Trage notebook leeg maken/schoonmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mas80

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2012
Ik heb een notebook van Samsung, zo'n drie jaar oud, draait op Windows XP. Een fijn dingetje, maar de afgelopen jaren is ie behoorlijk traag geworden. Wellicht is ie gewoon afgeschreven na drie jaar (is drie jaar 'te' oud voor een notebook?) maar ik heb meer de indruk dat ie vol met rotzooi zit. Rotzooi die er niet op hoort, teveel programma's die tegelijk opstarten/spelen. Ik zie het aan pop-ups die openen, meldingen van vastgelopen scripts die de boel vertragen enz. Ik zou 'm graag leeg maken en schoonmaken. Alle rotzooi er af en het hoognodige er op. Maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat moet.

Ik zal wat problemen beschrijven:

-Het begint al bij het opstarten. Dat duurt sowieso lang, maar aangekomen bij het bureaublad krijg ik altijd de melding: "Windows kan het bestand C:\docume~1\wouter~1\locals~1\temp\{12237~1.exe niet vinden. Controleer of u de naam juist hebt ingevoerd en probeer het daarna opnieuw". Ik weet niet hoe ik dit er af krijg.

-Tijdens internetten openen er vaak verschillende pop-ups met reclame ("maak mijn bh los" e.d.), met AVG, malwarebytes en cccleaner krijg ik ze er niet af. En overal maar die cookie-reclames.. zoek ik bijv. een keertje op google naar een retourtje Lissabon, dan krijg ik op andere sites reclames van transavia enzo.. is daar niks aan te doen?

-Sowieso heb ik er, los van die spam, volgens mij veel te veel antispam-programma's op zitten, waardoor die elkaar wellicht tegenwerken(?). De notebook heeft twee keer een virus gehad, toen overal tips gehad om dit en dat te downloaden en het virus verdween uiteindelijk ook. Maar nu draait standaard malwarebytes, AVG PC Tune Up (in een testversie van 1 dag, die constant berichten geeft met "koop me nu"), AVG internet security, superantispyware en windows beveiligingsmeldingen. Daarnaast heb ik er ook nog defraggler, cccleaner, spybot search & destroy, windowsdefender op staan, volgens mij veel te veel van het goede.

-Sites lopen regelmatig vast, duurt héél lang om ze te laden en dan uiteindelijk komt er een melding dat een script is vastgelopen ("wilt u doorgaan of script stoppen?")

Kortom, samenvattend, concluderend: welke stappen kan ik het beste ondernemen om dit notebookje weer lekker werkend te maken, zonder irritante pop-ups, vastlopende scripts en dat soort ellende? Of is het gewoon tijd om 'm te vervangen? Alvast bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
Is die virusscanner in Windows 8 voldoende? Ik ben zelf namelijk niet zo kapot van AVG en uiteraard heb ik het liefst gewoon één, goed werkend virusprogamma er op zitten dan al die verschillende soorten programmaatjes die ik er nu op heb staan.

Vraag me af met welk doel je W8 op een 3 jaar oude laptop zou moeten zetten !?
Beetje raar om zonder enige kennis van de laptop in kwestie en de programma's die vraagsteller draait Windows 8 te adviseren.....

Is het wel nodig om een hele nieuwe Windows te installeren? Zou het niet helpen om het hele ding schoon te maken of moet echt álles er af en opnieuw geinstalleerd?

Op zich is na drie jaar gebruik een schone installatie helemaal geen gek idee hoor.
Heb je alle CD's er nog bij want je zou ook een recovery kunnen doen waarbij alles netjes naar de fabrieks instellingen wordt gezet.

Op zich is na drie jaar gebruik een schone installatie helemaal geen gek idee hoor.
Heb je alle CD's er nog bij want je zou ook een recovery kunnen doen waarbij alles netjes naar de fabrieks instellingen wordt gezet.

Ik heb eerlijk gezegd nergens een cd van.. De notebook heeft geen cd driver, deze heb ik er een tijd later wel los bij gekocht. Windows stond er al op toen ik 'm kocht, de rest van de programma's zijn eigenlijk allemaal downloads. Al zijn dat er niet eens zoveel, het zijn programma's als iTunes, Soulseek, dat soort dingen. En dus een hele hoop anti-virus-dingen uit het verleden, waarvan ik er veel niet meer gebruik. Ik gebruik de notebook eigenlijk alleen voor internet en tekstverwerking.
Wat mij betreft mag alles er af om 'm "schoon te maken", als daarna Windows en internet maar weer gewoon werkt. Dat ik dus alle documenten die ik wil houden op een externe harde schijf o.i.d. zet en dan alles leeg maak. Of werkt dat niet zo makkelijk?

Laatst bewerkt:
Geef eerst maar eens merk en type, dan kan ik eens gaan zoeken.

Recovery heb ik al aan je uitgelegd.

Wat ik kan vinden is dat het F4 moet zijn.

Dus als je hem aandrukt herhaaldelijk op F4 drukken en als het goed is kom je dan in de herstel console.

Zo niet, dan hoor ik het wel en ga ik er morgen mee verder.

Klopt inderdaad, als ik bij opstarten F4 ingedrukt hou, kom ik in het volgende scherm:

"Samsung Recovery Solution III (EMS Enabled)
To specify advanced options for this choice, press F8"

Het lijkt me dat ik in ieder geval eerst alle waardevolle bestanden van de notebook moet halen? Wordt alles, inclusief Windows, er af gehaald bij zo'n recovery?

Laatst bewerkt door een moderator:
Alles ben je kwijt maar niet Windows.
Hij hersteld alles naar de fabrieks situatie dus je behoud gewoon je Windows.

Een vrij drastische ingreep dus, maar als dit de beste manier is om de notebook weer normaal te laten functioneren dan moeten we het maar doen :)

Of met de juiste tools en tips de lap weer schoon krijgen.
Heb dat herinstalleren nog nooit goed kunnen begrijpen, alles wat erop is gekomen kan er ook weer af en eruit.

Of met de juiste tools en tips de lap weer schoon krijgen.
Heb dat herinstalleren nog nooit goed kunnen begrijpen, alles wat erop is gekomen kan er ook weer af en eruit.

Dat lijkt me ook, maar hoe? Heb jij bijvoorbeeld tips/tools voor de problemen die ik in de openingspost beschrijf?:)

Je kunt in Ccleaner bij opstarten eerst de regels weggoien van alles wat mee opstart wat je niet direct nodig hebt, alles over de virusscanner, geluids en videokaart, netwerkadapters, muis en toetsenbord overslaan.
Kijk met Revo uninstaller welke software er op staat en welke je ook niet meer gebruikt, deïnstalleer die.

Reboot en gebruik onderstaand tooltje om de rest schoon te maken, het is een 60 dagen trial en na gebruik kun je hem met Revo uninstaller weer verwijderen.
Sommige dingen zoals Flashplayer moeten vaak weer worden geïnstalleerd maar dat is zo gebeurt.

http://www.macecraft.com/jv16powertools2012/
Na install die eerste picto gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan