trage laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

dappie

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Hoi,

Mijn laptop is traag, en loop soms vast. HELLUP!

Eerst had mijn laptop, een Sony VAIO van 2009, boven deze problemen nog een probleem. Hij werd namelijk zó warm, dat ik mijn handen niet op het toetsenbord kon houden, en dat ie vanzelf uitging. Nu heb ik hem laten uitzuigen/uitblazen bij MyCom, en dát probleem is weg! Hij wordt nu maximaal 71 graden (gemeten met Speccy), en valt niet zomaar meer uit. Ook kan ik gewoon mijn handen erop houden!

Alleen is hij nog wel traag.

Daarom probeerde ik te defragmenteren, maar daarmee loopt ie ook steeds vast. Als de laptopt vastloopt, kan ik nog wel mijn muis bewegen, maar heeft het pijltje het bezig-vormpje (dat blauwe cirkeltje) in het scherm van (bijvoorbeeld) defragmenteren, of de wijzig-de-grootte-pijltjes als ik naar de taakbalk en startknop ga.

Kunnen jullie me alsjeblieft helpen?

Alvast bedankt!
Elly

Hmm misschien keer alles eraf halen en weer reïnstalleren. Dit wil nog wel eens helpen.
Mijn laptop was ooit ook te traag voor woorden, laatst gereïnstalled en werkt weer top!

Dus alle troep op je harde schijf gooien, windows dvd maken en dan hoppa :)
Andere tips weet ik zo niet lol.. Dit is/was voor mij de eenvoudigste :P

Heb je Ccleaner al geprobeerd? Het is een handig gratis programmaatje dat je computer helemaal schoon houdt.

Alsof door defragmenteren van een ntfs bestandssysteem iets sneller wordt, not.

Haal alles wat niet mee op te hoeven starten eens uit de opstartprocedure, ook te doen met die Ccleaner, door alleen het wissen van overbodige bestanden wordt ook niets sneller.

En dat gereïnstall is eig overbodig, heb nog een PC staan die nu nog soms wordt gebruikt met een XP installatie uit 2002 en nog steeds snel is, wel nieuwere hardware hoor.

Heb je ook al even een Virusscan gedaan? Veel virussen maken de laptop verschrikkelijk traag.

Download soluto eens en restart.
soluto bekijkt wat het booten van jou pc zo traag maakt.

Laatst bewerkt:
Dank jullie wel voor de reacties.
Ik ben natuurlijk direct aan de gang gegaan...
CCleaner had ik inderdaad al gedaan en ook gisteren herhaald. Had niet geholpen en draai ik ook inderdaad geregeld om de boel schoon te houden.

Virusscan heb ik ook gedaan maar kan natuurlijk niet nog ens kwaad om het nog eens te doen net als de CCleaner.

Solution heb ik eindelijk geinstalleerd gekregen (ben daar de hele avond mee bezig geweest), laptop liep steeds vast met downloaden en installeren maar ik krijg dat programma niet gestart.
Ik weet niet waarom maar als ik hem wil openen dan komt er rechts onder in mijn taakbalk het icoontje van Solution te staan klik ik op rechts en op starten dan komt er een ding op mijn scherm die zegt dat hij hem opent, begint te laden en dan zie ik niets meer. Klopt dit??

Ik ga nu nog een keer de virusscan draaien en dan dat van Dorado proberen.

Heb je msconfig al geprobeerd? Dit is een command die je kan uitvowren bij het balkje uitvoeren. Vervolgens is er edn tabblad waar je kan selecteren welle programma's wel of niet opstarten (ik weet de naam niet, dit stuur ik namelijk vanachter de ipad)

Doet het probleem zich ook in safemode voor?

Alsof door defragmenteren van een ntfs bestandssysteem iets sneller wordt, not.

Haal alles wat niet mee op te hoeven starten eens uit de opstartprocedure, ook te doen met die Ccleaner, door alleen het wissen van overbodige bestanden wordt ook niets sneller.

En dat gereïnstall is eig overbodig, heb nog een PC staan die nu nog soms wordt gebruikt met een XP installatie uit 2002 en nog steeds snel is, wel nieuwere hardware hoor.

je leest niet goed, ten eerste je zegt zelf: wel nieuwe hardware.....
ten tweede joun pc uit 2002 is nog snel dus dan is reinstall overbodig idd, maar als je pc nou sloom was geweest dan werkt een schone installatie altijd wel, heb je gelijk die opstartprogramma's weg, en ook geen virussen etc.

Je geeft aan dat hij maximaal 71 graden word, maar dat vind ik nog wel extreem warm voor een mobile processor.
Hebben ze bij Mycom toevallig ook de koelpasta vervangen dat je weet?
Los daarvan denk ik niet dat je probleem softwarematig is, dus virusscanners en cleaners zullen weinig uithalen, ik denk dat je hardware gewoon een flinke klap van de warmte heeft gehad.

Mocht je willen uitsluiten of het hard- of software is dan zou ik je een verse windows installatie aanbevelen en kijken of hij dan wel snel is

Indien je graag overbodige handelingen verricht is een herinstallatie heel geschikt daarvoor, vooral iedereen dit adviseren.:confused:

1. Download TFC & sla deze op je Bureaublad op.
  • Dubbelklik op TFC.exe om het programma te openen.
  • Het programma zal alle andere programma's sluiten, zorg er dus voor dat je al je werk hebt opgeslagen voordat je verder gaat.
  • Klik op de knop Start om het programma te starten. Hoe lang het programma nodig heeft, kan verschillen. Dit kan kan slechts een paar seconden zijn, maar ook 5 minuten. Laat het programma gewoon ongestoord zijn werk doen totdat het klaar is.
  • Als het programma klaar is, dan zal het je computer opnieuw opstarten. Als dit niet gebeurt, start dan je computer handmatig opnieuw op.

2.
  1. Open "Deze computer",
  2. Rechtsklikken op de ''schijf'' waar ''Windows'' is geïnstalleerd. Meestal is dat de C-schijf. Dit is namelijk standaard ingesteld.
  3. Kies "Eigenschappen",
  4. Ga naar tabblad "Extra",
  5. Klik op de knop "Nu controleren" (bij Foutcontrole),
  6. Vink "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" aan,
  7. Vink "Beschadigde sectoren zoeken en repareren" aan,
  8. Druk op "Starten",
  9. Er komt een mededeling. Wilt u de schijf controleren de volgende keer dat de computer wordt opgestart?,
  10. Klik op "Ja",
  11. Herstart je pc,
  12. Na het Windows laadscherm komt ''Foutcontrole'' in actie,
  13. Als hij klaar is word je pc weer automatisch opnieuw opgestart.

3. Download Privazer.
Laat het programma alle temp- & junkbestanden opruimen

4. Download SpeedFan
Ga naar tabblad -> S.M.A.R.T. -> selecteer Hard disk -> kies voor de juiste schijf en klik erop -> en maak een screenshot -> post die in je volgende bericht.

5. Stel tenslotte de Windows Experience Index opnieuws samen. Combineer [Windowstoets+Pause] ->klik Systeemverhouding is niet beschikbaar

Laatst bewerkt:
Hij zei zelf al dat Ccleaner niet geholpen had, en de opstartprogramma's verwijderen moet ook niet zoveel uitmaken. Tenzij je echt aan het knooien bent geweest..
Wat is er mis met een herinstallatie? Kost je één uurtje werk.. Schone pc en virusvrij en tegelijkertijd weet je als het software of een hardware matig probleem is.

Zie dit zelf als de beste oplossing :') :thumb:

En daarbij, als het een hardware probleem is dan sluit je dat niet uit met allemaal cleanertjes e.d. die eigenlijk niets doen

Hier staan 10 Vista tweaks: http://www.pctuneuptips.com/tips/vista_tweaks/
Verder kunt u ook proberen een aantal services uit te schakelen. Hier staat een mooi overzicht van een groot aantal Windows 7 services, wat ze doen en of ze uitgezet kunnen worden: http://www.sr-pc-hulp.nl/Services Windows 7 die uitgezet kunnen worden.pdf
Het is wel voor win 7 maar de meeste services zijn ongeacht de windows versie.

Tenslotte kunt u ook in de Taakplanner kijken en daar in ieder geval de TMM-taak uitzetten via (Start-Alle programma's-Bureau Accessoires- Systeemwerkset- Taakplanner en daar dan binnen Microsoft-Windows-MobilePC vindt u TMM die uitgezet kan worden.

Bedankt weer voor de reacties.
Vandaag ben ik de hele dag bezig geweest met Dorado's advies. Eerst AVG gedraaid maar voordat die eindelijk klaar was was het weer meerdere malen vastgelopen. Daarna SAS geprobeerd te draaien maar dat is tot op heden nog niet gelukt want ook daarop loopt mijn laptop steeds weer vast.

Morgen ga ik Dorado's 2e advies proberen!

Eindelijk is alles gelukt en hier is de screenshot van SpeedFan.
Mijn laptop loopt nog steeds erg vaak vast.
Ik hoop op verdere hulp.

SMART.jpg

Schakel Aero maar eens uit, alhoewel dit grafisch wel een meerwaarde heeft, maar absoluut niet voor de snelheid & stabiliteit.
How to enable or disable Aero

Dank je wel Dorado. Ik heb Aero uitgezet ik laat je weten of het geholpen heeft. Zover dank je wel voor je hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan