trage wifi met Thomson TWG 870 wifi-modem

Status
Niet open voor verdere reacties.

eastend

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2015
sinds enige tijd krijg ik klachten van mijn kids over de kwaliteit van wifi
ik ben klant van ziggo en maakt gebruik van een Thomson TWG 870 wifi-modem
vandaag maar weer eens een speedtest uitgevoerd
wired: download 121.47 Mbps en upload 12.42 Mbps
wireless woonkamer: download 40.01 Mbps en upload 12.35 Mbps
wireless kamer zoon en dochter tonen een dramatisch lagere snelheid van download 13.95 Mbps en upload 12.44 Mbps
al diverse keren met ziggo gebeld
medewerkers komen niet veel verder dan een harde reset en advies om ander kanaal te proberen
dit heb ik uiteraard allemaal gedaan
aanvullend kan ik melden dat we een oud huis hebben met houten vloeren tussen de verdieping
in het verleden maakte ik gebruik van sitecom router en kon ik zelfs in de tuin nog wifi gebruiken
hiervoor heb ik inmiddels ook een ingenius extender geinstalleerd. werkt als een speer.
nu nog de wifi in mijn huis sneller maken ...
is het normaal dat mijn wifi 1/3 van de snelheid is van een bekabelde verbinding?
of is dit een bekend probleem van de Thomson TWG 870 wifi-modem ?
wie kan mij helpen? of moet ik toch maar een extra router aanschaffen en deze voor wifi gebruiken?

alvast bedankt !

Wifi kwaliteit/snelheid is altijd afhankelijk van externe factoren zoals hoeveel mensen in je omgeving wifi gebruiken (vaak ook op hetzelfde kanaal) en ook hoe sterk dat is.
Je kunt een andere router of accesspoint gebruiken en dan kijken of dat iets oplost. Maar de TWG870 heeft ook als vrijwel het enige ziggo modem (en ze worden ook niet meer geleverd aan nieuwe klanten) dat externe wifi antennes heeft. En die kun je ook vervangen door betere antennes.
Uiteraard wel zorgen dat als je modem omgeruild wordt dat je ze erafhaalt :)
https://www.conrad.nl/nl/tp-link-tl...op&gclid=CP-11fSn_8gCFcSfGwod3nEG5A&WT.srch=1

Als je er 2 neemt dan ben je voor een tientje klaar. Een accesspoint kost meer en dan moet je ook maar net geluk hebben dat die sterk genoeg is.

dank voor de snelle reactie
dus eigenlijk zeg je het thomson modem is zo slecht nog niet ... zeker een goede tip om antennes op te pimpen.

ik heb de overige netwerken ook bekeken met het tooltje inSSIDer
zie inderdaad verschillende op diverse kanalen
heeft het zin om naar andere frequentie te gaan?

ook wel benieuwd of het "normaal" is dat wireless 1/3 van snelheid van wired is?

Wat betreft de wifi is Thomson niet slecht. De andere modems hebben allemaal een ingebouwde antenne en die is ook niet altijd sterk.
Een ander kanaal kan zeker helpen en soms kan het helpen als je dan een niet- standaard kanaal (1, 6 of 11_ kiest maar er net even tussenin gaat zitten.

Als je toch al inSSIDer hebt, kijk dan even op welk kanaal zo min mogelijk gebruikers zitten en ook of deze ver weg zitten. Een kanaal waar 5 mensen opzitten met een vrij zwak signaal kan uiteindelijk betere wifi geven dan een kanaal waar 2 mensen opzitten die vlak naast elkaar wonen.

De snelheid van Wireless is vrijwel nooit van te voren vast te stellen of te garanderen. Ik ben bij mensen geweest waar in de wijk vrijwel niemand wifi had en die mensen hadden zelfs op zolder nog 75-85% van de snelheid.
Maar ik ben ook op plaatsen geweest waar zoveel wifi netwerken zaten dat zelfs in dezelfde kamer op 5 meter afstand al 90% van de snelheid weg was. (veel mensen op zelfde kanaal betekent meer interferentie en dus ook vaker opnieuw verzenden van data en dus traagheid)

En afhankelijk van de situatie kun je vaak verschillende oplossingen bedenken. Soms is er zoveel storing van andere wifi netwerken dat je gewoon niet naar een andere etage of zelfs zolder kunt en dan moet je gaan denken aan bv een UTP kabel trekken naar de andere etage en daar een access-point plaatsen, of een sterke router (Engenius is erg sterk) plaatsen.
Als het om een vaste pc gaat kun je ook nog de Engenius externe wifi adapter nemen. Die heeft een bereik van ik meen 2000 mW in plaats van de 100-300 mW die de gebruikelijke wifi adapters hebben en met dat ding wordt zelfs een verbinding die normaal maar 1 streepje is, nog vaak een volle bak :-)

Als het allemaal echt niet lukt blijft vaak nog de optie van een homeplug over (internet via lichtnet)

Dus het hangt ook een beetje van je situatie af.

Tot slot nog een inkoppertje, maar toch iets wat ik ook meegemaakt heb bij klanten en dat is kijken of je wifi adapter in je PC/laptop de hoge snelheid aankan.
Verschillende malen ben ik voor trage wifi bij mensen geweest die 120 MB of hoger op hun abbo hadden besteld en vervolgens een laptop gebruikten waar een oudere 802.11 b/g adapter inzat, waardoor ze in de gunstigste omstandigheden ook nooit boven de 54 Mbit konden komen.

engenius extender gebruik ik al naar tuin/boomgaard. werkt inderdaad prima.
homeplug heb ik eerder gebruikt. werkt niet altijd even goed met meerdere stroom groepen.
ik ga aan de slag met je tips en kom binnenkort weer in de lucht....

Hoi,
Ik heb dezelfde resultaten (wireless) met een Ubee3200 modem/router van Ziggo (download 40.01 Mbps en upload 12.35 Mbps).
De wifi resultaten zijn gemeten met mijn Samsung S4 (op 2 meter afstand modem/router), met de pc haal ik 60 Mbps (sitecom wireless usb adapter).
Hoe verder je van je router af bent, hoe minder het wordt is mijn ervaring. Dan mag je nog van geluk spreken dat je nog houten vloeren hebt anders hadden ze helemaal geen signaal zonder access point of repeater.
Kabeltje trekken en access point aansluiten (geen punt met houten vloeren), iedereen tevreden.

http://www.wifishop.nl/engenius-ez-repeater/pid=40112
http://www.allesoverdraadloosinternet.nl/draadloos-installeren/engenius-access-point-instellen/

Laatst bewerkt:
dank mik. jouw pragmatische aanpak spreekt mij aan.
vandaag nog wat aan het hannesen geweest.
thomson in de meterkast verder omhoog geplaatst en antennes gericht. resultaat is al bemoedigend.
Beneden heb ik inmiddels al download tussen 40-45 Mbps en de Bovenverdieping tussen de 25-30 Mbps.
denk dat ik de tip van Buick om antennes te pimpen ook nog een poging geef.

naar aanleiding van de andere adviezen heb ik nog een extra vraag. inmiddels al redelijk wat wired gebruik in huis. thomson heeft beperkt aantal wired aansluitingen. wat is handigste manier om dit uit te breiden? toch gewoon naast thomsom model een extra router te kopen. geeft extra wired aansluitingen en meteen sterkere wifi?!
of hebben jullie nog andere suggesties?

Je kunt een extra router nemen maar dan moet je wel de DHCP server uitschakelen zodat hij als accesspoint/switch gaat werken. Dan heb je meestal 4 poorten die je dan weer bedraad kunt gebruiken en ook een extra wifi.
Mooiste is natuurlijk als je op een van de andere etages al kabel hebt. Een draadloze wifi extender halveert nl je snelheid in de meeste gevallen.

bedankt buick. voldoende inspiratie om volgende stap te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan