• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totalen en gemiddelden na selectie

• Onderwerp starter Onderwerp starter GAJ
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

GAJ

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2005
In bijgaande offertelijst is het mogelijk om tal van keuzes te maken (o.a. door auto-filter). Nu wil ik graag, nadat ik allerlei keuzes heb gemaakt met het auto-filter, de aantallen/gemiddelden/totalen weten van die betreffende selectie. Zie de gele vakjes.

De uitkomsten wil ik graag altijd twee rijen na de laatste rij (afhankelijk van slectie). Nog mooier zou zijn in rij 8 (en dan ook de mogelijkheid voor het blokkeren van titels).

Bij voorbaat dank...

Bijlagen

Heb het iets anders gemaakt, maar het is nog niet helemaal af.
Onduidelijk is voor mij elke kolom waarden je nu in welke 'gele' velden wilt hebben.

Geef even aan; bv Kolom L in Cel F1 en F2 etc. dan maak ik hem even af.

N.b. de functie die je nodig hebt is; =subtotaal(...) deze werkt op autofilter data, middels een variable kun je bepaalde bewerkingen kiezen zoals som of aantal.
Voor meer info daarover kun je even in de Help van de functie kijken.

Ps. twee rijen onder de laatste rij zou waarschijnlijk ook wel mogelijk zijn, maar omdat het aantal rijen elke keer wisselt is een vaste plek voor deze velden veel makelijker, nu heb je geen macro's nodig, bij er onder zeker wel en dat maakt het allemaal veel ingewikkelder.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Reactie bericht C. Withaar

Hartelijk bedankt voor uw uitwerking. Aan de hand van uw uitwerking heb ik de overige cellen zelf kunnen vullen (zie v3.xls).

Ook treft u in v3.xls twee tekstvakken aan met daarin twee vragen. Wilt u hier eens naar kijken?

In bestand v3.1.xls heb ik nog een laatste probleem die vraagt op een oplossing (wederom in tekstvakken).

BIJ VOORBAAT DANK :) :)

Bijlagen

Nieuwe versie, nr 4.

Ik heb de buttons links boven geplaatst, zodat je ze altijd in beeld hebt.
Ook wordt nu bij alles weergeven de de E kolom gesorteerd. Het is me allen niet duidelijk of je ook nog de nummers gehernummerd wil hebben.
Zelf zou ik dat niet doen, omdat je bij je projecten snel gaat denken met deze nummers (lijkt me), meer dan met de volledige offerte nummers die wat lastiger te onthouden zijn.
Project 2 is gewoon wat handiger als 893424...

Alleen je laatste vraag is wat lastig, misschien dat iemand anders een oplossing heeft.
Door de validatie zijn formules niet mogelijk.
Vermoedelijk zal dit ook een macro oplossing moeten worden.

Bijlagen

GAJ en Wihaar,

Dit programma kwam me bekend voor.
In een eerdere treat ben ik hier mee bezig geweest.

Als aanvulling heb ik de formules voor de SUBTOTALEN en het GEMIDDELDE aangepast.

Deze kloppen nu na elke filtering.

Met de complimenten aan Withaar.

Bijlagen

tja...

Verschil tussen 9 en bv 109 als Functie_getal zit in 'verborgen rijen'* en niet zo zeer in 'onzichtbare rijen' als gevolg van de autofilter....

De vraag is natuurlijk of je verborgen rijen wel of niet mee wilt laten tellen. Zo worden ze wel mee geteld.
Met 109 krijg je alleen die waarden opgeteld die je ook daadwerkelijk ziet.

Voor gemiddelde met 1 en 101 geldt natuurlijk het zelfde.

* druk op een rij nummer, bv de 15, de hele rij wordt nu geseleteerd. Als je op de rechtermuis knop druk krijg heb je onder anderen een optie 'verbergen'.
N.b. om een verborgen rij weer zichtbaar te maken selecteer je de rij er boven en er onder, dus 14 en 16, rechtmuis knop en je kiest zichtbaar maken.

tja..

Dit staat onder Help bij de Funktie Subtotalen.

SUBTOTAAL(functie_getal;verw1;verw2;...)

functie_getal is een getal van 1 tot 11 dat aangeeft welke functie moet worden gebruikt voor de subtotaalberekening in een lijst.

Functie_getal Functie
1 GEMIDDELDE
2 AANTAL
3 AANTALARG
4 MAX
5 MIN
6 PRODUCT
7 STDEV
8 STDEVP
9 SOM
10 VAR
11 VARP

verw1;verw2;... zijn 1 tot 29 bereiken of verwijzingen waarvan u het subtotaal wilt bepalen.
Aanvullende informatie

Als in verw1; verw2; … andere subtotalen, of geneste subtotalen, voorkomen, worden deze genegeerd, zodat ze niet twee keer worden geteld.
SUBTOTAAL negeert verborgen rijen. Dit is van belang als u alleen een subtotaal wilt maken van de zichtbare gegevens in een gefilterde lijst.
Als één van de verwijzingen een 3D-verwijzing is, geeft SUBTOTAAL de foutwaarde #WAARDE! als resultaat.

Andere Windows versie?

Bij mij (office 2003) staat er wat meer bij ;

Syntaxis

SUBTOTAAL(functie_getal; verw1; verw2;...)

functie_getal is een getal van 1 tot 11 (inclusief verborgen waarden) of van 101 tot 111 (exclusief verborgen waarden) dat aangeeft welke functie moet worden gebruikt voor de subtotaalberekening in een lijst.

Functie_getal
(inclusief verborgen waarden 1-11) Functie_getal
(exclusief verborgen waarden 101-111) Functie
1 - 101 - GEMIDDELDE
2 - 102 - AANTAL
3 - 103 - AANTALARG
4 - 104 - MAX
5 - 105 - MIN
6 - 106 - PRODUCT
7 - 107 - STDEV
8 - 108 - STDEVP
9 - 109 - SOM
10 - 110 - VAR
11 - 111 - VARP

verw1;verw2;... zijn 1 tot 29 bereiken of verwijzingen waarvan u het subtotaal wilt bepalen.

Aanvullende informatie

Als in verw1; verw2;.. ; andere subtotalen, of geneste subtotalen, voorkomen, worden deze genegeerd, zodat ze niet twee keer worden geteld.
Voor de functie_getal-constanten van 1 tot 11 neemt de functie SUBTOTAAL de waarden op van rijen die zijn verborgen door de opdracht Verbergen (in het vervolgmenu Rij van het menu Opmaak). Als u deze constanten gebruikt, wordt het subtotaal van verborgen en niet-verborgen getallen in een lijst berekend. Voor de functie_getal-constanten van 101 tot 111 negeert de functie SUBTOTAAL waarden van rijen die zijn verborgen door de opdracht Verbergen (in het vervolgmenu Rij van het menu Opmaak). Als u deze constanten gebruikt, wordt alleen het subtotaal van niet-verborgen getallen in een lijst berekend.
De functie SUBTOTAAL negeert alle rijen die niet in het resultaat van een filter zijn opgenomen, ongeacht welke functie_getal-waarde u gebruikt.
De functie SUBTOTAAL is bedoeld voor kolommen met gegevens, of verticale bereiken. Deze functie is niet bedoeld voor rijen met gegevens, of horizontale bereiken. Wanneer u bijvoorbeeld het subtotaal berekent van een horizontaal bereik met behulp van een functie_getal van 101 of groter, zoals SUBTOTAAL(109,B2:G2), heeft het verbergen van een kolom geen invloed op het subtotaal. Het verbergen van een rij in een subtotaal van een verticaal bereik is echter wel van invloed op het subtotaal.
Als één van de verwijzingen een 3D-verwijzing is, geeft SUBTOTAAL de foutwaarde #WAARDE! als resultaat.

Implementatie oplossing...

Withaar (en LucB) bedankt voor jullie bijdrage. Ik heb de oplossing van Withaar proberen te implementeren in mijn eigen bestand (zie bijlage). Ik heb module 3 geexporteerd en in mijn bestand geimporteerd. Echter nu blijft hij vragen naar het 'oude' bestand. Bovendien wordt de layout (kleur wordt geel, 2 decimalen etc.) aangepast na een copy1 of copy2.

Zouden jullie er nog eenmaal naar willen kijken zodat G7:K8 1 op 1 gekopieerd wordt naar tab "percentages" en de error mbt tot de verwijzing naar het andere bestand zich niet meer voordoet?

Bij voorbaat dank... :D :D

Bijlagen

Laatste update!

Het bestand in het vorige bericht vervalt (door aanpassingen). Het enige wat in dit bestand (v6) nog moet gebeuren is:
- de error-verwijzing eruit als je op copy 1 of 2 klikt (bronbestand verwijderd nadat ik de macro had gekopieerd)
- Ook de opmaak van G7:K8 (uit offertes 2005) moet overgenomen worden. Voor de duidelijkheid; copy 1 moet kopieren naar referentietabel en copy 2 naar selectietabel.

Dit is het laatste! Alvast bedankt....

Bijlagen

Las net je prive maitje, even wat aangepast.

Hoop dat het zo allemaal naar wens is.
N.b. ik doe nu niks met de opmaak, bij buttons maken alleen maar een copy van de data in de cellen G7:K8

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan