Totalen in rapport maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Latoflex

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2011
Beste

Ik heb een probleem bij het opmaken van een rapport dat een factuur opmaakt.

Zo is mijn factuur opgebouwt in de ontwerpweergave:

(koptekst)

basis info van factuur: klant, datum, ...

(Details)

Hier worden de verschillende producten weergegeven (andere tabel dan koptekst)

product, aantal, verkoopprijs en totaal (=aantal * verkoopprijs)

mijn probleem is nu dat onderaan elke factuur ik een totaal moet kunnen maken van alle totalen uit details. (om daarna de btw te berekenen, ...)

Als ik het object totalen toevoeg bij details geeft hij dit (logisch) meerdere keren weer (per product).

als ik het in de sectie paginavoettekst plaats weet ik niet hoe ik de berekening kan maken van alle totalen vanuit details.

Alvast bedankt!

Om totalen te berekenen kun je in de voettekst van je groeperingsveld een tekstveld maken met de formule =SOM([Bedrag]). Veel meer is er doorgaans niet nodig voor een (sub) totaal. Waarom heb je verschillende tabellen voor kop- en voettekst? Heb ik maar zelden nodig; als je het rapport goed op zet (met de juiste groeperingen) kun je met één basisquery uit de voeten. Daar zou ik dus eerst naar kijken, want goede kans dat daar de oplossing voor je probleem ligt.

Ik heb eens gekeken naar de database Noordenwind en ik merk dat mijn probleem is dat ik geen voettekst heb...

In mijn database heb ik onder sectie "details" de sectie "paginavoettekst" terwijl ik zie dat je bij Noordenwind daar de sectie "voettekst" nog hebt, dit zou mijn probleem oplossen. Hoe komt het dat ik die niet heb?

"Waarom heb je verschillende tabellen voor kop- en voettekst?" => heb ik niet nodig, koptekst en details zijn aparte tabellen (bij noordenwind is dit ook zo, details is tabel producten)

Die heb je uiteraard wel, maar die staat (nog) niet aan. Een koptektst op Pagina-niveau kun je overigens nooit gebruiken voor formules zoals totalen; Access kan dat namelijk helemaal niet. Totalen worden berekend op basis van door jou aan te geven groepen. Daarvoor heb je de knop <Groeperen en Totalen>. Hierin selecteer je het veld waarop je wilt groeperen, en geef je ook aan of je voor dat veld een groepskoptekst of groepsvoettekst wilt zien. En daarin zet je dan je totaalformules. Zoals ik eerder al zei: er is maar zelden reden om verschillende tabellen te gebruiken voor koptekst of voettekst, als je op de juiste manier werkt...
Het voorbeeld in Noordenwind is denk ik (heb 'm niet paraat) gebaseerd op een hoofdrapport met subrapport. Aparte tabellen voor Koptekst en Detailsectie komt echt nauwelijks voor. En zou ook niet nodig hoeven zijn.
Al zijn er uiteraard altijd uitzonderingen ;)

Bij mijn database zijn koptekst en details ook hoofd- en subformulier, ik had me verkeerd uitgedrukt.

Bedankt voor uw reactie, het probleem lag inderdaad bij de instelling van mijn groepering.

Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan