• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totalen in kasboek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kramer

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2002
Berichten
447
Hallo mensen.

Ik kreeg nu een vraag voor me kiezen.

We gebruiken een kasboek in excel met 53 tabbladen. 1 tm 52 zijn de weken en 53 is het totaal overzicht.

Hier komt de vraag (volgens mij kan het niet)
In cel A5 vullen ze een weeknummer in (Bijvoorbeeld 1)
in cel B5 vullen ze ook een week nummer in (Bijvoorbeeld 4)

Nu willen ze dat alle formules die staan te verwijzen naar de tabbladen 1 tm 4 automatisch worden aangepast.

Want wanneer ze nu week 5 tm 8 kiezen moeten ze alle formules aanpassen. En dan kan er wel eens een foutje insluipen.

Bekijk bijlage 136285

Ik heb het geprobeerd met tekst samenvoegen maar weet niet hou ik die variable in de formules kan krijgen.

Ik hoop dat iemand mij op de goede weg kan krijgen.
 
Gregor,
Ik begrijp uit wat je schrijft dat er ook een blad is waar je een aantal weken samen telt.

Afhankelijk van de namen van de werkbladen, bv Wk_1, Wk_2 etc. kun je de 'Vervangen' functie (<Ctrl>+<H>) gebruiken om alle verwijzingen aan te passen.
Volgens mij is dit in een macro te gieten en zo aan het wijzigen van een cel te koppelen.

Erik
 
Heb proberen u te helpen.
Heb op elk blad in J1 de nodige som gezet.
Dan in blad TOTAAL een lijst met de J1's per week.
Daarna is het een koud kunstje om met indirect de verschillende sommen te bekomen.
Heb het gedaan voor de eerste som.
 

Bijlagen

  • Kasboek_Helpmij.nl(cobbe).xls
    69,5 KB · Weergaven: 62
Volgens mij wil de TS dat wanneer incel A5 en C5 het bereik wordt ingevult dat dan de rest van de betreffende sheet de betreffende waardes weergeeft.
Bijv. in cel E17 staat de som van een 4-tal sheets terwijl hij daar alleen de som wil van de sheets die opgegeven zijn in cel A5 en C5.

Correct me if I'm wrong :)

Groeten Marcel
 
@ Cobbe
Bedankt voor het meedenken. Is ook zeker een mooie oplossing. Maar...., helaas een maar, is het vervelend dat er dan weer een extra berekening staat in het tabblad van de week zelf. Want dat moet ik dan doen voor alle berekeningen, die ze willen in het blad totaal.

@ hoogteijlingen
Precies dat bedoel ik. Dus voor de rest geen extra formules in de tabbladen aanmaken.
 
Hier een andere oplossing met een indirect formule.
Als je de formule ziet begrijp je misschien ook de oplossing van Cobbe
 

Bijlagen

  • Kasboek_Helpmij.nl_1.xls
    85,5 KB · Weergaven: 47
en als "aanvulling" in de oplossing van popipipo

in cel e11 van tabblad totaal

wijzig

Code:
='week 1'!J11-'week 1'!J29+'week 2'!J11-'week 2'!J29 + 'week 3'!J11-'week 3'!J29 + 'week 4'!J11-'week 4'!J29

in

Code:
=SOM('week 1:week 4'!J11)-SOM('week 1:week 4'!J29)
 
Heb mijn goed hart nog eens getoond!:d

Geen bewerkingen meer op de verschillende werkbladen, enkel wat (verborgen) hulpkolommen in tabblad 'TOTAAL'

Hoop dat dit dan wel ok is.

PS: Er is geen foutcontole toegepast!
 

Bijlagen

  • Kasboek_Helpmij.nl(cobbe).xls
    81 KB · Weergaven: 37
Code:
=SOM('week 1:week 4'!J11)-SOM('week 1:week 4'!J29)
Deze formule heb ik geprobeerd om te zetten naar de 'indirect methode' maar kwam er niet uit.
 
@popipipo

Code:
Deze formule heb ik geprobeerd om te zetten naar de 'indirect methode' maar kwam er niet uit.

ik had dit gisteren nadat ik de formule had geplaatst ook geprobeerd, maar ik kreeg hem ook niet werkend. :eek:

heb niet veel tijd om te testen, dus gewacht op reacties van medeforumleden.

verrassend dat TS niet meer reageert.
 
Ben blij dat niet alleen ik er niet uitkom.

Code:
=SOM(INDIRECT("'week "&A5&":week "&B5&"'!J11"))
Hieraan zat ik te denken (eerste gedeelte van de formule) maar dit werkt niet.
Wie weet waar de fout zit?
Of kan dit gewoon niet met de indirect formule? :(

Zou excel dan toch niet alles kunnen :p :p
 
Somproduct met Indirect over meerdere werkbladen

Dit is de truuk:

=SOMPRODUCT(--N(INDIRECT("week"&RIJ(INDIRECT(A5&":"&C5))&"!J11")))
 

Bijlagen

  • Kasboek_Helpmij.nl(pcb).xls
    92,5 KB · Weergaven: 55
Code:
=SUMPRODUCT(SUMIF(INDIRECT("'Week "&ROW(INDIRECT(A1&":"&B1))&"'!A1"),"<1E100"))

Niet dat ik zo slim ben :eek:
En je hoeft ook niet alles te weten als je maar weet waar je het kunt vinden. :D

http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?p=2851469&posted=1#post2851469
 
Hieraan zat ik te denken (eerste gedeelte van de formule) maar dit werkt niet.

De TS moet nu alleen het 2e gedeelte van de formule er nog bij zetten.
 
prachtig dat jullie (Piet Bom en Pipipipo) voor dit probleem een oplossing hebben gevonden. :thumb: :thumb:

nu de reactie van de TS nog afwachten.
 
@aan iedereen.

De TS (ik dus) zal morgen alles bekijken. Had nog een paar dagen vrij. Heerlijk zonder computer....
 
@iedereen.

Jeetje wat een oplossingen. Allemaal hele mooie oplossingen. Nu moet ik alleen nog kijken wat voor de gebruikers het handigste is om mee te werken.
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.

Laat nog wel weten voor welke oplossing gekozen heb en waarom.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan