Traag Internet veroorzaakt door andere gebruikers?

Status
Niet open voor verdere reacties.

NicoleH

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2007
De laatste weken is de internetverbinding enorm traag, variërend van 0 kb/s tot 8 kb/s en zelden even een piek van meer dan 100 kb/s. Het modem (SURFboard® Cable Modem SB5101) loopt via een kabel naar de router (Wireless-G Broadband Router). Iedereen in dit huis maakt gebruik van wireless, alleen ik ben met de router via een kabel verbonden. Alle lampjes op zowel het modem als op de router staan als actief.

Meerdere in het huis hebben last van de trage internetverbinding en zeggen dat de verbinding voorheen prima was. Zelf heb ik wel voor de zekerheid de schijfopruiming en hitman pro gedraaid, de firewall (Mc Afee) uitgezet, router en modem opnieuw opgestart en de opdracht ping uitgevoerd. Voor het laatste was de pakketoverdracht voor het loopback-adres en het ip-adres van de computer goed. Voor de standaardgateway en een externe host worden de pakketten zelden ontvangen (time-out).

Het besturingsysteem dat ik gebruik is Windows XP. Wordt de slechte verbinding veroorzaakt door overbelasting van het netwerk of zijn er andere dingen die ik kan doen? Als het door overbelasting komt kan ik dan de verbinding forceren of zien wie al de MB’s wegneemt?

Hopelijk genoeg info zo en hopelijk kan iemand me helpen!

Bedankt alvast!

welke provider hebben jullie met welk abonnement?

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, dat is inderdaad een goede. Ik heb even gekeken en het is High-Speed van Rogers (zit in Canada). Althans, ze noemen het High-Speed. Ik weet niet zeker of het abonnement Extreme of Express is, op Internet staan er in ieder geval snelheden van 5.0 of 6.0 Mbps download en 384 of 800 Kbps upload. Heb je hier voldoende aan?

hmmmm Canada...... daar ken ik niet zoveel natuurlijk, wat je zou kunnen proberen is om de router er even tussenuit te halen en dan de snelheid nog eens te testen
dus gewoon kabel van je pc direct in de modem.
welke router gebruiken jullie daar precies?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geprobeerd de computer direct op het modem aan te sluiten, alleen maakt hij dan helemaal geen verbinding en geeft aan dat hij geen verbinding met de DHCP-server kan maken...? De router is de Linksys Wireless-G Broadband Router, 7dBi High Gain Antenna.

Ik heb geprobeerd de computer direct op het modem aan te sluiten, alleen maakt hij dan helemaal geen verbinding en geeft aan dat hij geen verbinding met de DHCP-server kan maken...? De router is de Linksys Wireless-G Broadband Router, 7dBi High Gain Antenna.

ik kan niet zien welke manier van verbinden met het modem ze bij die provider toepassen, als jij normaliter automatisch een ip adres verkrijgt van de router zou dit ook zo moeten werken in combinatie met het modem. kijk daar eens naar of er gebruik wordt gemaakt van een vast ip adres of niet; misschien staat jouw verbinding in je pc op een vast ip adres? als er een vast ip adres wordt gebruikt kan je dat terug vinden in de config van de router
het type linksys is dat een wrt54g of of iets dergelijks en zo ja dan staat er onderop op een sticker het typenummer met daarachter het versie nummer dus iets van V XX
kan je dat nog even laten weten?
ik weet niet of jij daar toegang hebt tot de router; anders zou ik het kunnen proberen via hulp op afstand van msn. laat maar weten!

De computer staat niet op een vast ip adres, ik heb ook via USB geprobeerd direct verbinding te krijgen met het modem, maar na installatie van het stuurprogramma lukte het nog steeds niet... alleen zijn me wel wat dingen duidelijk geworden!

Vandaag heeft iemand geprobeerd de internetverbinding te herstellen. Zover ik het begrijp kon hij bepaalde applicaties niet draaien en heeft hij op de router alle poorten open gezet. Hierdoor kan het netwerk vertragen, waarom weet ik niet precies. Vervolgens dacht hij dat het netwerk overbelast was en heeft hij er een beveiliging opgezet, toen deed Wireless bij hem het helemaal niet meer. Sommige computers wel, sommige niet, dat heeft geloof ik met WPA te maken, dat het niet werkt met alle netwerk adapters. Het instellen van een wachtwoord onder WEP lukte niet. Nu hebben ze Temp 1025~65000 op de router geblokkeerd. De router is trouwens idd wrt54g en het typenummer 6.

Het fijne snap ik er niet van, maar de internetverbinding is nu redelijk stabiel. Ik wacht het even af! Anders wil ik graag nog gebruik te maken van je kennis, ik heb namelijk wel toegang tot de router! In ieder geval bedankt!

daar ben ik weer, is het een in nederland gekochte router of een buitenlands model, en zo ja uit welk land is ie afkomstig?
dit heeft namelijk te maken met de firmware in de router, die verschilt per werelddeel.
als je ook alvast wilt kijken welke firmwareversie er op de router staat: dit kan je zien als je in de router zit rechts bovenaan.

Dit voelt echt als routers voor dummies, maar ik leer steeds wat bij! Helemaal zeker weet ik het niet, maar hoogst waarschijnlijk is de router gewoon in Canada gekocht of evt. in de USA, in ieder geval niet in Nederland. Dit kan ik zien aan de pluggen. De firmwareversie is 1.00.7. Op zich doet Internet het nog steeds goed, maar als het beter kan, kan dit natuurlijk nooit kwaad!

Hoi Nicole,

als je zeker weet dat jullie router ingesteld staat op het automatisch verkrijgen van een IP adres van de modem, zorg er dan voor dat alle overige instellingen zoals poorten etc weer op default staan. als je dit niet doet dan heb je kans dat de ingebouwde firewall in de router niet meer goed werkt.
ik ben er vanuit gegaan dat je router een USA produkt is.
die firmwareversie is een van de eersten waarmee de router ooit is verkocht, inmiddels zijn er een hele rits bugs etc. opgelost.
je loopt maar 4 nieuwe firmwareversies achter op dit moment :p
en als ik de releaseinfo lees dan zijn er veel dingen opgelost die problemen kunnen veroorzaken waar je wellicht last van hebt.
ik kan de juiste link niet kopieren omdat het een zoekpagina op linksys is.
ik heb de firmware gedownload en even op mijn server gezet, ik zal je de link geven.
je moet dat bestand uitpakken in een lege map. dan krijg je een .bin bestand.
ga in je router en blader naar administration en dan naar firmware upgrade.
daar blader je naar het bin bestand op je pc en daarna start je de upgrade. die moet je bevestigen met OK of iets dergelijks.
soms kan het zijn dat als de router aangeeft dat ie klaar is je em opnieuw moet starten; dus even stroom eraf 10 seconden en dan stroom er weer op.
als dit klaar is denk ik dat je van de problemen af bent.
zorg er dus wel voor dat poortranges etc alleen geforward of geblocked staan naar mensen die echt een applicatie hebben draaien waar het voor nodig is, alle andere normale programma's functioneren normaal zonder in de router iets aan te passen.
dit is de link naar de firmware: www.jheroen.nl/WRT54Gv5v6_v1.02.0_fw.zip
zorg ervoor dat de pc en de router niet stroomloos worden tijdens de upgrade.
ik hoor morgen wel weer of het gelukt is, zag staan dat je bericht vannacht om 2 uur gepost is :eek:
succes!

Hey, echt super dat je dat allemaal doet! Ik dacht, ik wacht even een dag om te kijken of hij echt goed draait na de upgrade. En ja hoor, het loopt allemaal prima!

Wat ik trouwens bedoelde was dat mijn computer ingesteld stond op het automatisch toewijzen van een IP adres, de router staat wel op een vast adres (Local) alleen de DHCP Server niet. Daarom heb ik voor de zekerheid de ‘Blocked Services’ maar op Temp 1025~65000 laten staan. Volgens mij kan iedereen nu gewoon al zijn/haar applicaties draaien...?

Er is trouwens 5 uur tijdsverschil met Canada, om 2 uur ‘s nachts lag ik hier al lekker in mijn bedje! ;)

Hey, echt super dat je dat allemaal doet! Ik dacht, ik wacht even een dag om te kijken of hij echt goed draait na de upgrade. En ja hoor, het loopt allemaal prima!

Wat ik trouwens bedoelde was dat mijn computer ingesteld stond op het automatisch toewijzen van een IP adres, de router staat wel op een vast adres (Local) alleen de DHCP Server niet. Daarom heb ik voor de zekerheid de ‘Blocked Services’ maar op Temp 1025~65000 laten staan. Volgens mij kan iedereen nu gewoon al zijn/haar applicaties draaien...?

Er is trouwens 5 uur tijdsverschil met Canada, om 2 uur ‘s nachts lag ik hier al lekker in mijn bedje! ;)

oke, nou als alles nu werkt zoals het moet dan is er niks loos...
ja kijk je helpt iemand of niet, half helpen of iets roepen kan iedereen he :eek:
je kunt altijd op de website www.grc.com testen of je poorten onzichtbaar zijn, dus of je router de boel goed blokkeerd.
ga op die website naar shields up!, daarna doorklikken en dan weer shields up! kiezen; daar kan je via de knoppen zoals file sharing ev. verschillende poorttesten laten uitvoeren en dan zie je meteen of alles in orde is.
mag ik vragen wat je trouwens doet in Canada?

Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen, het werkt nog steeds prima goor en via grc lijkt er ook niets mis te zijn met de beveiliging. Ik zit momenteel in Waterloo, dat ligt ongeveer anderhalf uur rijden van Toronto en is dus voor Canadese begrippen dichtbij. Ik zit hier voor mijn afstuderen aan de University of Waterloo. Voor hun voer ik een opdracht uit over de milieueffecten van verschillende manieren voor het verkrijgen van olie. Met de vele info op Internet is het wel handig dat het goed werkt! Nogmaals heel erg bedankt!

Hoi Jeroen, het werkt nog steeds prima goor en via grc lijkt er ook niets mis te zijn met de beveiliging. Ik zit momenteel in Waterloo, dat ligt ongeveer anderhalf uur rijden van Toronto en is dus voor Canadese begrippen dichtbij. Ik zit hier voor mijn afstuderen aan de University of Waterloo. Voor hun voer ik een opdracht uit over de milieueffecten van verschillende manieren voor het verkrijgen van olie. Met de vele info op Internet is het wel handig dat het goed werkt! Nogmaals heel erg bedankt!

Hoi Nicole,

nou prima dan dat een en ander weer naar tevredenheid werkt!
mocht je ooit weer eens hulp nodig hebben dan roep je maar, succes met je studie en onderzoek!

wel gaaf hoor dat je zo maar om af te studeren even naar de andere kant van de wereld kunt; toen ik op school zat was dat er niet bij, ook computers niet trouwens :( ik wordt oud....
nu, succes daar!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan