trage klok

Status
Niet open voor verdere reacties.

hendricus

Verenigingslid
Lid geworden
4 mrt 2002
Berichten
2.973
Het is niet echt een installatieprobleem, maar toch....
De klok in de PC van m'n zoon ( win 98) loopt steeds behoorlijk achter. Hij zit niet op het internet dus ik kan geen atomic clock ( oid) installeren. Kan ik hier toch iets aan doen of is dit een foutje in de funktionaliteit ( ofwel de schuld van Bill ) ?
 
Dit ligt waarschijnlijk aan de batterij van het moederbord.
Deze zorgt er voor dat de Bios instellingen onthouden worden, maar ook dat de klok op de juiste tijd blijft lopen.
Als de klok in Windows steeds achter loopt, heb je kans dat deze aan vervanging toe is.
Je moet dan ff op het moederbord kijken naar een zilver kleurige batterij.
Ongeveer zo groot als de 50 eurocent.
Er staat een nummer op waarschijnlijk CR2032.(3 volt)
 
Geplaatst door crash
Dit ligt waarschijnlijk aan de batterij van het moederbord.
Deze zorgt er voor dat de Bios instellingen onthouden worden, maar ook dat de klok op de juiste tijd blijft lopen.
Als de klok in Windows steeds achter loopt, heb je kans dat deze aan vervanging toe is.
Je moet dan ff op het moederbord kijken naar een zilver kleurige batterij.
Ongeveer zo groot als de 50 eurocent.
Er staat een nummer op waarschijnlijk CR2032.(3 volt)

Sorry Crash, maar ben het niet helemaal met je eens :D
Ik heb begin dit jaar mijn batterij op het moederbord ook vervangen maar desondanks loopt de klok per dag zo´n 2 uur achter. Met atomic klok kan ik hem wel "bij" houden. Een ander raar geval: bij mijn pc op mijn werk, is een standalone, loopt de klok steevast 7 minuten voor. Ik zet hem s´ochtends gelijk, maar zonder atomic klok is ie om 17.00 uur ´s avonds weer 7 minuten voor.
(wel lekker natuurlijk, ga gewoon 7 minuten vroeger naar huis :D)
 
Geplaatst door margaNo
Sorry Crash....
......ga gewoon 7 minuten vroeger naar huis :D)
In veel gevallen is het de batterij die op begint te raken.
Ik weet ook niet of het om een oudere pc gaat.
 
Hallo

Indien de r.t.c. "real time clock" altijd korrekt heeft gelopen , ,en die vertoont plotseling een afwijking , lijkt het mij logisch dat het de batterij "c.r. 2025 of meestal c.r. 2032 " is die defekt is...
Zoals reeds eerder vermeld is de klemspanning 3Volt.

De c.mos settings blijven dan meestal nog langere tijd bewaard.

Een doormeten of laten doormeten d.m.v. een digitale multimeter kan onmiddelijk uitsluitsel geven.

Indien deze p.c. deze "fout" slechts sporadisch vertoond , lijkt mij het eerder een softw. fout te zijn (overschrijven r.t.c. adressen met verkeerde data".

Dan is het uiteraard slechts een zoeken naar het betrokken slecht geschreven prg en die te vervangen.

Indien de betrokken p.c. deze symptomen reeds bezit vanaf de aankoop , dan is een andere mogelijkheid , dat de oscillator v/d r.t.c. verkeerd is afgeregeld , deze is meestal bij te regelen d.m.v. een condensatortje.
Voor een leek wel niet zo evident , maar voor de volledigheid v/h antwoord...

Peter
 
Het gaat om de klok van mijn oude PC die nu bij m'n zoon staat. die is zo'n jaar of 6 oud. Ik ga er dan ook vanuit dat de batterij inmiddels aan vervanging toe is. Btw, merk ik dat niet aan andere zaken?
Kan ik die batterij zelf vervangen en Crash, hij is zo groot als een 50 €cent stuk, maar is dat ook de prijs?
352.gif


@VDK_P :
Ik snap je opmerkingen, waarvoor dank, maar ze zijn niet van toepassing op deze PC.
 
Geplaatst door hendricus
Kan ik die batterij zelf vervangen en Crash, hij is zo groot als een 50 €cent stuk, maar is dat ook de prijs?
352.gif
Batterij kan je als het goed is zo uit een houdertje halen.
Als je pech heb zit ie vast gesoldeert.
(denk het niet)
Kosten van een
cr2032.gif
±€1,80.:D
 
Graag gedaan.:)
Kijk maar op m'n site onder "Mijn systeem".
Daar zie je onder op de foto ,bij het rode ledje, de batterij zitten.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan