Trage Keuzelijst Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dizzl3

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2014
Hallo,

Op dit moment ben ik bezig een database op te zetten waarin men meldingen kan plaatsen zodra er iets verkeerds is gegaan bij het verpakken van de producten (zoals te veel producten met te weinig verpakkingen of andersom).

Nou heb ik een formulier gemaakt met daarbij een keuzelijst. Hierin moet het artikelnummer worden ingevoerd, waarna de volgende velden automatisch worden ingevuld: OmschrijvingNL, OmschrijvingEN, Prijs, Verpakkingseenheid.

Voor de keuzelijst heb ik een query gemaakt die mij alleen de bovenstaande gegevens geeft.

Nou is het zo dat wanneer ik een artikelnummer invoer, MS Access even hangt/traag werkt (10/20sec) voordat hij de gevens voor de andere velden (Omschrijving, Prijs en verpakkingseenheid) heeft omgehaald. Ik denk dat dat komt omdat er zo'n 332.300 artikelen in de artikeldatabase zitten.

Nou is mijn vraag; Hoe zorg ik ervoor dat mijn Query voor de keuzelijst sneller wordt. Ik moet gerichter zoeken waarschijnlijk, maar hoe krijg ik bijvoorbeeld een deel van het ingevoerde artikelnummer in de Query. Of hoe zorg ik ervoor dat de query pas wordt uitgevoerd wanneer de eerste 3 cijfers van het artikelnummer zijn ingevoerd.

Overigens bestaat elk artikelnummer uit minimaal 7 tekens.

Alvast bedankt!

Kevin

Een keuzelijst met invoervak is aan een maximum gebonden, en zo uit mijn hoofd is dat rond de 50.000 items. Zeker geen 332.000. Dus ik kan mij niet voorstellen dat je al kunt scrollen door alle artikelen. Die hoeveelheid is dan ook nog eens afhankelijk van de totale lengte van de te vullen string, dus hoe meer velden je in de Rijbron zet, hoe minder records je kunt zien. Een keuzelijst met 300.000 items lijkt mij ook behoorlijk onwerkbaar. Maar daar was je dus al achter :).

Artikelen (zeker als het om dit soort aantallen gaat) zijn vast en zeker gekoppeld aan een categorie. En wellicht nog subcategorieën daaronder. Dus wat ik zou doen is eerst de categorie filteren, dan de subcategorie en dan pas de keuzelijst met artikelen laten vullen. Dan hou je de artikelenlijst een heel stuk handzamer.
Alternatief is de keuzelijst filteren op tekens in het artikelnummer m.b.v. een tekstvak. Bij de gebeurtenis <Bij kiezen> van de keuzelijst gebruik je de ingevoerde tekens dan als filter, en daar wordt de rijbron ook een stuk kleiner van.

Hartelijk bedankt! Ik heb de query zo aangepast dat er meer gefilterd wordt er zit nog maar nauwelijks vertraging in :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan