft dan ook 8,23%

Hoop dat ik het wat verduidelijkt heb,
BenLoomans

Ps. nieuwe bijlage is bijgevoegd

Bijlagen

Beste Harry,

Bedankt voor je reactie, ik krijg het niet voor elkaar om de formule er in te zetten, misschien kun je hem uitleggen?
Er zit daarom ook een orgineel tabblad bij, in b1 staat de (gemiddelde) wegval voor stadium 2, in c1 voor 3.

Ook het voorbeeldbestandje zit erbij met nog een opmerking, als ik nu een stadium 1
een aantal erbij schrijf, dan heeft dat invloed op het percentage van stadium 2, dat mag niet.

Met vriendelijke groeten,
Ben

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ben,

Jouw =SOM(8:8) heeft daar toch ook invloed op?
Als je lege cellen er tussen laat, dan werkt de door mij aangereikte formule niet, dat klopt.

Beste,

Wellicht snap ik de formule niet, maar 8:8 mag gewoon onthouden worden,
die wordt toch pas ingevuld als het aantal in stadium 2 staat geschreven.

Maar als ik nu een aantal invul in stadium 1, dan mag dat geen invloed hebben
op het wegvalpercentage in stadium 2. Is het principe duidelijk?

Alvast bedankt,

Ben

Wellicht iemand anders die er een blik op kan werpen?

Wellicht iemand anders die er een blik op kan werpen?

Waarom tel je in het bestand helpmij2 bij stadium 1 t/m kolom K (formule D19) en bij stadium 2 slechts kolommen D en E?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Roncancio,

Formule van D19 is gemaakt door HSV, ik kan deze niet uitleggen.

Ben

Beste Roncancio,

Formule van D19 is gemaakt door HSV, ik kan deze niet uitleggen.

Ben

Als ik de formule van HSV vertaal naar stadium 3 dan wordt het zo:

Code:
=D22/SOM(D7:INDIRECT(ADRES(7;AANTALARG(D7:N7)+3)))

De uitkomst is: 7,61.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Ronancio,

Deze formule geeft het volgende probleem, als ik een aantal bijschrijf in stadium 1,
dan heeft dit op de één of andere manier invloed op de wegval bij stadium 2.

Het wegvalpercentage moet puur alleen kijken naar de totale wegval van het aantal
wat van stadium 1 naar stadium 2 is gegaan.

Dus een aantal in stadium 1 toevoegen moet hier los van staan.
Net zoals het doorgaan van een partij naar bijvoorbeeld stadium 3.

Ben

Beste Ronancio,

Deze formule geeft het volgende probleem, als ik een aantal bijschrijf in stadium 1,
dan heeft dit op de één of andere manier invloed op de wegval bij stadium 2.

Het wegvalpercentage moet puur alleen kijken naar de totale wegval van het aantal
wat van stadium 1 naar stadium 2 is gegaan.

Dus een aantal in stadium 1 toevoegen moet hier los van staan.
Net zoals het doorgaan van een partij naar bijvoorbeeld stadium 3.

Ben

Excel zal op 1 of andere manier duidelijk moeten worden gemaakt dat op een gegeven moment de veranderingen in een stadium geen effect meer mogen hebben op de andere stadia.
De formule zou dan kunnen worden vervangen door waardes of indien een wijziging plaatsvindt in een stadium, blijven de onderliggende stadia ongewijzigd.
Beide zijn in VBA makkelijk te realiseren.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik weet niet precies of ik het helemaal begrijp maar volgens mij wil je gewoon een gewogen gemiddelde bepalen. Door gebruik te maken van Somproduct/Som kom je volgens mij op de percentages die je zou willen hebben. In bijgevoegd bestand heb ik de formules bij werkelijk wegvalpercentage gewijzigd in de formules voor het gewogen gemiddelde.

Bijlagen

Het gemiddelde uitvalpercentage voor
fase 1 naar fase 2
=SOM(VERSCHUIVING(D8;;;;AANTAL(8:8)))/SOM(VERSCHUIVING(D8;-4;;;AANTAL(8:8)))
fase 2 naar fase 3
=SOM(VERSCHUIVING(D13;;;;AANTAL(13:13)))/SOM(VERSCHUIVING(D13;-6;;;AANTAL(13:13)))

De formule van snb is correct,
heel erg bedankt! :thumb:

Ben Loomans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan