Totalen in access 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

Teun Los

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2007
Bijgaand een access 2010 database (Test.accdb).
Hierin twee tabellen en twee query's.
Tabel factuur en query openstaande facturen heb ik van de academic servicesite gehaald.
Als ik deze query uitvoer krijg ik in twee kolommen onderaan de totalen van deze kolommen.
Als ik op de door mijzelf gemaakte tabel tblTest de query qryTest uitvoer krijg ik een extra kolom Totaal ipv het kolom totaal onderaan.

Ik kan geen verschillen in de beide query's vinden.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik een tabel en een query maak die het resultaat geeft zoals in de facturen case.

Alvast hartelijk dank,
Teun

Bijlagen

Het verschil tussen de twee queries is heel simpel uit te leggen: de query [Openstaande facturen] gebruikt in het resultaat de functie Totalen, en jouw query niet. Beide queries zijn totalen queries die groeperen op velden, waarbij jouw query ([qryTest]) twee identieke velden bevat, met verschillende namen: [Getal] met de functie <Expressie> (die hier overigens niets doet, want er is geen expressie in het veld) en Totaal: Getal dat de functie Group BY heeft, en dus verder ook niks doet dan groeperen op het veld.
Kijken we naar de query [Openstaande facturen] dan zien we wel degelijk verschillen met jouw query: het veld BTW: Som(Round(([Bedrag]*0,19);2)) is een berekening, en krijgt dus de functie Expressie. Het veld [Bedrag] heeft de functie Group By zodat je elk bedrag één keer ziet. Logischer zou de functie SOM zijn geweest, zodat je groepeert op Datum, en totaliseert op Bedrag.

Hoe dan ook: wil je in het resultaat totalen zien, dan moet je dus de knop <Totalen> aanklikken, en in de velden die je wilt berekenen de juiste functie kiezen.

OctaFish ,

Ik heb geprobeerd jou aanwijzingen te volgen maar het resultaat blijft gelijk.
In de bijlage fout.docx twee schermafdrukken om te laten zien wat ik heb geprobeerd.
Ik heb het totaalveld verwijderd, de Totalen knop geselecteerd en in de query bij totalen som aangeklikt.

Het resultaat blijft hetzelfde; zie tweede scherm afdruk.

Ik begrijp het dus nog steeds niet.:(

Teun

Bijlagen

Waarom heb je mijn bericht herhaald? Was hij te leesbaar? Citeren mag, maar bij plagiaat (=compleet overtikken van artikel) stuur ik een rekening :) Dus graag weghalen.
Wat betreft de oplossing: lezen is ook een kunst, want die heb ik in het door jou geplagieerde bericht gezet. In de eerste regel zelfs. De Totalenknop in het Queryontwerp gebruik je als je wilt totaliseren op bepaalde velden, zoals in jouw voorbeeld op [Naam], en sommeren op het veld [Bedrag]. De knop Totalen die ik bedoel zie je als je de query uitvoert, en dus naar het resultaat van de query kijkt. Die knop zit er in sinds 2007, en geeft je de mogelijkheid om ook op specifieke velden in het resultaat een analytische functie te gebruiken. Die knop moet dus apart worden aangezet, als je de query hebt uitgevoerd.

Ik heb het voorbeeldje er bijgedaan. Overigens kon de db makkelijk in één zipje, als je de db eerst comprimeert. Tip voor de volgende keer!

Bijlagen

Sorry voor het plagiaat, pure onkunde van mij.
Het is mij inmiddels duidelijk wat ik verkeerd deed.
In access heb je op (minstens) plaatsen een totalen knop, t.w.: in de "Ontwerpen" tab en in de "Start" tab.
Dat had ik even gemist.
Als je de "Totalen" knop in de "Start" tab gebruikt gaat het goed.
Mijn probleem is dus opgelost, hartelijk dank.

Teun

Geeft niks; je bent dan al een aantal jaar lid, het aantal berichtjes duidt nog op een 'lerende' status.
Overigens is het zo'n 'verbetering' van Microsof waar ik echt niet op zit te wachten; queries (en dat geldt nog meer voor tabellen) zijn doorgaans niet bedoeld voor gebruikers. Die geef je nette formulieren en rapporten. En daar werkt die functie (uiteraard, zou ik bijna zeggen) niet. Daar maak je de totalen verrukkelijk simpel met een eenvoudige formule. Dus wat moet je dan nog met die Totalen knop?

Ja, je heb gelijk maar;
Ik ben kort geleden 2010 gaan gebruiken, daarvoor een boek geleend in de bieb en daar kwam ik dit tegen.
Ik wil dan graag weten hoe het werkt.

Da's altijd goed! Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je wilt weten hoe alles werkt. Kun je zelf bepalen of het een nuttige functie voor je is of niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan