• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Traag excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gripmaster

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2013
Na lang werken heb ik mijn excel cheet af.
Opdrachtgever is zeer tevreden over de werking van het geheel.

In tabblad 1 worden werken en personen ingevuld.
Bij de dagen kan men Uren invullen en deze worden automatisch in cumulatief doorgerekend.

Het probleem wat ik nu krijg, is dat het bestand gewoon te groot is. Er staan honderden formules in en ik weet niet hoe ik deze kan verkleinen en hierdoor de doorreken tijd kan verkorten.
De bijgevoegde bijlage is het sjabloon. Men moet zich eigen voorstellen dat er wel 100 werken kunnen worden ingevuld met hier weer 10 werknemers. We zitten nu in februari en de doorreken tijd is nu al 5 minuten.
Wat houdt dit in voor november/ december. Dit word niet meer werkbaar.

De bijgevoegde bijlage betrefd de detailplanning voor 1 week, deze is nog werkbaar. Maar de lange termijn planning betreft het hele jaar (is te groot om up te loaden, bestand is 1 mb)

De intensie van de planning is dat men kan zien wanneer er personeel tekort is en wanneer een overschot.

Graag jullie mening over hoe ik e.e.a. kan verkleinen en dat dit bestand werkbaar wordt (graag met zo min mogelijk aanpassingen, want de wijze waarop hij ingevuld moet worden is akkoord).

Alvast bedankt.Bekijk bijlage 204516Bekijk bijlage 204516

Bijlagen

Gripmaster,

Je probleem is simpel, beperk het aantal formules. Zo zijn alle formules waarvan de datum in het verleden ligt niet
meer relevant. Of verwijder ze of maak hier vaste waarden van.
Vraag jezelf af of over hoeveel tijd de planning moet worden bekeken, heeft het nut nu al te willen kijken naar
eventuele aanwezigheid in december? Volgens mij is een planning van een maand vooruit voldoende. Alle formules
met een datum groter dan een maand zijn dan ook irrelevant. Hierdoor wordt het aantal formules beperkt en blijft
het bestand handelbaar.

Veel Succes.

Alvast bedankt.

Data in het verleden zijn wel relevant. Hiervan wil de administratie terug kunnen kjiken waar men is geweest. (is er een mogelijkheid om hiervan makkelijk vaste waarde te maken. Wanneer de datum is gewweest dat dit een vast waarde word?
Datum in de toekomst is wel degelijk van belang. Hierdoor is de planning juist in het leven geroepen. Wij willen kunnen zien, wanneer wij mensen moeten aannemen en eventueel reorganiseren in de organisatie (op lange termijn dient dit inzichtelijk te zijn.). Niet alleen personeel is van belang, maar het kan ook zijn dat we juist werken naar voren moeten halen. Die in december starten bijvoorbeeld naar juli halen, aangezien we personeel over hebben.

Het is dus niet makkelijk....

Gripmaster,

Data in het verleden is inderdaad relevant, maar zal niet meer wijzigen. Dus deze kun je met een VBA code makkelijk omzetten
naar een waarde. (knippen en plakken speciaal als waarde).
Verder haal je twee dingen door elkaar;
-De planning op korte termijn (max twee maanden) is voor een groot deel afhankelijk van het beschikbaar aantal mensen.
Het aanbod van werk, is hier redelijk in te schatten op basis van contracten en orders.
-De planning op lange termijn (meer dan zes maanden in de toekomst) is voor een groot deel afhankelijk van het aangeboden
werk, hier is dus vooral de verkoop van belang. Loopt het aantal orders terug? Hierop zal je je personeelsbeleid moeten baseren.
Voor de lange termijn is de beschikbaarheid van de eigen medewerkers een vast gegeven. Zeker is een administratie van uren
op dagbasis een veel te fijne tool om aannamen en/of reorganisatie op te baseren in de verre toekomst.

Ik stel voor dat je beide planningen uit elkaar haalt en bij de planning op lange termijn de verkoopgegevens toevoegt.
Personeelsplanning op maandbasis is breed genoeg.

Veel Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan