• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Transponeren naar een andere exel file

Status
Niet open voor verdere reacties.

gatlinggun

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
Ik ben bezig meetgevens te ordenen in een nieuw exel bestand. Hiervoor transponeer ik bepaalde gegevens (steeds een kolom van 6 gegevens) uit een bestaande exelfile. Dit gaat omslachtig: eerst de data kopieren naar de nieuwe file, deze data dan daar nogmaals kopieren en dan transponeren naar de doelcellen, de oude data weer wissen. Na 40 keer ben ik er wel flauw van en het moet nog ruim 200 keer. Kan dit niet makkelijker ? Waarom kan je niet de te kopieren data in een keer naar de doelcel(len) transponeren ?

Tevens kan ik na heropening van de nieuwe file de tabbladen niet meer zien/aanklikken. Wat is daarmee aan de hand ?

Deze omschrijving is te summier om hier een afdoend antwoord op te geven. Geef volledige informatie aangaande bestandsnamen, bladnamen, te kopieëren bereik, range doelbereik, enz...
Beter nog is een voorbeeldbestand bij te voegen voorzien van de nodige uitleg waar je heen wil.

Weer iets geleerd (?); ik acht altijd dat transponeren een exclusieve muziekterm is, nl het overzetten van een muziekstuk van de ene toonsoort naar de andere... Dus ik keek gek op toen ik de kop hierboven zag! Maar.... het schijnt ook te bestaan. :)

Ik weet ook niet zeker of de vragensteller de term goed gebruikt en 'overzetten' bedoelt in plaats van 'omzettten van kolom naar rij' of 'omzetten van rij naar kolom'.
Excel gebruikt daarvoor de term transpose; ik denk dat 'converteren' voor de wijziging van kolom naar rij en van rij naar kolom een betere vertaling in het Nederlands zou zijn.

Bedankt allen,
Ik heb zelf geprobeerd op een Duitse computer een uitleg te krijgen over het omzetten van Kolom naar Rij, wat ik blijkbaar verkeerd heb opgeschreven: ik bedoel idd "transpose".
Ik heb diverse exel files met gegevens over het meten van de slijtage van een tandheugel-systeem. Deze gegevens wil ik nu als een overzichtelijk geheel in 1 nieuwe exelfile "overzicht" stoppen. Ik had daartoe de file "overzicht" aangemaakt.
Standaard opent mijn exel (2007) met 3 bladen (sheet 1,2,3). Deze bladen heb ik "blad 5", "blad 6" en "blad 7" genoemd aangezien ik de zogenaamde tanden 5,6,7 van het systeem gemeten heb. Bij elke meting heb ik 6 meetwaardes per tand gemaakt en deze in de file "Hardheid" genoteerd (kolomnamen = 5, 6 , 7 met daaronder de respectievelijke 6 meetwaardes in de rijen). Hier heb ik circa 100 meetsessies van.
In totaal zijn er 122 metingen (oa hardheid maar ook andere parameters, waarbij de hardheids meting niet is gedaan) ) verricht en nu wil ik graag per meting alle beschikbare data per tand laten zien. Vandaar dat ik in de file "overzicht" het werkblad "blad5" heb benoemd.
Nu wil ik bijvoorbeeld uit de file "hardheid" de 6-meetwaardes van meting 16 van tand 5 in dit werkblad (blad5, overzicht) nu horizontaal laten zien, vandaar dat ik "transpose" nodig heb.
Maar "even kopieeren en transpose" vanuit de file "hardheid" naar "overzicht,blad5" is er niet bij.
Wat wel lukt is het volgende: ik selecteer eerst de 6 meetwaardes van tand 5 (meting 16) in de file "hardheid"; deze plak ik ergens in de file "overzicht/blad5". Daarna kopieer ik deze data nog een keer(nu vanuit file "overzicht) , en dan wijs ik de doelcel (naast "16" in de file overzichr/blad5) waarna ik deze data speciaal kan invoegen , waarbij ik "transpose" kan selecteren. De data worden nu als een rij weergegeven, wat ik wil. Nu nog alleen de eerder gekopieerde data(die als kolom nog ergens staat) verwijderen.
Dit is erg omslachtig, vandaar mijn vraag of dit niet gemakkelijker gaat.

Mijn tweede vraag is ontstaan na het heropenen van de file "overzicht". Ik zie onderaan mijn scherm/blad nu niet meer de bladwijzers "blad5,blad6 en blad7" staan. Ik kan duizenden regels naar beneden scrollen terwijl de file maar 122 regels bevat. Hoe krijg ik mijn bladaanwijzer weer te zien (want bovenstaande wil ik ook met tand6 en tand7 doen) en hoe geef je aan dat een file maar 122 regels bevat.

Alvast bedankt

Ik kan je bestand niet openen....

google.nl "transponeren" , 4e resultaat.

Blijkbaar lukt een link-kopieren al niet goed, kun je je voorstellen als je gegevens in exel wilt kopieeren..... Deze link is om aan te geven wat ikzelf al heb geprobeerd (en min of meer gelukt is). Ook de term "transponeren" heb ik van deze link overgenomen, maar blijkbaar in Exel moet het dan toch weer "transpose" heten...
Maar dit alles ter zijde.

Lees #2 nog eens
Lees #7 nog eens op een sarcastische wijze.......

de (sarcastische) humor ontgaat me. Inmiddels heb ik weer mijn drie "werkbladen" terug. Ik neem aan veroorzaakt door een zogenaamd "krom bitje" . Tevens heb ik van meer exel-begaafden begrepen dat het dus normaal is dat een exel-file duizenden regels heeft terwijl je maar een klein deel daarvan gebruikt. Ik vind dit lastig. Ondertussen ben ik maar omslachtig verder aan het gaan om de data over- en om te zetten naar de andere file. Weet iemand noch iets hoe dit eenvoudiger kan ?

Het sarcasme zit 'm hierin dat wij zonder voorbeeldbestand niet veel kunnen. Je kan niet van ons verwachten dat wij heel jouw uitleg zelf gaan simuleren in een bestand.
De liefde moet van 2 kanten komen.
Dus nogmaals, voorbeeldbestand met wat je hebt en wat je wil bereiken.

Ai, ik begrijp hem nu.
Het was en is niet mijn bedoeling dat jullie iets zouden moeten simuleren. Ik dacht dat er iets speciaals ingesteld moest worden oid waardoor het over/omzetten makkelijker zou gaan, ik ben niet zo bekend met Exel. Ik ga bezig de files in het Nederlands om te zetten en dan voor mij een nog grotere uitdaging, deze (gedeeltelijk) als voorbeeld te geven. Mijn poging om een link te plaatsen schijnt ook al niet succesvol geweest te zijn (#7).

Bijgevoegd de voorbeeld bestanden:
Ik heb het plaatsen van de gegevens van de 24e proef (bij niet alle proeven zijn deze hardheidsmetingen gedaan) vanuit de file "metingen" naar de file "overzicht" in blauw gemarkeerd. In het overzicht moeten ook nog foto's en andere gegevens geplaast worden, maar dat is latere zorg.

Daartoe heb ik in de file "metingen" eerst de 6 meetwaardes die van tand 5 bepaald zijn gekopieerd (C46-C51) en deze geplakt in de file
"overzicht" in het toepasselijke werkblad "tand5" . Hiervoor heb ik cel C14 gekozen. Daarna kopieer ik deze gegevens daar weer , en nu wijs ik cel E14 aan, linkermuisknop-"plakken-speciaal" -> waarden -> transponeren -OK.
De data die in de oorspronkelijke metingen-file in een kolom stonden, staan er nu als rij. Dit moet ook nog met de waardes van tand 6 en tand 7 gebeuren en in de respectievelijke werkbladen verplaatst worden.

Het probleem zit hem vooral in het feit dat de originele metingenfile-inmiddels 900 meettabelletjes heeft en dat gaat dus erg omslachtig. Vooral omdat ik ook nog eens de eerder ingevoegde kolom moet verwijderen.
In ��n keer kopie�ren en transponeren (met "plakken speciaal") van de ene naar de andere file gaat niet. Is dit te vergemakkelijken ? Is het mogelijk dat met een speciale functie (macro?) je de te kopi�ren data selecteert en dat met ��n druk op de knop , na het aanwijzen van de doelcel, deze dat getransponeert daar "geplakt" wordt ?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan