Bedankt allen,
Ik heb zelf geprobeerd op een Duitse computer een uitleg te krijgen over het omzetten van Kolom naar Rij, wat ik blijkbaar verkeerd heb opgeschreven: ik bedoel idd "transpose".
Ik heb diverse exel files met gegevens over het meten van de slijtage van een tandheugel-systeem. Deze gegevens wil ik nu als een overzichtelijk geheel in 1 nieuwe exelfile "overzicht" stoppen. Ik had daartoe de file "overzicht" aangemaakt.
Standaard opent mijn exel (2007) met 3 bladen (sheet 1,2,3). Deze bladen heb ik "blad 5", "blad 6" en "blad 7" genoemd aangezien ik de zogenaamde tanden 5,6,7 van het systeem gemeten heb. Bij elke meting heb ik 6 meetwaardes per tand gemaakt en deze in de file "Hardheid" genoteerd (kolomnamen = 5, 6 , 7 met daaronder de respectievelijke 6 meetwaardes in de rijen). Hier heb ik circa 100 meetsessies van.
In totaal zijn er 122 metingen (oa hardheid maar ook andere parameters, waarbij de hardheids meting niet is gedaan) ) verricht en nu wil ik graag per meting alle beschikbare data per tand laten zien. Vandaar dat ik in de file "overzicht" het werkblad "blad5" heb benoemd.
Nu wil ik bijvoorbeeld uit de file "hardheid" de 6-meetwaardes van meting 16 van tand 5 in dit werkblad (blad5, overzicht) nu horizontaal laten zien, vandaar dat ik "transpose" nodig heb.
Maar "even kopieeren en transpose" vanuit de file "hardheid" naar "overzicht,blad5" is er niet bij.
Wat wel lukt is het volgende: ik selecteer eerst de 6 meetwaardes van tand 5 (meting 16) in de file "hardheid"; deze plak ik ergens in de file "overzicht/blad5". Daarna kopieer ik deze data nog een keer(nu vanuit file "overzicht) , en dan wijs ik de doelcel (naast "16" in de file overzichr/blad5) waarna ik deze data speciaal kan invoegen , waarbij ik "transpose" kan selecteren. De data worden nu als een rij weergegeven, wat ik wil. Nu nog alleen de eerder gekopieerde data(die als kolom nog ergens staat) verwijderen.
Dit is erg omslachtig, vandaar mijn vraag of dit niet gemakkelijker gaat.
Mijn tweede vraag is ontstaan na het heropenen van de file "overzicht". Ik zie onderaan mijn scherm/blad nu niet meer de bladwijzers "blad5,blad6 en blad7" staan. Ik kan duizenden regels naar beneden scrollen terwijl de file maar 122 regels bevat. Hoe krijg ik mijn bladaanwijzer weer te zien (want bovenstaande wil ik ook met tand6 en tand7 doen) en hoe geef je aan dat een file maar 122 regels bevat.
Alvast bedankt