• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

transponeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maidulio

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2009
Hoi allemaal,

ik ben vrij nieuw met excel en had een vraagje. Ik heb momenteel een groot excel bestand met daarin informatie over contactpersonen, met als kolommen zaken als naam, adres, plaats, enzovoort. In de rijen staan de gegevens dan ingevuld. Nu wil ik graag van elk formuliertjes printen met deze informatie erop, maar dan moeten wel de kolommen en rijen omgewisseld worden. Ik begreep dat dit met de functie transponeren mogelijk is. Maar om op elk formuliertje steeds de kolominformatie te krijgen moet ik elke rij afzonderlijk kopieren-transponeren. Is er een mogelijkheid waarbij ik dit in een keer kan doen? Dus dat ik voor elke rij apart de kolominformatie er bij krijg als ik transponeer?

Als iemand kan helpen, alvast heel erg bedankt...

Hoi Wim, bedankt voor de snelle reactie!

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Het gaat mij niet om het zoeken van informatie in een excelbestand, meer om het omzetten van de opmaak, waarbij ik rijen en kolommen omwissel maar wel steeds de informatie die voorheen in de kolom stond voor elke rij krijg.

Met een hulpblad waarin je de kolommen verticaal neerzet en een kolomkop die verwijst naar een rij kun je per rij de info getransponeerd weergeven. Hierbij kun je gebruik maken van de formule horiz.zoeken.

Je wilt de gegevens toch per rij printen?

gr wim

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Oei, ik krijg het niet goed voor elkaar, maar ben dan ook een ontzettende exceln00b...wil het nog eens proberen, maar om er zeker van te zijn dat ik het goed heb uitgelegd, hierbij een voorbeeld met wat ik momenteel heb en wat ik graag zou willen:

dit zou mogelijk zijn met de horzontale zoekformule?

Bijlagen

Code:
Sub tst()
    For Each cl In [A2:A6]
    c0 = Split("nummer|naam|categorie|plaats|jaar", "|")
        cl.Resize(, 5).Copy
        [Blad2!B65536].End(xlUp).Offset(2).PasteSpecial xlPasteValues, , , True
        [Blad2!A65536].End(xlUp).Offset(2).Resize(5) = WorksheetFunction.Transpose(c0)
    Next
    Application.CutCopyMode = False
End Sub

Bedankt. En dan hopelijk een laatste, heel basic vraag - waar voer ik dit in? ;)

alternatief zonder kopiëren

Code:
Sub tst2()
  sq = Split("nummer|naam|categorie|plaats|jaar", "|")
  For Each cl In [A2:A6]
    With Sheets("Blad2").Cells(6 * (cl.Row - 2) + 1, 1).Resize(5)
      .Value = WorksheetFunction.Transpose(sq)
      .Offset(, 1) = WorksheetFunction.Transpose(cl.Resize(, 5))
    End With
  Next
End Sub

Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar :(. Vrouwen en computers, vrees ik.

:thumb:
Zet je de vraag dan nog even op opgelost (rechts onderaan de pagina)

Maidulio, Waarom transponeren als een tabel in database-vorm hebt? Ik zou persoonlijk mijn pijlen richten op het Mergen (samenvoegen) in MS Word. Via de wizard in Word wordt je heel eenvoudig door dit proces geleid.

Groet, Leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan