Traag opstarten door niet te vinden drivers

Status
Niet open voor verdere reacties.

eigenhuisinpuin

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2005
Berichten
9
Het opstarten duurt een eeuwigheid. Het bootlog bestand laat zien dat er een serie drivers (*.sys) geladen wil worden, maar die geven errors. Dat doet hij vervolgens wel tien keer. Waarschijnlijk gekomen na update van de drivers. Nu is mijn vraag:
Volgens welke lijst gaat windhoos zijn drivers laden, waar vind ik die. Is dat in de registry of in een ini file. Kortom hoe kan ik voorkomen dat hij dingen wil laden die er niet meer zjin.

Groet
paul
 
Heb je al in apparaatbeheer gekeken of er geen vraagtekens zijn. Of iets uitgeschakeld?
 
Hier is alles in orde, Geen vraagtekens of uitroeptekens. Alle geladen drivers zijn in orde. HEt probleem zit hem in dat, na de update van diverse drivers, de originele drivers (die dan gewist zijn) toch nog geladen willen worden. Er zit dan een fout in de installers van de drivers die niet de oude drivers uit het opstart bestand wist.
Dus... op welke manier gaat windows zijn drivers laden.
De drivers staan in de System32 map. Gaat hij alles wat in deze map staat laden? (lijkt mij niet). Dat moet dus volgens een bepaalde lijst gaan. In die lijst staan nog de verwijzingen naar de niet bestaande drivers.
En waar is nu die lijst?

Doeg
Paul
 
Dit las ik m.b.t. het laden van drivers:

"Wanneer een PC opstart wordt er door de BIOS een lijst gemaakt van alle apparatuur in de PC. Zodra Windows opstart vraagt hij deze lijst op en laad de juiste drivers voor de hardware op de lijst. Wanneer er een apparaat is waar geen driver voor wordt gevonden of er is nieuwe hardware toegevoegd zal dit apparaat worden overgeslagen tot Windows volledig is gestart waarna de "Wizard nieuwe hardware gevonden" start. Deze wizard zal het unieke ID van het apparaat vergelijken met de lijsten van ID's in de driver INF bestanden."

Zou er nog iets in het register staan?
Heb je al in de opstart gekeken van msconfig?

Je kunt natuurlijk ook in apparaatbeheer bij de betreffende drivers terug keren naar het vorig stuurprogramma.
Vervolgens verwijder je die en je installeert de goede.
Ben je er ook.
 
Laatst bewerkt:
Hier eerst een gedeelte van de bootlog:

Service Pack 210 16 2005 13:46:32.500
Geladen stuurprogramma \Windows\system32\ntoskrnl.exe
Geladen stuurprogramma \Windows\system32\hal.dll
Geladen stuurprogramma \Windows\system32\KDCOM.DLL
Geladen stuurprogramma \Windows\system32\BOOTVID.dll
Geladen stuurprogramma ACPI.sys
Geladen stuurprogramma \Windows\System32\DRIVERS\WMILIB.SYS
Geladen stuurprogramma pci.sys
Geladen stuurprogramma isapnp.sys
Geladen stuurprogramma compbatt.sys
Geladen stuurprogramma \Windows\System32\DRIVERS\BATTC.SYS
Geladen stuurprogramma aliide.sys
Geladen stuurprogramma \Windows\System32\DRIVERS\PCIIDEX.SYS
Geladen stuurprogramma pcmcia.sys
Geladen stuurprogramma MountMgr.sys
Geladen stuurprogramma ftdisk.sys
Geladen stuurprogramma PartMgr.sys
Geladen stuurprogramma ACPIEC.sys
Geladen stuurprogramma \Windows\System32\DRIVERS\OPRGHDLR.SYS
Geladen stuurprogramma VolSnap.sys
Geladen stuurprogramma atapi.sys
Geladen stuurprogramma disk.sys
Geladen stuurprogramma \Windows\System32\DRIVERS\CLASSPNP.SYS
Geladen stuurprogramma fltmgr.sys
Geladen stuurprogramma sr.sys
Geladen stuurprogramma KSecDD.sys
Geladen stuurprogramma Ntfs.sys
Geladen stuurprogramma NDIS.sys
Geladen stuurprogramma ohci1394.sys
Geladen stuurprogramma \Windows\System32\DRIVERS\1394BUS.SYS
Geladen stuurprogramma Mup.sys
Geladen stuurprogramma agp440.sys
Geladen stuurprogramma atisgkaf.sys
Kan stuurprogramma niet laden ACPI-pc (Advanced Configuration and Power Interface)
Kan stuurprogramma niet laden Audiocodecs
Kan stuurprogramma niet laden Legacy-audiostuurprogramma's
Kan stuurprogramma niet laden Mediabeheerapparaten
Kan stuurprogramma niet laden Legacy-videovastlegapparaten
Kan stuurprogramma niet laden Videocodecs
Kan stuurprogramma niet laden Infraroodpoort
Kan stuurprogramma niet laden WAN-minipoort (L2TP)
Kan stuurprogramma niet laden WAN-minipoort (IP)
Kan stuurprogramma niet laden WAN-minipoort (IPX)
Kan stuurprogramma niet laden WAN-minipoort (PPPOE)
Kan stuurprogramma niet laden WAN-minipoort (PPTP)
Kan stuurprogramma niet laden Pakketplanner-minipoort
Kan stuurprogramma niet laden Pakketplanner-minipoort
Kan stuurprogramma niet laden Pakketplanner-minipoort
Kan stuurprogramma niet laden Direct Parallel
Kan stuurprogramma niet laden Audiocodecs
Kan stuurprogramma niet laden Legacy-audiostuurprogramma's
Kan stuurprogramma niet laden Mediabeheerapparaten
Kan stuurprogramma niet laden Legacy-videovastlegapparaten
Kan stuurprogramma niet laden Videocodecs
Kan stuurprogramma niet laden Infraroodpoort
Kan stuurprogramma niet laden WAN-minipoort (L2TP)
Kan stuurprogramma niet laden WAN-minipoort (IP)
Kan stuurprogramma niet laden WAN-minipoort (IPX)
Kan stuurprogramma niet laden WAN-minipoort (PPPOE)
Kan stuurprogramma niet laden WAN-minipoort (PPTP)
Kan stuurprogramma niet laden Pakketplanner-minipoort
Kan stuurprogramma niet laden Pakketplanner-minipoort
Kan stuurprogramma niet laden Pakketplanner-minipoort
Kan stuurprogramma niet laden Direct Parallel
Kan stuurprogramma niet laden Intel GV3-processor
Kan stuurprogramma niet laden Microsoft AC-adapter
Kan stuurprogramma niet laden Accu die voldoet aan Microsoft ACPI-besturingsmethode
Kan stuurprogramma niet laden Audiocodecs
Kan stuurprogramma niet laden Legacy-audiostuurprogramma's
Kan stuurprogramma niet laden Mediabeheerapparaten


Dit gaat dan nog een tijdje door.

JE verhaal is duidelijk. Bedankt. Geeft wat meer inzicht in het proces. In het register bij HKLM Software Microsoft RUN (geloof ik zo uit mijn hoofd...) staat volgens mij niets ongewoons. Dus waar komt dan die lijst met foutmeldingen toch vandaan? Alle onderdelen lijken prima te werken en geven geen foutmelding (in apparaatbeheer).
Dat van die terugkeer naar het vorige stuurprogramma ga ik binnenkort proberen. Wist niet dat dat kon overgens.

Dank voor de input

Paul
 
Ben ik nog een keer...
Nu ik het bericht weer teruglees zie ik het pas goed...
Het lijkt erop dat hij in iedergeval sommige drivers nog een keer wil laden. Kijk maar naar de regel:
Geladen stuurprogramma ACPI.sys[B/]
en
Kan stuurprogramma niet laden ACPI-pc (Advanced Configuration and Power Interface)

En die laatste met de "-pc" is de foute...


Paul
 
Aha, ik zie dat we op twee fronten bezig zijn :D (group policies)
Gezellig pc'tje heb je :p

Vanweg Group policies zul je wel niet terug willen met systeem herstel.
Als er een bootlog is zou er eigenlijk ook een 'opdrachtlog' moeten zijn waarin je wat kunt wijzigen. Ik klets maar wat.

Het vreemde is dat het weigeren ook nog 2 keer gebeurt. Neem nou Audiocodecs en Wan minipoort.
Het lijkt wel of je nog een hele cd met drivers moet installeren.

Je kunt met Windows alle sys files laten controleren.
Heb je dat al gedaan?

En nog een noodgreep:

Van Guus abc:
Doe eens wat ik in het geval van dit soort vage problemen altijd doe: installeer Windows over de bestaande installatie heen. Duurt ongeveer een half uur.
Gewoon de Windows cd-rom in de drive.
Open vervolgens Windows Verkenner, klik met je rechter muisknop op je cd-romstation en klik op Verkennen. Klik in het rechter venster op Setup en volg de aanwijzingen. (ga dus niet 'Repair' in)
Als je wordt gevraagd de oude gegevens op te slaan om dit ongedaan te kunnen maken, kun je voor Nee kiezen (kost je anders 130 Mb schijfruimte).
Al je systeem- en programma-instellingen blijven behouden. Je hoeft ook de registratiecode niet opnieuw in te voeren.
Op deze manier worden eventuele fouten in het register en/of de systeembestanden gerepareerd.
 
Ben nu op mijn werk, maar vanavond ga ik weer verder. Even een paar puntjes. Het boortlog laat ik aanmaken tijds de opstart via F8. De bootlog die ik laat zien is maar een klein gedeelte van het geheel. De lijst met terugkerende fouten herhaalt zich bijna 10 keer of zo.
een opdrachtlog ken ik niet en zal ook niet aanwezig zijn. De problemen doen zich voor op twee verschillende apparaten. Mijn desktop heeft de policies problemen en de laptop van mijn liefste komt zo moeilijkop gang.
Omdat windhoos, naar ik nu begrepen heb, volgens de hardware lijst zijn drivers laad, dan begrijp ik nog niet goed waarom hij probeert om de oude drivers te laden, terwijl de drivers die hij nodig heeft al geladen zijn....
Het her-installen van Windhoos heb ik ook al als een optie, maar ik wil graag weten wat er precies aan de hand is. Overigens, als je een her-install doet, neemt hij dan niet gewoon de (foute) policies mee naar het nieuwe systeem?

Moet nu weer verder hier. Vanavond... nieuwe ronden met nieuwe kansen.

Dank en groet
Paul
 
Het her-installen van Windhoos heb ik ook al als een optie, maar ik wil graag weten wat er precies aan de hand is. Overigens, als je een her-install doet, neemt hij dan niet gewoon de (foute) policies mee naar het nieuwe systeem?
Heb ik me ook afgevraagd maar het is in een kwartier gebeurd.
Soms lukt het je met Windows van z'n levensdagen niet om het te snappen. Je moet dan een afweging maken tijd/energie/gemak.
Overigens heb ik ooit een hacker gehad. Wilde ik inloggen als admin bleek ik geen rechten te hebben :( Kun je lang tobben. Ik koos voor redden en format c:/

Werkse!
 
Soms kan je alleen maar toegeven...
Zowel op de laptop als op de Desktop heb ik zojuist het OS opnieuw geinstalleerd. Een re-install op de desktop liep verkeerd uit en startte vervolgens helemaal niet meer op. Zucht, dan maar helemaal opnieuw.
Nu bezig om alle backups weer terug te zetten en de systemen in te richten.

DAnk voor de hulp en de inzichten, met bijde posts.
Ze kunnen alletwee afgesloten worden.

Groeten
PAul
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan