trema wordt russische letter

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin van de mortel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Ik bewerk mijn homepage (www.fera.nl) met FrontPage en zet hem online met WS FTP ter informatie.
Wat is mijn probleem?
Als ik leestekens gebruik zoals een trema of accentgrave dan is dat online te zien als een rare (russische) letter. Ik heb het trema al geprobeerd met de code & e u m l ; (zonder spaties) maar dan is die code te zien en niet een ë zoals bedoeld. Moeten er om de code haakjes gezet worden misschien?

Wat kan ik hieraan doen, want ik heb al diverse reacties van bezoekers aan mijn site gekregen over deze vreemde letters, maar niemand geeft mij de juiste oplossing hiervoor.

Meestal probeer ik het te omzeilen door andere woordkeuze maar zo kom ik er niet altijd onderuit.

Dus, wie is mijn reddende engel.

Fera (de vrouw van :D)

Laatst bewerkt:
Heb je een voorbeeld, want die zie ik niet zo snel op je site?

Geplaatst door caveman
Heb je een voorbeeld, want die zie ik niet zo snel op je site?

Als je de rechtermuisknop gebruikt komt er een venster tevoorschijn. Daar staat het woord kopiëren met die rare letter erin ipv de ë. Bij mij op de pc tenminste. Ook op de laptop zie ik die vreemde letters zo.

Ook op Even Voorstellen staat het woord Azië (bij favoriete schrijver) met die rare letters. De meeste andere situaties heb ik opgelost door de leestekens weg te laten of andere woorden te kiezen.

Het is een charset probleem. In sommige pagina's staat er "charset=iso-8859-5" (en nog wat variaties hierop) in de head-sectie, terwijl er overal "charset=windows-1252" moet staan. De "charset=windows-1252" geeft wel de goede tekens.

Info: http://www.htmlhelp.com/tools/validator/charset.html

Laatst bewerkt:
Ik was er inmiddels ook achter dat het op sommige pagina's WEL goed weergegeven wordt.
Ik wil je heel graag bedanken voor je tijd en moeite. Ik ga dat vanavond oplossen want ik moet zo gaan werken.

Bedankt ! :thumb:

Vriendelijke groetjes, Fera.

Als je de charset hebt aangepast, blijft de mogelijkheid dat bezoekers zelf in hun browser een andere codering hebben ingesteld open. Zelf heb ik iso-8859-1 ingesteld en zal dus Russische tekens blijven zien. Toekomstige klagers kan je er dus op wijzen hun instellingen aan te passen.

p.s. ik heb wat plaatjes van je site gekopieerd en zag je rechtsklik script pas toen ik de code bekeek...ben ik nu stout? :D

Het kopiëren van plaatjes hou je toch nooit 100% tegen maar de mensen die alleen de rechtermuisknop-methode kennen wel, en dat zijn er nog genoeg, haha.

Mooi zijn ze hè? Hoe vind je de inhoud van mijn site?

Laat maar een berichtje in mijn gastenboek achter, dat vind ik eigenlijk veel leuker.

Groetjes, Fera.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan