Trage snelheid HDD's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aqualoop

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 dec 2011
Geachte forum leden

Zoals de titel al zegt behaal ik vreselijk lage snelheden met het kopieeren van bestanden tussen mijn SATA schijven.
Meestal begint het op 50mb/s maar zakt dan langzaam af naar de 30,5mb/s
De 2 schijven zijn identiek en ik zal de specificaties van de schijven en de rest van mijn systeem straks hieronder vermelden.
1 van deze schijven is mijn primaire schijf waar windows geinstaleerd staat en de andere gebruik ik als 2e schijf waar ik mijn grote bestanden op bewaar voordat deze naar mijn externe HDD gezet worden.
Tijdens het overzetten van bestanden naar de externe HDD krijg ik dezelfde lage snelheid. deze heb ik met USB 2.0 aangesloten omdat mijn moederbord geen USB 3.0 heeft.
Het gaat mij vooral om de snelheid van de interne schijven, het lijkt mij dat dit allemaal een stuk sneller kan.
Ik hoop dat er een oplossing komt.

Groet, Ed

Windows 7 Ultimate 64bits / servicepack 1
Moederbord - Gigabyte GA-X48t-DQ6
Processor - Intel Quadcore Q9450 @ 2,66 Ghz
Geheugen - 8 Gig DDR3 1333
Geluidskaart - Auzentech Home Theater HD
Videokaart - ATI HD4870X2 (Dual GPU)

2X HDD Samsung spinpoint
Opslagcapaciteit harde schijf 750gig
Rotatiesnelheid 7200 rpm
Harde schijf-interface Serial ATA II
Harde schijf, omvang 3.5 "
Drive, omvang buffer 32 MB
Gemiddelde zoektijd 8.9 ms
Gemiddelde wachttijd 4.17 ms
Bytes per sector 512
Drive-gereed-tijd 12 s
Start/stop-cycli 50000

Snelheden waren dus niet normaal zoals jij aangaf.
Ik heb net een SATA Raid driver ge�nstaleerd vanaf de website van Gigabyte en nu haal ik een snelheid van gemiddeld 71mb/s met het verplaatsen van grote bestanden.
Dat is dus dik 40mb/s meer als dat het daarvoor was.
Naar mijn externe HDD haal ik nu een snelheid van 24mb/s dat is dus een USB 2.0 aansluiting (naar wat ik gelezen heb max 30mb/s via USB 2.0)

Ik geloof dat ik nu het maximale uit mijn SATA schijven heb gehaald en daarmee is het dus opgelost voor mij.:thumb:

Bedankt voor de reacties

Groet, Ed

Laatst bewerkt door een moderator:
werkelijk is het tog 50mbper sec en 20mb per sec hoor bij een usb stick 30 via usb

een usb 2,0 aansluiting kan werkelijk maximaal ongeveer 35 mpbs read en 25mbps write

Welke Spinpoints gaat het hier om? F1, F2, F3 of F4? Als het de F1's zijn dan kun je wel eens pech hebben, die zijn niet zo betrouwbaar.

SATA 300 heeft een theoretische max van 300mb/s lezen en schrijven. Een traditionele hardeschijf zal hier echter nooit aan komen, simpelweg omdat een hardeschijf een van de weinige onderdelen binnen een computer is die nog mechanisch is, en dus vele malen langzamer.

Spinpoint (ook de oude F1's) schijven zouden toch minimaal wel 100Mb/sec halen. Ik heb een 500GB F3 en een 2000GB F4 en die halen bij kopieren van de een naar de andere schijf 130Mb/sec gemiddeld

Je zou ook de Hirens Boot CD kunnen downloaden, de image op een cd of dvd branden en de computer daarvan op laten starten. Op die cd vind je een diagnostische tool voor verschillende hardeschijven, waaronder ook Samsung. Zo kun je uitsluiten of er misschien iets mankeert aan een van de schijven (beide schijven moeten wel apart getest worden, gewoon uitgebreide test draaien)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan