trema’s en accenten werken ( niet )

Status
Niet open voor verdere reacties.

hawreh

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2005
Ik heb een probleem waarvoor de oplossing waarschijnlijk een simpele muisklik is. Alleen kan niemand me vertellen waar ik die muisklik moet doen. We hebben onlangs mijn vaste schijf vervangen door een grotere, Windows 98 en alle andere software opnieuw geïnstalleerd en het werkt allemaal prima, op een klein vervelend dingetje na.

Toen ik de computer kocht, was het in alle programma’s waarin ik tekst gebruikte – Outlook Express, Corel, Photo de Luxe, Office, Works enzovoort – mogelijk om, net als op een ouderwetse schrijfmachine, te trema’s en accenten op de letters te krijgen. De toetsen “ en ‘ plaatsten het teken namelijk pas als de volgende toets aangeslagen werd.
Dus: als je na zo’n leestekentoets een spatie of een medeklinker plaatste, kwam er een aanhalingsteken te staan, bijvoorbeeld ’t op “piet”. Maar sloeg je na zo’n teken een klinker aan, dan plaatste hij het teken boven de letter en werd het geen dubbel aanhalingsteken, maar een trema of een accent.
Sinds ik alles opnieuw heb geïnstalleerd werkt dit niet meer. Nu ontstaan er zulke woorden: sm”orrebr”od en premi’re en ik wil het graag weer op de oude manier instellen.

Omdat het in alle programma’s hetzelfde werkte, denk ik dat het in Windows moet worden ingesteld. Ik heb me suf gezocht waar deze instelling kan zitten, maar ik kan het niet vinden. En nu weet ik wel dat ik het bij Office en Works ook met “invoegen” kan doen, maar het andere werkte veel prettiger en dus wil ik het graag weer zo hebben. Kortom: een heel verhaal en de vraag natuurlijk: Weten jullie het? Help me!

Vraag verplaats naar de juiste sectie. Wil je in het vervolg beter opletten waar je je vraag neerzet en niet zomaar in hardware reviews? Zoals de titel al zegt gaat dat over reviews van hardware (dus ervaringen etc)

Toetsenbord instelling verkeerd: moet United States [International] zijn om accenten automatisch op klinkers te plaatsen..... [configuratiescherm>toetsenbord> eigenschappen]

Geplaatst door ErpCity
Toetsenbord instelling verkeerd: moet United States [International] zijn
Om precies te zijn Taal: Nederlands (standaard), Indeling: VS (Internationaal). :)

Guus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan