totalen van 2 subqueries

Status
Niet open voor verdere reacties.

geraldo

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2005
Hallo,

ik heb 2 tabellen: Budget en Contr(acten). De budgetten worden per jaar, per organisatie en per thema gegeven, velden die dus in beide tabellen voorkomen en in de queries dus ook allemaal gelinkt zijn. Een organisatie kan op meerdere thema's participeren. Ik heb een query (in VBA) voor de check op een budget overschrijding per thema. Een organisatie kan (binnen grenzen) zijn budget voor het ene thema overhevelen naar een ander thema. Noodzaak dus om een check te doen op organisatie niveau. Ik heb twee queries die de totalen berekenen per tabel en een query die die totalen gebruikt om het saldo uit te rekenen. Het lukt mij niet (geneste?) VBA query te maken voor de budget check per organisatie.

De twee subqueries:

SomBudget:
SELECT Budget.Boekjaar, Budget.LidID, Sum(Budget.Budget) AS SomBudget
FROM Budget
GROUP BY Budget.Boekjaar, Budget.LidID

SomProjFin:
SELECT Contr.LidID, Contr.Boekjaar, Sum(Contr.Projectfinanciering) AS somProjfin
FROM Contr
GROUP BY Contr.LidID, Contr.Boekjaar

Samenvoegen met (met oranje de twee invoervelden weergegeven voor de selectie):

SELECT SomProjFin.LidID, SomBudget.Boekjaar, Sum(SomBudget.SomBudget) AS SomVanSomBudget, Sum(SomProjFin.somProjfin) AS SomVansomProjfin, [sombudget]-[somprojfin] AS Saldo
FROM SomBudget INNER JOIN SomProjFin ON (SomBudget.LidID=SomProjFin.LidID) AND (SomBudget.Boekjaar=SomProjFin.Boekjaar)
GROUP BY SomProjFin.LidID, SomBudget.Boekjaar, [sombudget]-[somprojfin]
HAVING (((SomProjFin.LidID)=forms![invoer gegevens]!lidorganisatie) And ((SomBudget.Boekjaar)=forms![invoer gegevens]!boekjr))

Heeft iemand een idee op welke manier dit kan?

Geraldo

Hallo Geraldo,

voeg even je toepassing bij, in Access 2000 formaat, gewinzipt,dat praat wat makkelijker.

Groet,

Tardis

Begrijp ik, maar die is groot en gesplitst in een front end en back end én met een hoop gegevens die ik niet op het internet ga zetten . Als je een oplossingsrichting weet, ben ik al een heel eind. Ik heb wel subqueries gezien die in de criteria gebruikt wordt, maar dat is hier niet het geval.

Geraldo

Het lukt mij niet (geneste?) VBA query te maken voor de budget check per organisatie.

Je hebt toch een query, wat precies lukt er dan niet?
Voeg anders een gestripte versie van je toepassing bij (alles in 1 mdb bestand, verwijder niet relevante objecten, gevuld met testgegevens).

Groet,

Tardis

De query funtioneert zoals die is. Ik zou alles graag in VBA / SQL hebben, zodat ik geen wirwar van queries krijg die van elkaar afhankelijk zijn.

ik zal begin volgende week kijken naar een gestripte versie van de DB

Geraldo.

Ik zou alles graag in VBA / SQL hebben, zodat ik geen wirwar van queries krijg die van elkaar afhankelijk zijn

Soms kun je niet anders, nobel streven maar niet echt realistisch.
Sterker nog, soms wil je juist aparte queries, bijvoorbeeld om performanceredenen (in geval van gebruik van statistische funkties bijvoorbeeld).
Zolang je het overzicht hebt en eea documenteert, zou ik niet weten waarom je wilt wat je wilt ;)

Groet,

Tardis

Ik zat veel te gecompliceerd te doen

Gewoon een paar dsum-functies en klaar was kees! Bedankt voor je reactie.

Geraldo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan