Trage tweede harde schijf SATA

Status
Niet open voor verdere reacties.

vinnies

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2007
Hopelijk kan hier me iemand verder helpen,

Omdat ik nogal wat plaatsgebrek had op mijn harde schijf een Maxtor 6L200MO (SATAI) besloot ik van de week even een nieuwe harde schijf erbij te gaan kopen. De keuze was beperkt dus het is een WD WD3200JS SATAII schijf geworden van 320 gig.

Na deze te hebben geinstalleerd op de tweede SATA poort, het systeem opnieuw opgestart. De schijf werd zonder problemen herkend en heb deze vervolgens naar NTFS geformatteerd. Daarna heb ik van mijn andere schijf een 24 gig aan avi bestanden gekopieerd om een beetje lucht op de andere schijf te krijgen. De problemen begonnen bij het bewerken van deze films in Premiere. De beelden haperden en bleven hangen. Ik besloor een benchmark van beide harde schijven te doen met HD Tune en tot mijn verbazing kom ik met de nieuwe harde schijf niet boven de 10.5 MB/S datatransfer terwijl ik met de Maxtor rond de 54 MB/S lig.

Ik heb de schijf al eens op een andere poort gestoken ook dit heeft geen resultaat.
Nieuwe Bios geinstalleerd geen resultaat,
Nieuwe chipset geinstalleerd geen resultaat,
Kabels omgewisseld ook geen resultaat.

Verdere opties zijn eigenlijk op bij mij wie o wie heeft er nog een idee

Een kleine opsomming van het systeem

Asus A8N-SLI deluxe MB
Proc AMD athlon 64 3200+
1024 mb geheugen
Asus graf kaart met geforce 6600 256 mb
Harde schijf 1 Maxtor 6L200MO verdeeld in partities c,d en e
Harde schijf 2 Western digital WD3200JS SATAII verdeeld in partities f en g

Wie o wie kan mij een antwoord geven op deze vraag,

Vincent

Hoi,

Sluit de tweede (slave) schijf op dezelfde kabel aan als de eerste (master)
De datasnelheid is even groot als die van het traagste apparaat op dezelfde kabel ....

In plaats van een 'platte' is er ook een 'ronde' (vergeef me de namen) die ook zorgt voor een grotere dataoverdracht

Laatst bewerkt:
Oeps, het zijn SATA schijven, die werken niet met master en slave, en een ronde IDE kabel, krijg je er ook moeilijk op.:)

TS, indien je de mogelijkheid hebt, om de nieuwe SATA schijf, op 1,5Gb/s te laten draaien, probeer dat eens, door de jumpering achterop, er zijn grote problemen met de nForce chipset, eerst met Maxtor schijven, in het algemeen, nu met bijna alle SATA 3Gb/s de zogenaamde SATA ll schijven, die eigenlijk helemaal niet bestaan, de uitleg.

Dat gaat alleen bij IDE

Nop, Master/slave lukt helaas niet met een SATA schijf, Ook de 150MB/s jumper zit er bij mij al in en ook nu kom ik niet boven de 10MB/s

Zou de schijf misschien kaduuk kunnen zijn? :shocked:

Staat de read en write caching wel ingeschakeld? bij de eigenschappen van die schijf? als je de nForce drivers gebruikt, heb je daar een extra tabblad voor.

Gevonden

Na lang zoeken heb ik eindelijk het probleem gevonden, :confused:

Het vinkje bij "Let BIOS select transfer mode" stond niet aangevinkt. Blijkbaar wil Windows dit liever zelf afhandelen. De transferrate is nu 67MB/s en mijn Premiere probleem is ook opgelost.

Dank voor de reacties :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan