Traag opstarten Windows 2003.

Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
Ik ben aan het rommelen met een Windows 2003 SP1 installatie. Alleen gaat het opstarten zeer traag. Duurt ruim 7 minuten voordat ik de inlog scherm krijg. Verbinding met Logical Disk Manager-service duurt ook lang. Ik moet nog twee Samsung 1TB schijven toe voegen. Is het eenmaal verbonden, dan wil ik 1 van de schijven initialiseren, dan krijg ik een "interne fout "melding. Staat verder geen uitgebreide melding bij. In de logboeken kan ik ook niks terug vinden.

Installeer Herstelconsole als deel van het W2003 opstartmenu, zodat je de cd niet meer nodig hebt: link
Check het bestandsysteem in Herstelconsole (chkdsk c: /p)
Doe daar evt. ook een fixmbr

In Windows zelf: Defragmentatie van de C: schijf.

Verder: [Ik neem aan dat de huidige systeemschijf een IDE-schijf is]: Kijk na of de harde schijf en/of CD/DVD speler(s) wel via DMA wordt aangestuurd: devmgmt.msc, open IDE ATA/ATAPI Controllers, dubbeklik op zowel Primary als Secondary IDE channel, en kijk bij beiden of in het tabblad Geavanceerde Instellingen of er wel op de aangesloten master en/of slave aansluiting wel overdrachtsmodus "DMA indien beschikbaar" staat aangegeven én dat het ook gebruikt wordt ("Huidige overdrachtsmodus").
Is Intel Application Accelerator geïnstalleerd, kijk dan daar naar de huidige (U)DMA modes van de harde schijf(en) en/of CD/DVD spelers.

Dat zijn zo de eerste stappen waar ik aan kan denken.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs bedankt voor het mee denken. De systeemschijf en andere schijven zijn allemaal Sata schijven. Windows was er net een dag eerder opgezet, dus defragmentatie zal niet echt veel geholpen hebben. Ik liep tegen nog meer problemen aan, dus ben opnieuw begonnen.(schone installatie) Windows 2003 is redelijk nieuw voor mij, dus ik zal nog wel een paar keer tegen problemen aanlopen.:D

Nu loop ik te rommelen met Routing en RRAS, zie deze topic die ik een paar maanden geleden gestart had:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=353433

Kom er alleen nog niet uit.:p

Alvast iets om te proberen: Je krijgt een interne fout bij het aankoppelen van een extra harde schijf. Blijkbaar zie je 'm wel.

Kijk even hoe het staat, het zou kunnen zijn dat je de schijf/schijven moet importeren ipv. initialiseren.

Gebruik Schijfbeheer om de nieuwe schijven te detecteren.
Procedure

Open Computerbeheer (lokaal).
Klik in de consolestructuur op Schijfbeheer.

Klik op Actie en klik vervolgens op Schijven opnieuw controleren.
Klik met de rechtermuisknop op een schijf met de aanduiding Afwijkend, klik op Afwijkende schijven importeren en volg de aanwijzingen op het scherm.

Zodra geïmporteerd zou je er weer alles mee moeten kunnen doen.

Laat ik wel zeggen dat een opstart van 7 minuten op zich geen teken is dat het niet goed werkt, maar heeft natuurlijk ook te maken met snelheid processor, snelheid harde schijven, efficiëntie van drivers, wel of niet Domein/Active Directory ingesteld, evt. mail- of andere services die je erop draait etc.
Ter vergelijking: Ik heb een IBM e-server staan (P4 3.2 HT, 1.2 GB intern geheugen, 1x 40 GB IDE-schijf als opstart-/systeem-/dataschijf, 1x 40 GB Scsi-320 schijf voor nachtelijke backups, Domein/Active Directory, W2003 SP2, Exchange 2003 SP2), en die doet er ong. 6 minuten over om volledig op te starten.
Ik mag hopen/vermoeden dat jouw pc meer in zijn mars heeft dan de mijne :)

Andere onderdelen van je probleem kom ik nog op terug. Natuurlijk kunnen ook andere forum-lezers nog tips hebben.

Succes,

Tijs.

Het opstarten wat ik traag vind valt dus wel mee.:) Ik heb het vermoeden dat het aan SP1 ligt. Deze er nu ook weer opgezet en nu is de "trage" opstart er ook weer.
Jij hebt een iets snellere processor, maar minder geheugen dan mij "servertje".

Pentium 4 2,8 ghz HT
2GB geheugen
1x Sata 120GB
2x Sata 1TB

Ik ben dus nog een het rommelen. Momenteel staat Bestandsserver, RAS/VPN server, DNS en DHCP geinstalleerd. Ben alleen bang dat ik vanaf het begin weer moet beginnen. Wat er nu opstaat eraf laten halen en beginnen met Domein/Active Directory. Daarna kijken of ik het netwerk kan opbouwen. Ik kan wel met de pc waar ik normaal mee werk, de server bereiken en bestanden ophalen/overzetten. Alleen Internet wordt niet doorgegeven. Ik zit met de server rechtstreeks op een kabelmodem, die geen router heeft.

Ga maar eens kijken voor wat boeken. (W2K3 voor Dummies en Het Complete Boek: Windows Server 2003 Systeembeheer)

Alvast 2 dingen die ik wil weten:
1. Waarom heb je niet ook W2003 SP2 geïnstalleerd?
2. We praten hier toch niet over een W2003 SBS server, maar echt over een W2003 Std. Edt. of W2003 Ent. Edt.?
Gaat het over een W2003 SBS server, dan moet je na SP1 ook SP1 voor W2003 SBS server installeren. Zie hiervoor deze discussiedraad, vanaf posting #8.

M.b.t. RRAS: Kijk even hier. Daarnaast zul je in de config waarschijnlijk verkeer naar de outside NIC misschien dicht hebben staan.
Tevens zul je alle relevante interfaces aan je NAT-verbinding moeten toevoegen. hier wordt er wat over gezegd.

Kijk ook hier, waar issues met SP1 worden genoemd o.a.

Wil je VPN gebruikers toegang geven tot het interne netwerk: kijk even hier

Succes,

Tijs.

Wederom bedankt voor de info. Zal het eens door nemen. Ik heb me vergist had SP2 laten installeren, deze werd met Windows update meteen aangeboden.:)
Ik heb het over Windows 2003 Enterprise Edition SP2.

Ik heb inmiddels "Windows Server 2003 het complete handboek" aangeschaft.
http://www.computerboek.nl/boekeninfo.asp?CODE=mnoqbormqrihr&RefererID=NHP_ext
Zag ook Windows 2003 for Dummie's staan, maar deze leek mij minder uitgebreider en minder achtergrond info.

Zag trouwens tussen de update's ook de driver voor m'n Sikicon Image Sata controler kaartje staan. Gister had ik gewoon de driver van de cd-rom laten installeren. Misschien dat dit ook m'nschijf herkenings probleem oplost.

In het leerboek van 70-291 (MS-Press) wordt ook duidelijk gesteld dat "in the real world" RRAS zo goed als niet gebruikt wordt, en dat daar dedicated apparatuur voor wordt benut.
RRAS vind ik een crime om goed in te stellen, omdat de indeling en de concepten niet echt aansluiten bij wat ik 'logisch' vind.

Helaas heb ik (zoals je merkt) wel theoretische kennis over RRAS en ik weet het 'bereik' van de mogelijkheden ervan, maar praktisch er zo weinig mee gedaan dat de adviezen meer verwijzingen zijn naar wat anderen (helderder dan ik) op 'papier' gezet hebben.

Voor mijzelf betekent het opzetten van gescheiden netwerken, VPN etc. "in the real world" het inrichten van (bijv.) een Zywall 5, Zywall 35, of Zywall 70 (www.zyxel.com). Overzichtelijker, beter dicht te timmeren (handiger en uitgebreidere firewall), 'logischer' indeling.

Hopelijk kom je er toch mee uit, en anders moeten we maar eens bellen. We wonen niet zo heel ver van elkaar (Zaanstad <-> Purmerend) :)
Ik ben bereid om met (bijv.) RDP, Crossloop, ISL of andere verbinding naar je probleem te kijken als je er niet uitkomt.

Tijs.

Het is in mijn ogen veel leuker om zelf proberen het voor elkaar te krijgen. Ben tenslotte ooit begonnen met Windows te leren, door iedere keer te leren van fouten. Gezien ik via m'n huidige werk (zat voorheen in de hourhandel) ook gedeeltelijk met W2k3 te maken heb. Wil ik me er meer in verdiepen. Hoe kun je dat anders doen, dan zelf te gaan installeren en rommelen. Ik heb al jaren een netwerkej thuis, dus kan ik mooi prberen met Windows 2003 om te gaan.

Het gewoon internetdelen had ik wel voor elkaar. Echter moest ik steeds de vebinding laten herstellen. Ik wil eigenlijk twee netwerken (zie andere topic), vandaar dat ik Routing en RRAS wil proberen. Het internet is een goede bron van informatie. Bij sommige dingen heb je gwoon net een duwtje de goederichting op nodig.:)

Bedankt Tijs, hier ga ik denk morgen maar even verder mee. Merk wel dat met SP2 en alle updates de opstart vlotter gaat.:)

Ben er helaas nog niet uitgekomen. Zoals je aangaf is het best lastig. Momenteel gewoon ICS ingesteld. Nu nog kijken of ik het internet apart nog op de 10/100 kan krijgen. Heb nu een 1000 verbinding en die wil apart houden van de andere.

Ik vrees dat dat niet gaat. Je kunt wel (als het goed is) eventueel twee segmenten 'bridgen' in W2003 en dan met ICS verbinden met Internet, maar het probleem is dat ze dan niet meer gescheiden zijn van elkaar (vanwege de bridge).

Mijn aanbod van RDP/ISL/Crossloop staat nog steeds, voor het geval dat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik blijf er gerust meet klooien. Ik leer daar toch van. Alleen had ik het wel even ghad na drie dagen er mee bezig te zijn,:p

Is er nog nieuws over je project dat de moeite waard is om te vermelden op het forum?

Mijn interesse heb je al, gegeven mijn eerdere antwoorden! :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan