Totalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jumping

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Hallo,

Ik heb een query gemaakt die uit een tabel (werkuren) alle werkuren haalt die overeenkomen met het ingevoerde projectnummer. In deze tabel werk ik met 2 verschillende type werkuren.
Dat gaat allemaal prima en ziet er redelijk ok uit, ik ben aan het leren en de opmaak komt wel goed (denk ik :-)).

Nu zou ik graag uit die query het volgende willen genereren:
Totaal werkuren A
Totaal werkuren B
En wel zodat ik die uiteindelijk weer kan hergebruiken in de totaalfactuur....

Dank!

Ik zou wel willen, maar ik zit met vertouwelijke gegevens die ik niet mag publiceren of verspreiden

Dan haal je de vertrouwelijke informatie er toch uit.

ja, dat zou ik best willen ... maar ik heb inmiddels bijna 60 formulieren en dito aantal tabellen .... heb ik niet zo 1 2 3 even leeg ..

maar ik blijf zoeken naar een oplossing ..

Vandaar dat er om een voorbeeldje wordt gevraagd. Niemand is geintresseerd in de werkelijke data.

BTW dit moet je waarschijnlijk oplossen door een query met group by te gebruiken.
Een voorbeeldje praat makkelijker!

Dat begrijp ik ook wel .. maar hoe kan ik dat het beste doen dan zonder de relaties tussen de verschillende tabellen en formulieren te vernietigen... en hoe kan ik het dan uploaden ? :o

Maak om te beginnen een copietje van je database en sloop daar alles uit wat niet met het probleem te maken heeft. Dan hou je een query, een form en twee tabellen over of iets dergelijks.
Gooi nu 99 procent van je tabel leeg en vervang eventueel gevoelige data met onzin of maak het leeg.
Doe dan een compact en zip je je db. Voila.

Als je gebruik maakt van FE/BE dan moet je dat twee keer doen.

Je attached je database met behulp van de paperclip aan de post.

Ik hoop dat dit een beetje is zoals je bedoeld ...
Heb even wat werk gehad, maar nu heb ik een voorbeeldje :-)

Bijlagen

Ik heb een query gemaakt die uit een tabel (werkuren) alle werkuren haalt die overeenkomen met het ingevoerde projectnummer. In deze tabel werk ik met 2 verschillende type werkuren.

Nu zou ik graag uit die query het volgende willen genereren:
Totaal werkuren A
Totaal werkuren B
En wel zodat ik die uiteindelijk weer kan hergebruiken in de totaalfactuur....

Noch de tabel werkuren noch de query met werkuren A en B kan ik vinden.

De berekeningen zul je in een formulier (doorlopendformulier) met onafhankelijk velden moeten realiseren in de formuliervoettekst.

In de Besturingselementbron (ControlSource) van deze velden zet je dan =Som([werkurenA]) in de nederlandse versie van Access. Heb je een Engelse versie gebruik dan =Sum([werkurenA]). Voor de werkurenB doe je hetzelfde.

mvg
Charles

Laatst bewerkt:
Ik heb nu nog uitsluitend de artikelen laten staan, anders was het te groot om te posten.
Ik wil zeg maar een project selecteren (nr 55).
En dan van dat project de totalen weten van de artikelen.

Die ik dan weer kan exporteren naar een factuur.
Uiteindelijk wil ik ook per periode kunnen factureren.

In je tabel verkopen heb je een veld Aantal genoemd. Dit is een gereserveerd woord in access en kun je beter niet gebruiken. Ik heb de naam van het veld aangepast naar Eenheid. Als je het formulier opent word je verzocht het werknummer in te vullen.

mvg
Charles

Bijlagen

:thumb:

Dit is nou precies wat ik bedoel :-)!
Mag ik vragen hoe je dit precies gemaakt hebt, want dit wil ik ook even uit mezelf gaan opbouwen .. zodat ik weet wat ik een volgende keer kan doen.

Wordt het totaal ergens opgeslagen? want dat wil ik uiteindelijk weer gaan gebruiken voor de factuur.

Daarnaast zou ik graag willen weten of ik eerst een formulier kan openen... dan ingeven welk werknummer ik nodig heb en dat de lijst dan gegenereerd wordt ..

Ontzettend bedankt voor je hulp! Echt super!!!!

Laatst bewerkt:
Ja, dat kan wel, maar ik zit nu op mijn werk en ik wil niet teveel van de tijd van mijn baas stelen. Dat ga ik dus thuis wel verder uitwerken en toelichten.

mvg
Charles

Geen enkel probleem!!

Ik ben hier al blij mee, en hoop het straks wat te kunnen aanpassen zodra ik wat meer uitleg heb!

Ik zie het wel weer.

nogmaals bedankt voor je hulp!

De berekeningen in het formulier (doorlopendformulier) is met een onafhankelijk veld gemaakt in de formuliervoettekst. Het totaal wordt niet opgeslagen in een tabel. Dat is ook niet nodig, omdat het iedere keer bij het openen van het formulier of bij wijzigingen in het formulier meteen opnieuw wordt berekend. Wijzig maar eens de eenheid van een van de records. Je zult dan zien, dat het totaal meteen wordt aangepast.

Het aanmaken van het totaal veld gaat als volgt:
In de Besturingselementbron (ControlSource) van het veld "Eenheid" zet je de volgende formule:
=Som([Eenheid]) in de nederlandse versie van Access.

=Sum([Eenheid]) in de engelse versie van Access.

Kijk het nog maar eens rustig na in de ontwerpweergave van het formulier. Voor het opgeven van het werknummer zet je in de query een criteria bij het veld werknummer.

Records opzoeken van uit een formulier kan op vele manieren. Op onderstaande site vind je 6 methoden om vanuit een formulier te zoeken. Ga in de site links in het menu naar gemak en kies de optie zoeken. Bij alle methodes staat een duidelijke uitleg en je kunt een voorbeeldje downloaden.

http://www.accesspower.nl/

Nog een site met veel voorbeelden waarvan sommige met video begeleiding:

http://www.bluemoosetech.com/databasejournal.php

Onderstaand een link naar twee site's met een gratis Access cursussen:

http://www.gratiscursus.be/access_2003/index.htm

http://www.sip.be/cursus/access/inhoud.htm

En dan als laatste een site van Microsoft met een aantal ganbare database voorbeelden:

http://office.microsoft.com/en-us/templates/CT101426031033.aspx

Vergeet ook de voorbeeld database niet van Noordenwind die gratis wordt meegeleverd met de Access toepassing.

Volgens mij kun je nu wel even vooruit. Veel success.

mvg
Charles

Hey Charles,

Bedankt voor je hulp!
Ik heb idd de gehele avond de query gesloopt en opgebouwd en andere criteria ingevuld om te kijken wat dit met mijn formulier zou doen. Tevens zelf een nieuw formulier opgebouwd middels de query om te kijken wat voor mogelijkheden ik heb.

Inmiddels ben ik weer een stuk wijzer en dank je voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan