• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tour de France poule. namen vergelijken en de hoogstgeclasseerde weergeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Poetsie66

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2009
Hallo,

ik heb voor mijzelf een tourpoule opgezet. Nu ik vakantie heb ben ik bezig om hem uit te bereiden en nóg meer formules toe te voegen.
Nu heb ik een werkblad met daguitslagen. hierin komen de uitslagen te staan met naam en uitslag erachter. Nu kan het natuurlijk voorkomen dat een paar mensen dezelfde uitslag hebben. Dat is niet zo erg, behalve als het om de eerste plek gaat.
Nu wil ik een formule maken dat excel deze namen die evenveel punten hebben gaat zoeken in de daguitslagen van de proloog. Deze uitslag is doorslaggevend voor andere etappes. HIj moet dus 2 of meer namen in die lijst zoeken en dan de hoogstgeklasseerde weergeven. Hieronder zie je de twee etappes waar het over gaat. In etappe 8 zijn de bovenste 2 gelijk geeindigd en excel moet ze dus bij de proloog weghalen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik zelf heb ik wel wat verstand van excel maar niet zóveel.

Met vriendelijke groet,
Erik Poetsma

Ps. Dit is de eerste keer dat ik een vraag post. Ik heb geen idee of het lukt met de bijlage.

Bijlagen

Ik dacht aan dit :
Code:
=ALS(EN(AJ3=AJ4;AJ3=AJ5);INDEX(C3:C22;MIN(INDEX(B3:B22;VERGELIJKEN(AI3;C3:C22;0));INDEX(B3:B22;VERGELIJKEN(AI4;C3:C22;0));INDEX(B3:B22;VERGELIJKEN(AI5;C3:C22;0))));ALS(AJ3=AJ4;INDEX(C3:C22;MIN(INDEX(B3:B22;VERGELIJKEN(AI3;C3:C22;0));INDEX(B3:B22;VERGELIJKEN(AI4;C3:C22;0))));AI3))
waarschijnlijk kan het een stuk eenvoudiger, we zien wel)

Aan rdg 1314:

Dit is inderdaad wat ik bedoel.
Ik zie dat je de waarden bij elkaar optelt en dan de hoogste selecteerd.
Maar kan ik deze formule ook naar beneden doortrekken voor het geval er bijvoorbeeld 5 mensen zijn met dezelfde score?
Of moet ik dan de formule aanpassen?

Groeten,
Erik

Om de ex-aequo op te lossen volgens de door de vraagsteller genoemde voorwaarde, gebruik ik een (onzichtbaar gemaakte) hulpkolom in AK3:AK22.

Bijlagen

Aan Wher:

Dankjewel! deze begrijp ik! Ik ga hem gelijk toepassen op alle kolommen!
:thumb:

Aan Rdg 1314:

Bij mij deed hij dat net niet. Ik zal wel iets fout gedaan hebben.
Vraagje, het aantal degzeges dat je eronder hebt vermeld. Is dat van belang voor het berekenen van de andere formule?
Zo niet, dan verwijder ik die weer, want ik heb in een ander tabblad (in mijn originele poule) een verwijzing naar alle dagwinnaars.

(Ik kan hem niet bijvoegen, want hij is veel te groot om te uploaden)

Bedankt!
Erik

Of zo ?
op deze wijze wordt ook een gelijke puntenstand van de dagscore in de proloog omzeilt !
Opgelet Matrixformule in AI24 !

Bijlagen

Vraagje, het aantal degzeges dat je eronder hebt vermeld. Is dat van belang voor het berekenen van de andere formule?
Erik,

Die vermelding is verder niet van belang, maar leek me aardig. Als je hem op een ander blad hebt is dat prima.

Bemerk nu dat het topic de status "Opgelost" heeft.
Mogen we van de zeer geachte TS ook vernemen of onze inbreng tot iets heeft geleid ?:confused:

Hallo allemaal,

Ik had hem op opgelost gezet en heb er verder niet meer aan gedacht om nog even te reageren. Ook omdat dit de eerste keer is dat ik een vraag gepost heb.

Ik ben er helemaal uit dankzij de oplossing van "Wher"

nogmaals, dit is de eerste keer dat ik hier een vraag post, is het gewoon om ook het eindresultaat te laten zien?

groeten,
Erik Poetsma

nogmaals, dit is de eerste keer dat ik hier een vraag post, is het gewoon om ook het eindresultaat te laten zien?

groeten,
Erik Poetsma
Dat is zeker niet verboden en graag meegenomen door de helpers!

Nou bij dezen dan mijn werkblad.
Met veel dank aan alle mensen die een suggestie gedaan hebben.

Nu heb is bij het kopieren van dit bestandje nog een vraag naar boven gekomen.
Zoals je kunt zien doen er 20 mensen mee. Maar er is plek voor 50. die laatste 30 plekken hebben dus geen punten en dan staat daar #NB#
Als ik deze cellen meeneem in de totaalscore dan krijg ik daar ook #NB# en kan ik niets berekenen.
Heeft iemand daar een idee over?

Groeten,
Erik

Dan moet ik hem natuurlijk wel bijvoegen...

Sorry voor het ongemak.

(het bestand is verkleind, omdat het anders te groot was.)

Bijlagen

Zoiets om de #N/B fout te vermijden?

Ik zoek inderdaad iets dat de #N/B fout vermijdt.
Maar ik wil in mijn bestand dus de formule hebben die ook werkt als er 50 man mee doet.
bijvoorbeeld voor een poule volgend jaar.
Maar als ik de formule die in H54 staat: =MAX(I$3:I$22)
verander in =MAX(I$3:I$52) Dan krijg ik #N/B als uitkomst.

Enig idee?

Groeten,
Erik

De formules in H3:H52, H54 en G54 aangepast (etappe 1)
Als test een extra deelnemer toegevoegd, Adam Adams.
Voor etappe 2, 3 enzovoort kan je de betreffende formules op gelijkaardige wijze aanpassen.

Bijlagen

Hartelijk dank!

Nu weet ik hoe ik de #N/B weg kan halen!

ik kom er nu helemaal uit!

groeten,
Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan