• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Trend Rapport met symbolen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hallo,

Ik zit wat te stoeien met een trendrapport en ben dmv veel lezen op google al het eea aan de weet gekomen.
Ik gebruik daarbij het Windings lettertyppe em symbolen voor de trend visueel weer te geven.

Ik gebruik oa in een cel bij de eigenschappen: [black]"";[Red]"";[Blue]"Ü"
Dan krijg je symbolen in kleur afhankelijk van de resultaten in de voorgaande kolommen.
Ik begrijp echter niet wat deze eigenschappen doen om dat na zowel black als red hetzelfde symbool staat hier boven maar toch een ander symbool geeft.
Ik zal een voorbeeld bijvoegen om eea duidelijk te maken want dit uitleggen is toch wel moeilijk zo.

Bijlagen

Je hebt de celopmaak aangepast, i.p.v. een getal wordt een symbool weergegeven. Wat voor symbool is afhankelijk van de formule die in de kolom Verschil staat.

De symbolen geven aan of de verkoop in week 2 is gestegen, gelijk is gebleven of gedaald t.o.v. week 1.
Rood betekent: de verkoop is gedaald
Groen betekent: de verkoop is gestegen
Blauw betekent: de verkoop is gelijk gebleven

Bin artikel 4 was de verkoop in week 1 niets en in week 2 100. In de kolom Verschil komt dus te staan 100 conform de formule die je hebt ingevuld. Dit is een stijging t.o.v. week 1, dus groen. Jij geeft aan dat dat niet goed is (slecht????), maar waarom weet ik niet.
Het omgekeerde geldt voor artikel 5. In de kolom Verschil komt te staan -100, een daling t.o.v. week 1, dus rood.

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Laatst bewerkt:
Thanks HierEnNu voor je toelichting het begint me wat duidelijker te worden.

Maar kan ik nu voor artikel 4 en artikel 5 ook een symbool verkrijgen?
Het is inderdaad zo dat artikel "slecht" is en artikel 5 "goed" is. dat komt hoe het geherinterpreteerd word.
Eigenlijk zou dus artikel 4 een huilende smily moeten hebben en artikel 5 een lachende smily. Maar ik weet niet hoe ik dat instel.

De andere symbolen had ik in eigenschappen aangepast met [black]"";[Red]"";[Blue]"Ü"
Maar hoe doe ik dat als ik er meer wil, kan dat??

Niemand die me hiermee verder kan helpen?
Is het dan toegestaan dat ik deze vraag op een ander forum ga stellen?:o

- in kolom G zie je de tekens die passen bij een bepaald teken van Wingdings, je zou nu nog kunnen kiezen voor Webdings of wingdings2 en 3. Ga vooral kijken naar de rijen >30.
Vind je daar je voorkeur, schrijf het rijnummer even op.
- ga naar de formules in de D-kolom en vervang het huidige cijfer in TEKEN(...) door je gewenste cijfer.
- vervang desnoods de opmaak van je kolom (nu wingdings)
- kijk ook even naar de voorwaardelijke opmaak

Bijlagen

Thanks cow18 voor je duidelijke uitleg.

Het ziet er wel ingewikkeld uit maar ik ga er mee stoeien zie of het me lukt.
Wat ik alleen niet goed begrijp is de formule en de plek waar de "tekens" verwijzing staan.

Bijv in dit deel:
=ALS(AANTAL(B4:C4)<>2;ALS(ISGETAL(B4);TEKEN(77)
betekent dat als B4 en C4 gelijk staan dan teken 77 geplaats word maar wat is dan de 2 in de formule?
of
;ALS(ISGETAL(C4);TEKEN(74);TEKEN(68)));
Dan staan er twee "teken" dat snap ik niet.

Is het mogenlijk dat je die formule in jip en janneke taal aan me uitlegt?

Vooraf kijk je even naar die kolom G, die eigenlijk hier alleen staat om je de verschillende symbolen te tonen, maar die van geen enkel belang is voor de formule. Hij is in opmaak-lettertype "Wingdings". Als je dus als resultaat een vliegtuigje wil zien, dan tik je bijvoorbeeld in G1 volgende formule in. Probeer ook nog enkele andere getallen
Code:
=teken(81)

let op: ik heb een beetje de haakjes verwaarloosd in mijn uitleg, maar het is het idee die telt

=ALS(AANTAL(B4:C4)<>2 betekent dat het aantal cijfers in B4 en C4 niet 2 is, dus B4 en/of C4 zijn geen getal
ALS(ISGETAL(B4);TEKEN(77) => B4 is een getal (en aangezien je geen 2 getallen kon hebben, zie hierboven is C4 dus leeg of geen getal), dan is het resultaat teken(77) daar neer, B4 een getal, C4 leeg = nog verkocht in de ene week, niets meer in de andere week = bommetje
ALS(ISGETAL(C4);TEKEN(74)=> omgekeerde van zonet, C4 is een getal en dus B4 leeg of niet een getal = in week 1 niet verkocht maar in week 2 wel = teken(68) = lachend gezichtje
TEKEN(68) => zowel B4 als C4 zijn leeg of geen getal = teken(68) = duim omlaag

vanaf hier zijn beide cellen een getal en moet je ze onderling vergelijken
ALS(B4>C4;TEKEN(234) => pijl omlaag
;ALS(B4<C4;TEKEN(233) => pijl omhoog
;TEKEN(232) => pijl horizontaal

Bedankt, excuus voor de late reactie maar hier kan ik wel wat mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan