traag na plaatsen tweede schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lid geworden
5 feb 2001
Hallo,

Ik heb in een computer (W98se, PII, 266 MHz, 192 Mb geheugen) een harde schijf van 3 Gb (C). Deze was vol en om ruimte te krijgen en traagheid te voorkomen heb ik een tweede schijf geplaatst van 20Gb (D). Deze werkt zo te zien prima: ik kan er normaal gebruik van maken, maar toch is er iets vreemds. De computer blijft heel traag, geeft soms een melding dat de schijf vol is (terwijl de nieuwe schijf vrijwel leeg is), en nieuwe programma's kunnen niet geinstalleerd.
Met fdisk lijkt alles in orde te zijn, zoals ik zei kan ik met de verkenner gewoon naar de nieuwe schijf om er bestanden te bewerken etc, de schijf wordt gewoon aangegeven met "deze computer", maar het is net of W98 de schijf niet herkend als ik een programma draai.
En ten slotte: internet is traag.

Hoe komt dit en wat doe ik eraan?

Rob

Waarschijnlijk staat je virtueel geheugen op de oude schijf ingestelt. En deze is blijkbaar vol :p
Als iemand hier nu nog is zou weten hoe het ging in 98 want ik heb geen 98 meer geinstalleerd :(

Heb je je tittel niet wat fout gekozen brengt me in de war de pc was toch altijd al traag of is hij trager geworden

ik heb geen win98 meer geinstalleerd maar ik geloof dat het zit onder:

deze computer => eigenschappen

Bedankt alvast. Ik zal eens kijken naar het virtueel geheugen.
Wat betreft de traagheid: de computer deed het altijd goed, maar werd trager toen de schijf van 3Gb vol raakte. Dit is normaal. Nu de tweede schijf geplaatst is, heeft de computer nog steeds de traagheid alsof alleen de eerste schijf er nog maar is, en deze zit nog steeds vol.

Ik meld me als ik resultaat heb.

Groeten, Rob

Ik zou je aanraden je grote hd als primary master te steken dus dat hij daarvan windows gaat booten aangezien de nieuwere hd's sneller werken. En 3 gig voor een c partitie is enorm weinig.
Er is wel wat werk nodig voor het kopieren en opnieuw installeren op de andere hd maar het loont wel wat.

Bij controle van het virtueel geheugen bleek dat dit niet groter was dan de resterende ruimte op de eerste (kleine) C-schijf. Dus als er op de C-schijf nog maar 30 kb was, dan was het virtueel geheugen ook maar 30 kb. Logisch dat de machine traag is, ondanks dat de D-schijf leeg is. Kennelijk loopt het virtueel geheugen niet over op de D-schijf (althans bij mij).
Gelukkig gaf de computer een keuze-mogelijkheidI. Ik heb het virtueel geheugen gezet op de tweede (grote) D-schijf en zie: de traagheid is verdwenen.

Bedankt voor jullie meedenken,
Rob

Geplaatst door lamp
Ik zou je aanraden je grote hd als primary master te steken dus dat hij daarvan windows gaat booten aangezien de nieuwere hd's sneller werken. En 3 gig voor een c partitie is enorm weinig.
Er is wel wat werk nodig voor het kopieren en opnieuw installeren op de andere hd maar het loont wel wat.

Dit zou ik ook graag willen doen. :thumb:
de grote schijf vervangen voor de kleine. Kan je hier wat meer uitleg over geven of is het toch hier te vinden? Ik kan het niet vinden in ieder geval. Alvast bedankt

groetjes Irma

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan