Totaalberekening maken a.d.h.v een formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

ame225

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2016
Beste,

Ik heb een document waarin ik graag een totaalberekening zou willen maken van een aantal allergenen (voedingsstoffen waarvoor je allergisch kan zijn) in bepaalde recepten.
In mijn voorbeeld document heb ik 4 werkbladen:

1. "Ingrediënten": Hier heb ik een lijst met ingrediënten met de daarbij horende allergenen
2. "Recepten": Hier heb ik een lijst met recepten met de daarbij horende ingrediënten (die terug te vinden zijn in het werkblad "Ingrediënten")
3. "Berekening Recept": Dit is een voorbeeld van hoe een totaalberekening er zou moeten uitzien met de functies verticaal zoeken, aantal.als en als)
Wanneer in Cel "A2" een recept wordt ingevoerd (hier "pannenkoek"), dan worden de ingrediënten opgezocht (Verticaal zoeken) in de cellen B2:B7 en de allergenen in de cellen C2:F7
onderdaan (Cellen B10:F12) worden het aantal "Ja", "Neen" en "Sporen" samengeteld en in het zwart (Cellen C13:F13) wordt bepaald dat "Ja" de bovenhand heeft op "sporen" en "sporen" de bovenhand
op "Neen" --> Dit is de totaalberekening

Nu zou ik graag hebben dat ik a.d.h.v. een formulier op het werkblad "Recepten" een totaalberekening kan maken van de allergenen van een bepaald recept (zoals in het werkblad "Berekening Recept"), maar dan met een code die ik kan schrijven in de knop "berekenen" in het formulier. (Het werkblad "Berekening recept" zou dan moeten wegvallen.)

4. "Rapport Recept": Dit is een afdrukrapportje waarin de gegevens moeten worden ingevuld op de plaatsen in het rood.

Zou iemand een code hebben om de totaalberekening uit te voeren en deze gegevens dan eventueel in het rapport te plaatsen?
Alvast bedankt voor het antwoord!

Groeten,

Bekijk bijlage Test berekening.xlsm

Kijk eens of het zo een beetje is wat je wenst.

Bijlagen

Bedankt voor je antwoord!
Ik vraag me juist af of het ook mogelijk is om de woorden "ja", "Neen" en "Sporen" weer te geven in het "rapport recept".

Dag HSV,

Er staan nu inderdaad "woorden", maar dit komt niet overeen met het werkblad "Berekening Recept".
In "Berekening recept" staat voor het recept "Pannenkoek" in het zwart: Gluten --> Neen / Melk --> ja / Schaaldieren --> Neen / Mosterd --> Sporen
In "Rapport Recept" staat Gluten --> Neen / Melk --> ja, sporen / Schaaldieren --> Neen / Mosterd --> Neen

Het zou eigenlijk hetzelfde resultaat moeten hebben.
Een allergeen kan nooit de combinatie "Ja" en "Sporen" krijgen, want "Ja" heeft altijd voorrang op "Sporen" en "Neen". "Sporen" heeft altijd voorrang op "Neen".

Alleszins wel al heel erg bedankt voor het meedenken!

Recept Tiramisu heeft onder Melk:
Halfvolle Melk → "Ja".
Boudoirs (vingerkoekjes) → "Sporen".

Vandaar Ja en Sporen bij melk.

Aha, Ik begrijp de verwarring.

De bedoeling is eigenlijk dat:

ik weet welke allergenen een bepaald recept bevat.

Zo bevat pannenkoek de ingrediënten "Tarwebloem", "Halfvolle melk", "Suiker", en "Eieren", terwijl Tiramisu "Mascarpone", "Ammaretto", "Suiker", "Eieren", "Boudoirs (vingerkoekjes)" en "Koffie" bevat.

Ik zou dus graag de totaalberekening hebben van de allergenen in Pannenkoek en die van in Tiramisu.
In pannenkoek komt melk voor, waardoor het ingrediënt "melk" moet meegerekend worden.
In Tiramisu kom "melk" niet voor, waardoor dit niet moet meegerekend worden.

In "berekening recept" zie je wat ik bedoel. Wanneer je in cel A2 "Pannenkoek" typt worden de "ingrediënten" met daaraan gekoppeld de "allergenen" zichtbaar. Onderaan in het zwart wordt de totaalberekening gemaakt.
Doe je dat met "Tiramisu" heb je een andere totaalberekening.

Ik hoop dat je hier iets meer mee bent?

Dit is inderdaad wat ik bedoel!

Heel erg bedankt voor je hulp. Dit kan ik goed gebruiken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan