• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totalen uitrekenen en bijbehorende waarden tonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Welies

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2010
Ik ben op zoek naar een formule welke obv een vooraf ingestelde hoeveelheid, automatisch de bijbehorende nummers erbij zoekt.

Voor einige toelichting, bijgevoegd een voorbeeld.

BVD

Bijlagen

hallo Welies

kun je ook het verwachte antwoord in je voorbeeld verwerken

zo is het me niet helemaal duidelijk

groet sylvester

Bij deze (er zat overigens een fout in het "benodigd aantal").

Bijlagen

Zal de situatie even schetsen: Het gaat om pallets welke genummerd zijn (kolom A). Op deze pallets staan een aantal artikelen (kolom B) welke een totaal per pallet opleverd (kolom C). De losse artikelen doen verder niet terzake. In cel F3 wil ik een aantal invoeren (in het vb. 28) en dat de formule dan automatisch in kolom C gaat zoeken naar de palletnummers die aan het totaal van 28 voldoen (in dit geval pallet 26B + 27B + 28B (6+12+10=28)).

Hoop dat het zo iets duidelijker is geworden.

hoi zo iets gaat het worden:

dank zij de Function DecToBin van Warme bakkertje in cel G3 is het redelijk eenvoudig op te lossen:
de macro vult in G2 zelf waarden in waardoor alle mogelijkheden getest worden.
als er vragen zijn hoor ik het wel
Bekijk bijlage Test (11).xls

groet sylvester

Hi Sylvester,
Deze doet precies wat ik wil. Dank! Even een paar vragen om te achterhalen wat de sheet doet (puur interesse): wat is bv de functie van cellen G2, H2, en I2? En wat doet kolom G?

BVD

Hi Sylvester,
Deze doet precies wat ik wil. Dank! Even een paar vragen om te achterhalen wat de sheet doet (puur interesse): wat is bv de functie van cellen G2, H2, en I2? En wat doet kolom G?

BVD
in G2 zet de macro de getallen 1 tm 2^aantal argumenten (aantal = H5)
in H5 berekend de sheet het totaal aantal mogelijke pallets
in I5 berekend de sheet het totaal aantal producten op de pallets die geselecteerd worden.
pallets worden geselecteerd door in de G kolom een 1 te zetten
alle mogenlijk combinaties van pallets worden door lopen door G2 =1 ; G2=2 ... G2=31
probeer dit uit dan zie je het gebeuren (vul zelf een waarde tussen 1 en 31 in G2 in)
als de macro dit doet kijkt hij of de waarde van H2 gelijk wordt aan G3
en als dat zo is vult hij de bijbehorende pallet-combinatie in

als er nog vragen zijn, stel ze dan

ps in deze oplossing doet een macro iets in combinatie met de formules in de sheet.
het kan ook alleen in een macro, maar dat geeft iets meer programmeer werk.
als je dat liever hebt hoor ik het wel.

groet sylvester

Laatst bewerkt:
hoi Welies

om hoeveel pallets gaat het maximaal?

als het er erg veel zijn is het handig om het programma te optimaliseren

het programma bekijkt nu alle combinaties van de pallets

dat is met 5 pallets 2^5 =32 combinaties.
maar met 10 pallets is dat 2^10 = 1024 combinaties
enz

groet sylvester

Was al aan het knutselen gegaan en daar liep ik inderdaad ook tegenaan. Het aantal pallets kan nogal oplopen tot enkele tientallen. Ook zou het mooi zijn als er een mogelijkheid in zit waarmee reeds gebruikte pallets uitgesloten kunnen worden. Of is dat te lastig? Ook als ik kolommen toevoeg, werkt de macro niet meer naar behoren (laat geen resultaten meer zien).
Ter info: ik heb een lijst met palletnummers en daarbij behorende artikelen die op de pallet staan. Als een pallet verstuurd is wordt deze "afgemeld" en wordt er een referentie aan gehangen. Deze worden ook niet meer meegenomen in de telling.

hoi Welies

kun je een iets duidelijker voorbeeldbestand sturen (ook met hoe er wordt afgemeld)?

het rekenwerk kan ook op een andere sheet plaats laten vinden.
dan wordt het geheel ongevoelig voor kolom en rij invoegingen.

groet sylvester

Hoi Sylvester,

Bijgevoegd een aangepast bestand. In tabblad 2 de pallet data, in tabblad 1 zou dan de macro en uitkomsten moeten gaan werken. Een pallet is afgemeld indien er een referentienummer is ingevuld.

Heb geen idee of eea mogelijk is, maar voel je vrij om de indeling aan te passen.

Wederom dank.

Gr. Vincent

Bijlagen

Hoi Sylvester,
Ik denk dat ik hier een heel eind mee uit de voeten kan. Ik ga er even mee aan de slag en laat je de uitkomst weten.

Vincent

Ben er vandaag mee gaan stoeien en tot nu toe werkt ie perfect! Dank voor je tijd en moeite.
Voor nu sluit ik dit topic, mocht ik no vragen hebben kom ik er bij je op terug. Nogmaals dank!

Vincent

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan