Totalen subformulier weergeven op hoofdformulier

• Onderwerp starter Onderwerp starter PFL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PFL

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2010
Beste mensen,

De database waar ik mee bezig ben, kan ik niet versturen dus ik heb even een simpele database gemaakt als voorbeeld voor het probleempje waar ik tegenaan loop.

Het formulier Orderregels is als subformulier opgenomen in het formulier Orderkoppen.
In het formulier Orderregels heb ik in de voettekst een tekstveld (Tekst15) met totalen aangemaakt.
Dit tekstveld met totalen wil ik ook graag zien in de voettekst van het hoofdformulier Orderkoppen.
Daarvoor heb ik een tekstvak aangemaakt met als besturingselementbron: =[Formulieren]![Orderregels]![Tekst15]

Dit is gebaseerd op instructies van Microsoft zelf die ik op internet heb gevonden. Helaas werkt dit echter niet. Wat doe ik fout?

Bijlagen

Ik vraag me altijd af hoe mensen (zoals jij dus ook) zo'n formule maken. Ik ben echt geen kneus met Access, maar dit soort formules maak ik altijd met de functie Opbouwen. Kun je namelijk nooit fouten maken met de syntax. En als ik het foutloos kan, dan kan jij het ook :).
Code:
=[Orderregels].[Form]![Tekst15]

... maar ik zie nu dat er met kleine lettertjes "Is van toepassing op Access 2013" onder staat. En ik heb 2010.
En dat maakt helemaal niks uit.... Wél dat je de volgorde en syntax verkeerd hebt :).

En dat maakt helemaal niks uit.... Wél dat je de volgorde en syntax verkeerd hebt :).

Waarom staat er dan het volgende op bovengenoemde supportpagina van Office (onderaan bij punt 7)?

Stel de eigenschap Besturingselementbron in met de volgende syntaxis: =[Forms]![formuliernaam]![naam besturingselement]

Foutje?

Omdat het sukkels zijn bij Microsoft. De syntax is (al jaren) hetzelfde: eerst geef je aan uit welke collectie je iets wilt halen (collectie Forms), en dat sluit je af met een ! omdat je iets uit een collectie haalt. Vervolgens de naam van het te gebruiken object (Orderregels) en de eigenschap (form). Eigenschappen geef je aan met een punt. Als laatste het element uit de collectie, in dit geval een formulier. En daarom dus deze syntax:
Code:
=[Forms]![Orderkoppen]![Orderregels].[Form]![Tekst15]
Dan heb je de volledige padverwijzing.
Had ook zo gemogen:
Code:
=[Orderregels].[Form]![Tekst15]
Dat werkt, omdat je al vanaf een formulier werkt. Het eerste deel kan dan weg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan