Trage internet verbinding op 1 pc in netwerk

• Onderwerp starter Onderwerp starter edc
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

edc

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2004
Ik heb 1 pc dat in een netwerk staat dat super traag is en ik kan niet uitvogelen waaraan dit ligt. :o

Het is een netwerk van 3 pc's verbonden met een Sweex ADSL modem router en een switch.
2 pc's die verbonden zijn met het internet via de switch geven de ADSL snelheid die ik gewent ben. De 3e pc ziet het netwerk maar is met internet super traag, terwijl het hardware matig de snelste van het stel is (P4). (alle pc's zijn met CAT5 kabels verbonden)

Hoe kan ik deze 3e pc ook de "normale" ADSL snelheid geven?

Dit zijn de dingen die ik zelf al heb geprobeerd en heb ontdekt: :o

1. op de plek van de 3e pc heb ik een laptop gehangen; internet gaat dan als een speer (geen probleem met de bekabeling dus)

2. de 3e pc heb ik gewisselt met een van de andere twee pc's die aan de switch hangen. De pc met de trage internet verbindingen gaat hier vervolgens wel als een speer (met de 3e pc is dus hardware matig alles ok)

3. ik heb de 3e pc handmatig een nieuw ip adres gegeven die binnen de private range ligt. (geen succes)
(idem met veranderen van computernaam)

4. Ik heb de laatste 4 posities van het physieke adres van de ethernetkaart aangepast (geen succes)

Bij zowel optie 3 als 4 werkt de 3e pc snel als die op de plek van de andere twee pc staat en traag als die op zijn "eigen" plek staat.

De ethernet kabel van de 3e pc gaat direct achter in de ADSL modem/router. Ik heb vervolgens andere poorten gebruikt voor zowel de switch die aangesloten is op de modem/router als van de 3e pc.....
Alles blijft bij hetzelfde... :confused: :confused:

Wat zie ik over het hoofd :(

Bedankt alvast voor het meedenken!!

Ed

Geplaatst door edc

Wat zie ik over het hoofd :(
Ed

Spyware.....

Heb je al eens gezocht naar Spyware met Ad-Aware en Spysweeper en HiJackThis?
Eventueel van de laatste een log plaatsen in dit topic.

Ik weet 100% zeker dat de pc met de trage internet verbinding 100% brand schoon is :)

Waarom zou die pc op de ene plek wel een snel internet verbing geven en op een andere plek in het netwerk niet???

Ed

Wat bedoel je met "op een andere plek" ??
Zitten er dan langere kabels aan? (boven de 90 meter)
Zit er dan een extra hub tussen?
Of gewoon een andere poort van de router?

Heb je de kabels getest met een UTP tester?
Op lange kabels is de kwaliteit van de kabel van invloed op de snelheid van de data.
een knik, scherpe bocht, beschadigin van de buitenmantel....
slechte connector RJ45
Twist in de draadjes....

Als je hem dan op een andere plek in het netwerk zet, met een andere kabel (lengte) kun je dat zeker merken.

twee pc staan beneden, de derde pc staat boven (op de 1e verdieping).
De afstand van de meterkast (daar waar het modem staat naar de derde pc is hooguit 25 meter.

Er zit geen hub tussen.

Voor de duidelijkheid: als ik op de 1e verdieping de pc met de trage internet verbinding vervang door een laptop is de internetvervinding op de 1e verdieping helemaal OK.

Als ik vervolgens de pc die normaal op de 1e verdieping staat verplaats naar de begaande grond is de "trage" pc op die plek wel weer snel met het internet.

Voor mij is dan eigenlijk het bewijs geleverd dat de bekabeling OK is (als de laptop er aanhangt werkt het immers wel goed) en dat de hardware ook OK is (als ik immers de pc verplaats van de 1e verdieping naar de begaande grond is er niets aan de hand).

:)

Ed

Paradox

Wat een prachtige paradox!

Alles is OK maar hij doet het niet.

Kun je aangeven wat het verschil is tussen de kabel naar boven en de twee op de begane grond.

Heb je al eens geprobeerd om in de meterkast je computers anders te patchen, dus de kabel van 1 in de socket van drie en anders om ?

Hoeveel poorten heeft je router, is het in combinatie met je ADSL modem. ?

Succes,

Eric.

Laatst bewerkt:
het lijkt er toch sterk op dat er iets mis is met de bekabeling hoor.
en de meterkast!! dat kan (LEES KAN) storingen verookzaken over een utp kabel.
zeker als die kabel in of naast een pvc buis ligt waar dus electriciteit draden doorheen gaan.

optie:
kijk of de kabel nergens langer dan een meter naast een pvc buis gaat (kruisen mag wel)

en is die utp kabel die je gebruikt? ook afgeschermd.
dus zitten de aders bedekt met een folie?

Eric en nightrider bedankt voor het meedenken :thumb:

Eric: in mij taalgebruik benader ik alles positief ook al is het bericht negatief (vandaar de paradox) het klinkt gewoon wat vriendelijker, ik heb iets met het woord "probleem" dat klinkt zo zwaar :D
Ik heb de computers ook al eens anders gepatched en dat maakte geen verschil. De router heeft 5 poorten en is gecombineerd met het ADSL modem.

nightrider: als er wat mis is met de bekabeling hoe kan het dan dat als ik op de eesrte verdieping de computer die traag is met het internet vervang door een labtop, dat alles OK is?

Wat ik vandaag heb gedaan is dat ik een een kabel tester heb besteld. Over een paar dagen kan ik de kabels dan mooi doormeten.
(internet: http://qtec.info/products/product.htm?artnr=13582

Ik zal de uitslag van deze meting hier natuurlijk weer posten.

Bedankt alvast voor het meedenken :)

Het enige wat ik nog weet

Als je de kabels zelf hebt gemaakt kan het zijn dat je de volgorde niet goed hebt.

Bij relatief korte kabels doet hij het dan maar bij de langere gaat het fout.

Het duurde lang voordat ik er achter kwam dat bij een utp kabel 4 en 5 getwist zijn evenals 3 en 6.

Dus je hebt een kleur met er omheen gedraaide witte en 1 en 2 zijn dus kleur met zijn witte, maar als op 3 groen zit moet dus wit van groen naar 6

Mogelijk ligt het daar aan.

Eric.

Ik ga op onderzoek uit :8-0: en zal alle kabels aan een extra inspectie onderwerpen.

Mijn bevindingen zal ik in de loop van deze week (als de kabel tester ook binnen is) laten weten.

To be continued zal ik maar zeggen :D

Eindelijk mijn kabeltester is binnen :o
Fraai ding hoor!

Zo gauw als ik de testen heb uitgevoerd meer nieuws...
Ik ben benieuwd :( :( :(

Hoi,

Vaak is het zo dat een kabel die langer is dan 15 meter een te zwak signaal uitzend (geen versterker bij de ingebouwde LAN poorten op de router). Probeer een kabel die rond 15 meter is. Dan weet je gelijk of het daar aan zou kunnen liggen.

Zal ik ook uitproberen!
Vrijdag ga ik allerlei testjes uitvoeren en dan weet ik meer :D

Het probleem is opgelost! :thumb: :thumb: :thumb:

Lang leve de kabeltester.
Een van de stekkertjes maakte niet op alle pinnen contact

Echt handig zo'n apparaatje :love:

Ed

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan