• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totaalwaarde bovenop een gestapelde kolomgrafiek tonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk St.

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2000
Beste Excellers,

Wie kan mij geheugen opfrissen?
Ik heb in Excel 2007 een grafiek gemaakt, type gestapelde kolom. In elke gestapelde en omlijnde kolom staan steeds 4 afzondelijke kolommen op elkaar en in elke kolom is de gegevenswaarde vermeld, zeg 4 keer € 10.000,-- per kolomdeel .
Vraag : is het mogelijk om net iets boven de hoogste kolom de som van alle 4 kolommen te laten verschijnen, dus het bedrag van € 40.000,--?

Ik dacht dat dat kon, maar krijg het niet (meer) voor elkaar.
Vast hartelijk dank.

Henk

Wat jij wilt kan volgens mij niet, maar ik heb toch een oplossing bedacht.

Ik heb een extra gegevenskolom toegevoegd met de totaaltelling en deze volledig doorzichtig weergegeven in de grafiek. Het datalabel kun je nu neerzetten waar je maar wilt, gewoon door erop te klikken en te slepen.
De grafiek laat nu wel een lege ruimte zien, dit kun je zoveel mogelijk beperken door de ruimtes tussen de kolommen op 0 te stellen

Groetjes,

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wat jij wilt kan volgens mij niet, maar ik heb toch een oplossing bedacht.

Ik heb een extra gegevenskolom toegevoegd met de totaaltelling en deze volledig doorzichtig weergegeven in de grafiek. Het datalabel kun je nu neerzetten waar je maar wilt, gewoon door erop te klikken en te slepen.
De grafiek laat nu wel een lege ruimte zien, dit kun je zoveel mogelijk beperken door de ruimtes tussen de kolommen op 0 te stellen

Groetjes,

Hier een alternatieve oplossing, maar dan gebruik gemaakt met een 2e Y-as (hierdoor is het 'gat van Artemiss' weg).

Greetzzzzz, Raf.

Bijlagen

Beste Artemiss en mddickie,

Dank voor jullie reactie. Het is me gelukt maar ik doe denk ik toch nog iets fout.

Ik heb de totaalwaarde € 40.000,-- in een extra 5e kolom bovenop de andere 4 kolommen gezet, , (Y-as schiet omhoog), de kolom onzichtbaar gemaakt en de labelpositie op Basis, binnenkant gezet. Moet daarna wel het maximum van de Y-as naar beneden schroeven. Ziet er dan goed uit. Maar heb toch het gevoel dat het volgens mddickie anders gaat.

Vraagje : Mddickie , heb jij ook een extra gegevenskolom er boven op gezet en hoe maak je toch die 2e Y-as?
Ik moet maximumwaarde van de linker Y-as aanpassen en zo te zien hoeft dat bij jouw methode niet (automatisch).

Vast dank voor een reactie

Henk

Beste Artemiss en mddickie,

Dank voor jullie reactie. Het is me gelukt maar ik doe denk ik toch nog iets fout.

Ik heb de totaalwaarde € 40.000,-- in een extra 5e kolom bovenop de andere 4 kolommen gezet, , (Y-as schiet omhoog), de kolom onzichtbaar gemaakt en de labelpositie op Basis, binnenkant gezet. Moet daarna wel het maximum van de Y-as naar beneden schroeven. Ziet er dan goed uit. Maar heb toch het gevoel dat het volgens mddickie anders gaat.

Vraagje : Mddickie , heb jij ook een extra gegevenskolom er boven op gezet en hoe maak je toch die 2e Y-as?
Ik moet maximumwaarde van de linker Y-as aanpassen en zo te zien hoeft dat bij jouw methode niet (automatisch).

Vast dank voor een reactie

Henk

Zie nieuw bestand, nu zelfs met maar één Y-as + bijhorende uitleg.

Succes ermee !!!

Greetzzzzz, Raf.

Bijlagen

Totaalwaarde bovenop een gestapelde kolomgrafiek tonen

Beste mddickie

Dank voor de vergaande service. De kneep zat 'em in die 2e grafiek (lijngrafiek) extra.
Werkt prima. Thanx again.
Zal de vraag op opgelost zetten.

Henk

P.S. Kreeg vroeger een melding met een link als iemand op mijn vraag reageerde, maar nu om een of andere reden niet meer. Heb toch ingesteld op directe e-mailnotificatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan