• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Trendlijn tm huidige week ipv voltallige 52 weken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

frospi

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2009
Hallo,

Ik kom niet uit het volgende:

In bijgevoegd bestand wil ik graag dat excel:
- Bepaald welke week het nu is
- De trendlijn in de grafiek tm de huidige week laat lopen of in ieder geval baseert op de data van de weken tm huidige week.

Nu rekent de trendlijn ook de weken in die nog moeten komen maar aangezien deze allemaal een 0-waarde bevatten wordt de trendlijn naar beneden getrokken.

Hulp wordt zeer gewaardeerd.

Mvg,
FrospiBekijk bijlage helpmij.xls

Is het niet een oplossing om gewoon de nullen te deleten?

Of is het juist de bedoeling dat die er staan?

De file hier heb ik aangepast maar in het origineel worden deze nullen opgehaald uit een ander blad met de formule:

=AANTAL.ALS(Blad1!$C$3:$C$1497;A39)

Ik kan de nullen dus niet deleten. Andere optie zou zijn dat excel bij het ophalen van de waarde niets invult in de cel waarneer de waarde een 0 betreft. Hoe zou ik dan bovenstaande formule moeten aanpassen?

Hoi Hoi,

Ik heb nu een oplossing, misschien niet zo fraai maar het lijkt te werken.
In Excel kun je als formule gebruiken Als(a1=0;"";a1) <- hier staat als A1 leeg is doe dan niets (dus leeg) en doe anders a1). Dit werkte echter niet voor de grafiek. Hij rekende alsnog de lege cellen mee.

Wat ik nu gedaan heb is een rekenkundig tabbelletje toegevoegd die jou cijfers overneemt tot de nullen beginnen. Nadeel je zou op iedere keer op de macro knop moeten drukken en je zou de macro's aan moeten zetten bij het starten van de applicatie.

Als je graag wilt dat de macro speelt bij het selecteren van het werkblad of bij wijziging in de cellen, post dan nog even een berichtje. Dan zouden we wel voor elkaar kunnen krijgen dat je niet meer op de knop hoeft te drukken.

Ik hoor graag je reactie.

Bekijk bijlage oplossing frospi .xls

Grafiek met variabel bereik

Als je de week berekend of ingeeft kun je het bereik variabel maken m.b.v. gedefinieerde bereiken d.m.v. de formule Verschuiving (UK: Offset)

Bijlagen

Bedankt allen,

Ik ga even goed naar de files kijken en post later vandaag!

Bedankt tot zover!

Beiden erg bedankt voor jullie reactie,

Ik heb de manier van Piet Bom nu in gebruik genomen en dit lijkt goed te werken.
Ik zal de status op OPGELOST zetten.

Groeten,
Friso

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan