Trage en vastlopende PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,
Ik zit met een pc van een kennis waar een probleem mee is waar ik niet uitkom.

De PC is op willekeurige momenten heel traag of staat gewoon helemaal vast. Muis en toetsenbord (inclusief numlock/capslock/scrollock) werken dan niet meer. Het enige wat je dan nog kunt doen is de pc helemaal uitzetten door de powerknop 10 sec vast te houden.

Het is een Dell P4 3.2 Ghz, met daarop windows XP (originele versie van Dell) met SP3 en alle recente updates.

Ik ging er eerst vanuit dat er een virus of veel spyware opzat, dus heb een uitgebreide scan laten doen (AVG). Daarna een run met Ccleaner, spybot en malwarebytes om zeker te zijn dat er verder geen vreemde zaken in zaten.
Regcleaner gedraaid om fouten uit de registry weg te halen, harddisk gedefragmenteerd en getest.
Helaas waren de problemen niet weg en liep de pc nog steeds vast of traag (waarbij vooral services.exe piekt naar 90% zonder dat ik kan zien waarom)

Omdat probleem niet weg was, ben ik gaan scannen op eventuele rootkits, maar niets gevonden.
Aangezien windows er al aardig wat jaren opstond (zo'n 5 jaar) leek het me een goed idee om een schone installatie te doen.

Dus : opgestart vanaf Hirens Bootcd, windows partitie helemaal verwijderd, nieuwe partitie gemaakt en geformatteerd, Spinrite gedraaid om eventuele fouten op te sporen en daarna de Dell recovery uitgevoerd om de originele windows en drivers terug te zetten.

Helaas heeft ook dit het probleem niet verholpen en loopt de pc nog steeds traag (ook op services.exe) of helemaal vast. Dat laatste overigens vaak bij het scherm waarin de gebruiker geselecteerd kan worden.

Ik heb daarna nog :
Dell hardware diagnostics gedraaid : Geen fouten gevonden
Memtest 86 een nacht gedraaid : Geen fouten gevonden
Een soundblaster audigy 2 die erin zat verwijderd en alle drivers verwijderd: probleem niet opgelost
interne soundcard uitgeschakeld in bios : probleem niet opgelost.

Het vervelende is dat er van de crashes ook geen logboekmelding gemaakt lijkt te worden, want in het logboek vind ik geen errors.

Alle koelblokken en fans zijn trouwens ook helemaal schoon en stofvrij gemaakt en de processortemp ligt rond de 48-50 graden, dus ook niet te warm.

Ik ben zo langzamerhand dus een beetje aan het eind van mijn pogingen.

Heeft iemand misschien nog een idee waar ik behalve alles wat ik al gedaan heb nog meer kan zoeken? :confused:

PC is 5-6 jaar oud, dus niet eens écht antiek.
Hij wordt ook vrijwel alleen gebruikt voor internet, email en MSN, dus is wat dat aangaat snel genoeg
P4 3,2 Ghz multithreading met 2.5 GB ram en 300 GB sata schijf.
Niet de nieuwste, maar ook niet een pc waarvan je zou zeggen dat hij niet meer mee kan, zeker voor de simpele dingen die ze er mee doen.

Het lijkt er dan toch op dat het aan de hardware ligt.. Het enige wat ik zou kunnen bedenken wat je nog kan proberen is Windows opnieuw installeren maar dan niet dmv een Dell recovery cd maar gewoon dmv een echte windows xp install cd. Deze kan je het beste gewoon ergens op internet opzoeken en (wel gratis natuurlijk) downloaden en branden en dan de pc vanaf die cd booten. Als dat ook niet werkt zou ik ook niks meer kunnen verzinnen.

Mike

Het lijkt er dan toch op dat het aan de hardware ligt.. Het enige wat ik zou kunnen bedenken wat je nog kan proberen is Windows opnieuw installeren maar dan niet dmv een Dell recovery cd maar gewoon dmv een echte windows xp install cd. Deze kan je het beste gewoon ergens op internet opzoeken en (wel gratis natuurlijk) downloaden en branden en dan de pc vanaf die cd booten. Als dat ook niet werkt zou ik ook niks meer kunnen verzinnen.

Mike

Ik ben er ook bang voor. Misschien dat ik inderdaad een andere xp even probeer of misschien win 7 om te testen. Maar ik denk dat het misschien de processor kan zijn. Ook al omdat er op moment dat hij vastloopt, ook geen logboekentry meer gemaakt wordt en na een reboot ook niet de melding verschijnt dat windows verkeerd is afgesloten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan