Trage opstart Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

mathieun

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2006
Hallo,

Heb sinds een half jaar een PC van Alternate. Het betreft een vrij snelle PC dual core 6400 met 2 GB geheugen en een ATI x1950 XT 256MB videokaart.

Nu doet de PC er 2 minuten over om tot het opstartscherm van Vista te komen. Na de bios etc. krijg ik een minuut lang een zwart beeld en dan opeens opent het opstartscherm van Vista.

Nu heeft mijn zus een veel tragere PC, maar hierop start Vista 2x sneller op.

Heeft iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen?

Met vriendelijke groet,

Mathieu

bij mij was dit ook na een tijdje
ik heb een progje gedownload "Vista Smoker Pro" en dat heeft al veel geholpen! je moet het maar een google
GreetZ

Ik zou eerst eens beginnen om te kijken of al je drivers up-to-date zijn en de boel opschonen met b.v. CCleaner

Het ís een feit dat Vista bij heel veel mensen trager start dan XP deed / doet. Eén van de oorzaken is mogelijk ook het hebben van oudere hardware (van vóór Vista) waarvoor aangepaste drivers zijn geschreven of helemaal geen speciale Vista drivers zijn geschreven, maar die wel gaan werken onder Vista.

Een grappig voorbeeld is mijn eigen 4 jaar oude Epson scanner; als Vista op het buroblad staat, dan duurt het zeker nog 10 tot 15 seconden voordat de sccanner even bromt, daarmee aangevende dat ook die gereed is. Voor deze scanner is weliswaar een Vista driver, maar om de een of andere reden start het ding altijd als allerlaatste.

Daarnaast ben ik geen fan van tweaks die een OS sneller doen starten of afsluiten. Om even het laatste als voorbeeld te nemen;
onder XP was / is er een registertweak (wel meer ook dacht ik) die het afsluiten met 50% kon versnellen. Velen hebben de tweak doorgevoerd. Later bleek dat sommige progjes zich bij een herstart "anders" gedroegen, dan wel dat aanpassingen niet goed werden verwerkt. Oorzaak was die tweak. XP deed bij sommige progjes langer over het sluiten omdat die progjes "intern" nog zaken aan het "regelen" waren. Je kunt dan een OS wel dwingen de boel te sluiten, maar als daardoor achter de schermen mogelijk vreemde dingen gebeuren, dan tja, kun je je afvragen of dat nu wel zo handig is.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ga ook eens naar: Start>>>linksonderin "msconfig" typen gevolgd door Enter>>> ga naar het tablad opstarten en kijk eens wat er zoal opstart.
Als je inmiddels veel software geinstalleerd hebt dan start de hele reutemetuet op!
Ook progjes die je maar zelden of nooit gebruikt.Probeer er eens een aantal waarvan je het vermoeden hebt dat ze overbodig opstarten uit te zetten door het vinkje ervoor weg te halen.Je kunt het vinkje weer terugplaatsen als je je later bedenkt.
Je richt iig geen schade aan.(Virusscanner "aanlaten" natuurlijk)

Suc6.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan