totaal van waarden in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

rebirth

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2008
Ik heb een tabel met 7 kolommen en een variabel aantal rijen.
In deze tabel komen een 4tal verschillende waardes voor. Waarde a t.e.m. d, en ook blanco velden. Deze staat door elkaar in de verschillende rijen en kolommen.
Wat ik nu graag zou hebben is een totaaloverzicht.
Dus gewoon iets zoals:
waarde a komt x keer voor.
waarde b komt y keer voor
...
Dus niet per rij of per kolom, maar echt het volledige totaal van de tabel.
Is dit mogelijk in access, en hoe begin ik daar aan?
Ik heb al talrijke pogingen ondernomen met query's, maar ik ben zelfs nog nooit in de buurt geraakt. Iemand van de experts hier die me wat kan helpen?

Groeten, Bjorn

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het wel te doen is, maar dat moet dan met VBA gebeuren. Je hebt een routine nodig die:
a. door alle records heenloopt
b. voor elk veld de verschillende waardes telt
c. alles in een nieuwe tabel terugzet.

Ander alternatief is om van elk veld een aparte kruistabel te maken, en die samen te voegen met een Union.
'tis het nog niet helemaal, maar ik moet er wel wat beters nog van kunnen maken...

Bijlagen

• Kruistabel.jpg
    Kruistabel.jpg
    26,3 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Die kruistabel gaat wss wel de goede richting uit. Ik vermoed dat ik, als ik de aantallen per kolom neem, daarmee dan wel het totaal aantal keer kan krijgen dat ze voorkomen. Alleen is het me niet direct duidelijk hoe je aan die kruistabel komt. Maar ik blijf proberen ;)

Ik heb voor de kruistabel eerst per tabel een aparte kruistabel gemaakt. Vervolgens met een Union query alle kruistabellen verenigd in één kruistabel. Ik heb het nog niet gepost, omdat deze oplossing zoals je al zei wel de goede kant opgaat, maar nog niet het einddoel haalt. Work in Progress dus...
Ik weet ook niet of dit de beste aanpak is. Zelf denk ik dat het met VBA makkelijker is. Ik denk dan aan een routine die door de recordset heenloopt, en elke voorkomende letter in een matrix zet met het aantal malen dat hij wordt gevonden. Uiteindelijk heb je dan een tweedimensionale matrix, ongeveer zoals dit:
sMatrix(0) - a;3
sMatrix(1) - b;4
sMatrix(2) - c;4
etc.
Als laatste stap maak je dan een tabel aan waarin alle totalen worden weggezet.

totaal waarden

rebirth,

Als het aantal records niet te groot is is dit misschien een oplossing.

Groet, COr.

Bijlagen

Op bijgaand formulier vind je een routine die voor een aantal vaste letters de telling doet, en een nieuwe tabel met de waarden aanmaakt. Je kunt nu met de hand extra letters toevoegen.
Een routine die het inlezen en sorteren op letter overneemt, komt wat later vandaag.

Bijlagen

Soms gaan de dingen wat sneller....
Deze versie doet alles automatisch. Test maar uit met een paar nieuwe letters en rijen.

Bijlagen

Fantastisch, die is het helemaal! :)
Hier kan ik weer een stuk verder mee. Hartelijk dank, zowel Michel als Cor! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan