• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Traag werkend Excel bestand

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik Daams

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2024
ik heb last van een (wisselend) traag werkend excel bestand waarvan ik de oorzaak niet van kan vinden.

ik gebruik enkele bladen voorwaardelijke opmaak maar hiervan verwacht ik geen problemen. op 1 blad laat ik een cel rood worden wanneer de waarde erin 0 of lager is en op een ander blad laat hij de tekst in een regel rood worden wanneer de waarde in de kolom niet uniek is.
voor de rest gebruik ik wel een hoop verwijzingen en er zitten maco's in om keuzelijsten bij te kunnen werken door middel van een knop

ik hoop dat iemand de oorzaak kan vinden want ik zie door de bomen het bos niet meer

Bijlagen

Zijn die honderden tabellen nodig?
niet noodzakelijk, ik heb er tabellen van gemaakt zodat ik de ingevoerde productcodes en aantallen kan sorteren. dit heb ik eigenlijk puur gedaan omdat er niet 2 dezelfde productcodes in 1 tabel ingevoerd mogen worden. wanneer ik ze vervolgens sorteer staan de gelijke productcodes onder elkaar.

Met een dikke 50.000 min of meer complexe formules op werkblad "Layher lijst" en een kleine 15.000 op werkblad LAYHER PLANNING wordt het er niet sneller op. Op werkblad "bestellingen project" heb je in principe aan één tabel met 5 kolommen genoeg.
Een formule als
Code:
=ALS(EN('Layher lijst'!AO$7=$B30;'Layher lijst'!AO$6=F$9);'Layher lijst'!AO$4;(ALS(EN('Layher lijst'!AP$7=$B30;'Layher lijst'!AP$6=F$9);'Layher lijst'!AP$4;(ALS(EN('Layher lijst'!AQ$7=$B30;'Layher lijst'!AQ$6=F$9);'Layher lijst'!AQ$4;(ALS(EN('Layher lijst'!AR$7=$B30;'Layher lijst'!AR$6=F$9);'Layher lijst'!AR$4;(""))))))))
nodigt mij niet uit tot verdere analyse.

Een piepklein voorbeeldje hoe het beter kan:
In D7 op werkblad "bestellingen project" staat nu:
Code:
=ALS(D3='Layher lijst'!$H9;'Layher lijst'!$H10;ALS(D3='Layher lijst'!$I9;'Layher lijst'!$I10;ALS(D3='Layher lijst'!$J9;'Layher lijst'!$J10;ALS(D3='Layher lijst'!$K9;'Layher lijst'!$K10;ALS(D3='Layher lijst'!$L9;'Layher lijst'!$L10;ALS(D3='Layher lijst'!$M9;'Layher lijst'!$M10;ALS(D3='Layher lijst'!$N9;'Layher lijst'!$N10;ALS(D3='Layher lijst'!$O9;'Layher lijst'!$O10;ALS(D3='Layher lijst'!$P9;'Layher lijst'!$P10;ALS(D3='Layher lijst'!$Q9;'Layher lijst'!$Q10;ALS(D3='Layher lijst'!$R9;'Layher lijst'!$R10;ALS(D3='Layher lijst'!$S9;'Layher lijst'!$S10;ALS(D3='Layher lijst'!$T9;'Layher lijst'!$T10;ALS(D3='Layher lijst'!$U9;'Layher lijst'!$U10;""))))))))))))))
Dat zou je kunnen vervangen door:
Code:
=HORIZ.ZOEKEN(D3;'Layher lijst'!H9:U10;2;ONWAAR)

ik heb de formules aangepast en de tabellen verwijderd. ik ga dit nu testen.

bedankt voor jullie hulp

Analyseer je bestand met

CSS:
Sub M_snb()
  For Each it In Sheets
     MsgBox "CF-regels " & it.Cells.FormatConditions.Count & vbLf & "afbeeldingen " & it.Shapes.Count & vbLf & "Sheet Named Ranges " & it.Names.Count & vbLf & "Workbook Named Ranges " & Names.Count & vbLf & "Tabellen " & it.ListObjects.Count
  Next
End Sub

Mij verbaast de vermetelheid waarmee organisaties hun bedrijfsprocessen afhankelijk maken van software die door de medewerkers niet beheerst wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan