Totalen berekenen uit diverse tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renskeongena

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 okt 2008
Hallo,
Twee vraagjes
nr1
Ik heb 6 tabellen
klanten, voorgerchten, hoofdgerechten, nagerechten, menu's (samengesteld uit items van de voorgaande 3 tabellen) en een tabel metgewoontes (wat de klanten bestellen)
Stel klant X bestelt voorgerecht X hoofdgerecht Y nagercht Z kan ik dan ergens de totaalprijs van zijn bestelling naar boven toveren? Tenslotte staan de prijzen vermeld in de respectievelijke tabellen.

nr 2
Kan ik op een of andere manier te weten komen hoeveel nagerechten (of voorgerechten...) er besteld zijn met een bepaald criterium (vb bavarois)

Heb al zoveel geprobeerd maar kom nergens
In bijlage mijn oefenbestand alvorens een definitief bestand te maken
Dank voor jullie hulp

Groetjes Renske

Bijlagen

nr 1

je zal een andere tabel nodig hebben, om relaties tussen alle gerechten te moeten leggen, van daar uit kan je gemakkelijk totalen berekenen

nr 2

query's maken duurt niet lang hé .. :p

andere tabel

Bestaat er dan helemaal geen mogelijkheid om op basis van de gegevens uit de diverse tabellen een totaal te berekenen van de bestelde gerechten?
Moet ik dat doen met een query dan?

persoon x pestelde voorgerechtX HoofdgerechtYNagerecht Z --> kan je afleiden uit de gewoontestabel
Kan ik met die gegevens dan niet bedragen ophalen via een query
Zo ja hoe ziet die query er dan uit

Groetjes Renske

Bestaat er dan helemaal geen mogelijkheid om op basis van de gegevens uit de diverse tabellen een totaal te berekenen van de bestelde gerechten?
Moet ik dat doen met een query dan?

persoon x pestelde voorgerechtX HoofdgerechtYNagerecht Z --> kan je afleiden uit de gewoontestabel
Kan ik met die gegevens dan niet bedragen ophalen via een query
Zo ja hoe ziet die query er dan uit

Groetjes Renske

Renske,

Wat je wilt is helemaal afhankelijk waar je het boven tafel wilt krijgen.
Als het op je formulier of rapport is dan kan je de prijs bij een gekozen gerecht gewoon daar optellen en heb je geen aparte query nodig.
Als je gebruik maakt van keuzelijst met innvoervak dan kan je de prijs gewoon tonen en dus ook op tellen.

Ik kan helaas jouw .zip niet openen (algemeen probleem op het forum).
Kan je misschien .rar bestandje maken.

Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan